Oulun yliopisto

Huumorilla on sijansa työntekijöiden rekrytoinnissa

Jaa
Humoristiset työpaikkailmoitukset saavat huomiota ja niitä jaetaan internetin some-kanavissa. Yhtäältä työnhakijat voivat testata, sopiiko oma persoona yksiin huumoria rekrytointi-ilmoituksissaan käyttävän yrityksen kanssa, toisaalta huumori voi synnyttää myös negatiivisia tuntemuksia ja kuulopuheita yritystä kohtaan.

Huumoria rekrytointimainonnassa on selvittänyt markkinoinnin alan väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Eeva-Liisa Oikarinen, jonka väitöskirja Näkökulmia rekrytointimainonnan huumoriin internetissä (Perspectives on humor in recruitment advertising on the Internet) tarkastetaan Oulun yliopistossa 27.4.2018.

Oikarinen määrittelee huumorin viestintätyyliksi ja osaksi työnantajabrändiviestiä. Yrityksen työpaikkailmoituksessa voidaan hyödyntää vaikkapa itseä vähättelevää huumoria tai ironiaa: työhön voidaan hakea laiskaa tyhjäntoimittajaa tai yritys voi kuvata olevansa väsynyt ja ankea firma.

Tutkimus nostaa esiin liikkeenjohdolle merkittäviä huumoriin liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Liikkeenjohdon on tutkijan mukaan syytä hahmottaa työnantajabrändiviesti työpaikkailmoituksessa niin, että se koostuu työntekijää, työnhakijaa, ulkoisia sidosryhmiä, yritystä ja työtä käsittelevistä teemoista sekä tyylielementistä, kuten huumorista.

Oikarinen kehittää uuden tutkimusnäkökulman rekrytointimainonnan huumorin tarkasteluun. Tutkimuksen tuloksena rakennetaan viitekehys internetissä toteutettavan rekrytointimainonnan huumoriin. Se keskittyy viestinnän eri näkökulmiin: se määrittelee huumorin osaksi työnantajabrändiviestiä, tutkii työnhakijoiden vasteita huumoriin ja sitä, miten humoristisen työpaikkailmoituksen ja yrityksen hauskan ilmapiirin yhteensopivuus muokkaa huumorin vaikutuksia.

Tutkimuksella on uutuusarvoa, koska huumoria rekrytointimainonnassa käsittelevää tutkimusta ei juuri ole. Ilmiötä tutkittiin rekrytointimainosten ja rekrytointikampanjan tasoilla ja aineistoa kerättiin pienen yrityksen internetin viestintäkanavasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Eeva-Liisa Oikarinen, FM, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, eeva-liisa.oikarinen@oulu.fi, p. 0294 487772


Anna-Maria Hietapelto, viestintäasiantuntija, anna-maria.hietapelto@oulu.fi, p. 0294 484096

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Oulun yliopisto
Oulun yliopisto
Pentti Kaiteran katu 1
90570 Oulu

0294 480 000https://www.oulu.fi/fi

Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto

Oulun yliopisto sai Karvilta laatuleiman ja erinomaisen arvion vaikuttavuudestaan alueellisesti22.3.2024 15:17:43 EET | Tiedote

Oulun yliopisto läpäisi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman auditoinnin. Laatuleima on voimassa kuusi vuotta. Oulun yliopisto sai auditointiryhmältä erityiskiitosta keskeisestä roolista ja vakiintuneesta asemasta alueellisesti. Oulun yliopistolla on keskeinen asema tiedon luomisen, innovaatiotoiminnan ja osaamisen kehittymisen alueellisessa verkostossa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye