"Huutava vääryys pitää korjata”

Yrityksistä selvä enemmistö pitää niin sanottua Kelan karenssia epäreiluna ja haluaa lyhentää sitä. “On huutava vääryys, että työnantajan pitää maksaa sairausajan palkkaa kymmenen päivää. Sairastuneen toimeentulo pitää turvata, mutta sen ei pitäisi olla työnantajan tehtävä. Vääryys pitää korjata”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen vaatii.

Jopa kolmannes yrityksistä palkkaisi enemmän työntekijöitä, jos rahoitusratkaisu olisi toisenlainen, kertoo tuore Yrittäjägallup. Yrittäjät pitää tärkeänä, että työntekijöiden toimeentulo sairausajalta on turvattu.

– On itsestään selvää, että työntekijän toimeentulo pitää turvata sairastumisen ja työkyvyttömyyden varalta. Kyse on siitä, kenen vastuulle tämä kuuluu. Monelle pienelle työnantajalle tilanne on aivan kohtuuton, Pentikäinen sanoo.

Asia pitää kirjata seuraavan hallituksen ohjelmaan ja korjata tulevalla vaalikaudella, Pentikäinen esittää.

Sairastuminen harvoin työnantajan syy

– Työntekijän sairastuminen ei tapaa olla työnantajan syy paitsi joskus työtapaturmissa. Ei ole oikein, että vastuu työntekijän toimeentulosta on asetettu vahvasti työnantajan harteille. Tämä nostaa myös kynnystä palkata uusia työntekijöitä, johtaja Janne Makkula toteaa.

Yrityksistä 55 prosenttia vastaa, että työnantajan ei tulisi maksaa sairausajan palkkaa, 25 prosentin mielestä tulisi maksaa ja 20 prosenttia ei osaa sanoa.

Kelan karenssilla tarkoitetaan sitä, että työnantajan on maksettava työntekijälle palkka kymmeneltä ensimmäiseltä sairauslomapäivältä ilman Kelan tukea. Tämän jälkeen Kela maksaa sairauspäivärahaa työnantajalle.

Omavastuuaikaa voitaisiin lyhentää

Yrittäjät tarjoaa ratkaisuksi omavastuuajan merkittävää lyhentämistä. Tällä on myös vahva yrittäjien tuki. 68 prosenttia kaikista yrittäjistä haluaa lyhentää Kelan karenssia. Vain yhdeksän prosenttia vastustaa.

– Yksi ratkaisu voisi olla se, että omavastuuaikaa ja samalla työnantajan palkanmaksuvelvollisuuden aikaa lyhennettäisiin nykyisestä 10 päivästä esimerkiksi kolmeen päivään. Tämä keventäisi yksittäisen työnantajan kustannusrasitusta ja laskisi työllistämisen kynnystä, Makkula esittää.

– Järjestelmää pitäisi kehittää niin, että sairausajan toimeentulo turvattaisiin yhteisistä varoista, eikä vastuu kaatuisi yksittäiselle työnantajalle, hän sanoo.

Tutkimuslaitos Kantar selvitti Yrittäjägallupissa asiaa Yrittäjien toimeksiannosta lokakuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1029 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Yrittäjät: Kela-korvaukset tuplattava jonojen lyhentämiseksi, yhtiöittämisoperaatiot alueilla keskeytettävä23.11.2021 13:00:00 EET | Kutsu

Yrittäjät esittää yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausten tuplaamista jonojen purkamiseksi. Yhtiöittämisoperaatiot hankintalain kiertämiseksi on alueilla lopetettava välittömästi, Suomen Yrittäjien valtuusto edellyttää. Yrittäjät aikoo vahvasti vaikuttaa vaaliuurnilla. Yrittäjistä 75 prosenttia kertoo äänestävänsä, kertoo Yrittäjägallup.

Yrittäjät: Palkka-avoimuustyöryhmän esitykset perusteettomia15.11.2021 10:27:28 EET | Tiedote

– Palkka-avoimuustyöryhmän raportti on epäonnistunut ja puutteellinen. Ehdotukset puuttuisivat työntekijöiden yksityisyyden suojaan ja lisäisivät yritysten hallinnollista taakkaa. Palkkasyrjintä on jo tänä päivänä Suomessa ehdottomasti kiellettyä, sanoo johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä. Sukupuolten ansioeroja voitaisiin kaventaa toimenpiteillä työelämän ammattien eriytymisen purkamiseksi.