Suomen Kiinteistönvälittäjät rySuomen Kiinteistönvälittäjät ry

Huutokaupalla asuntokauppaan entistäkin dynaamisempi hinnanmuodostus

Suomen suurin välitysalan yhteisö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL vastaa vaikeasti kaupaksi menevien kiinteistöjen ja huoneistojen pitkittyneiden myyntiaikojen haasteeseen verkkohuutokaupan avulla. SKVL sekä Suomen suurin arvo-omaisuuden huutokauppapalvelu Huutokaupat.com ovat aloittaneet yhteistyön, jonka avulla osapuolet pyrkivät lisäämään markkina-arvon ja informaation määrittämisen dynaamisuutta.

Huutokaupat.comissa asuinkiinteistöjen huutokauppa-ajat ovat keskimäärin vain 2-4 viikkoa, minkä aikana kohteet keräävät riittävästi näkyvyyttä ja tilastollisesti yli kymmenen tarjousta jokaista huutokaupattavaa osake- ja kiinteistökohdetta kohden oikean markkina-arvon määrittämiseksi. Huutokauppa mahdollistaa näin avoimen ja läpinäkyvän hinnanmuodostuksen. Erilaisten toimijoiden hintanäkemyksen kautta on mahdollista muodostaa markkinaehtoinen käsitys siitä, miten kyseinen myytävä kohde toteuttaa kyseisten toimijoiden tarpeita. Itse asiassa samanlaisella mekanismilla maailmantaloudessa hinnoitellaan lähes kaikki raaka-aineet ja sijoitustuotteet, kuten esimerkiksi osakkeet.

Huutokaupat.comin toimitusjohtaja Santtu Poutanen taustoittaa huutokaupan hyötyjä asuntojen myynnissä: ‘’Hinnanarviointi on aikaan ja paikkaan sidottu. Huutokaupan järjestäminen antaa myyjälle mahdollisuuden hankkia informaatiota ostajien arvostuksista ja myydä kohde todellisen kysynnän paljastavalla myyntitavalla. Siten esimerkiksi muuttuvat alueelliset hintaerot ja hintasuhdannevaihtelut otetaan huomioon käyvän hinnan arvioinnissa. Oikea-aikaista informaatiota voidaan pitää markkina-arvon perusteena, joka johtaa kauppahintaan tilanteessa, jossa täydellisen informaation vallitessa ja asianmukaisen markkinoinnin jälkeen toisistaan riippumattomat kaupantekoon halukkaat ostaja ja myyjä toimivat asiantuntevasti ja ilman pakkoa.‘’

SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg kertoo, miten välittäjät voivat hyödyntää Huutokaupat.comia asuntojen myynnissä: "Nyt jäsenemme saavat uuden tehokkaan työkalun erityisesti kiinteistöjen ja asuinhuoneistojen myyntiin alueilla, joissa ostajia etsitään vähän kauempaakin kuin lähiseudulta. Olemme kehittäneet huutokauppaprosessin vastaamaan lainsäädännön edellyttämää toimintatapaa välitysliikkeeltä.”

Huutokaupat.comin Santtu Poutanen on innoissaan yhteistyöstä SKVL:n kanssa: ‘’Olemme tästä ja liiton tuoreesta yhteistyöstä nöyrästi ylpeitä, ja kehitämme palvelua yhdessä entisestään palvelemaan välitysalan tarpeita. Palvelussamme yhdistyvät perinteinen huutokauppa, innovatiivisuus ja teknologian mahdollistamat kaupankäyntiä helpottavat ominaisuudet. Palvelun kiinnostavuuden takaa mielenkiintoiset huutokauppakohteet sekä huikeat yli 4 miljoonaa vierailua kuukaudessa.‘’

Lisätiedot:

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL)
jussi.mannerberg@skvl.fi

Huutokaupat.com
Ville Laitinen
myyntipäällikkö
ville.laitinen@mezzoforte.fi

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu noin 470 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n markkinaennuste alkuvuodelle 20207.1.2020 06:30:00 EETTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjien lähes 1600 välittäjästä ja 475 toimipisteestä koostuvat asuntokaupan asiantuntijat ovat antaneet markkinaennusteensa alkuvuodelle 2020. Koko vuoden 2020 ennuste annetaan myös sekä ennuste vuokra-asuntomarkkinoista. Ennuste sisältää myös toimitusjohtaja Jussi Mannerbergin kommentteja viimeaikaisista ajankohtaisista asuntomarkkinoihin vaikuttavista ilmiöistä.