Huumekuskien aiheuttamat kuolonkolarit kasvussa
Tuoreeseen OTI-päihderaporttiin on koottu tiedot kaikista liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2012–2016 tutkimista päihdekuljettajien aiheuttamista kuolonkolareista. Näillä tarkoitetaan sellaisia onnettomuuksia, joissa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja on ollut joko alkoholin, huumeiden, ajokykyyn vaikuttavien lääkkeiden tai näiden yhdistelmän vaikutuksen alaisena.
Huumeiden käyttäjien aiheuttamia onnettomuuksia sattui yhteensä 78 kpl. Määrät ovat nousseet tasaisesti viime vuosina. Tapausmäärien nousua voi selittää osaltaan se, että huumausaineet havaitaan tutkinnassa yhä tehokkaammin.
”Huumekuljettajien aiheuttamat onnettomuudet poikkeavat yksinomaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajetuista onnettomuuksista. Huumeturmia tapahtuu liikenteessä tasaisesti pitkin viikkoa ja päiväsaikaan, painottuen kello 12–18 välille. Niin sanotut perinteiset rattijuoppojen kolarit ajoittuvat tavallisemmin viikonloppuihin ja yöaikaan kello 00–06 välille” OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen analysoi.
Huumekuski on usein nuori
Alkoholia käyttäneiden ja huumekuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa menehtyi yhteensä vuosina 2012–2016 kaikkiaan 308 henkilöä. Heistä 234 oli päihtyneitä kuljettajia, 60 kyydissä matkustaneita ja 14 toisessa ajoneuvossa olleita sivullisia henkilöitä.
Nuorten kuljettajien osuus on pysynyt päihdeonnettomuuksissa korkeana. Onnettomuuden aiheuttaneista rattijuopoista kolmannes oli alle 25-vuotiaita. Lisäksi nuorten osuus on noussut huumeiden vaikutuksen alaisena ajetuissa onnettomuuksissa, joista peräti 40 prosenttia oli nuorten aiheuttamia.
”Huumekuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien määrän jatkuva lisääntyminen kertoo, että kyseessä on vakava ajoterveyteen liittyvä ongelma. Erityisen huolestuttavaa on nuorten kuljettajien kasvanut osuus. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi esimerkiksi lääkäreiden kannattaa kiinnittää huomiota ajokykyä arvioidessaan nuoren mahdolliseen päihderiippuvuuteen” painottaa liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.
”Ole #rohkee ja älä päästä kaveria kännissä rattiin. Kerrotaan kaikille, että kännissä tai huumeissa ei ole ok ajaa.”
#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Lisätietoja:
Liite: OTI-päihderaportti 2017
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 050 306 9884
Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, puh. 040 450 4531
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, puh. 040 450 4700
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote
Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström21.2.2024 09:45:46 EET | Uutinen
UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät15.2.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme