Suomen Kiinteistönvälittäjät rySuomen Kiinteistönvälittäjät ry

Huutokaupalla asuntokauppaan entistäkin dynaamisempi hinnanmuodostus

Suomen suurin välitysalan yhteisö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL vastaa vaikeasti kaupaksi menevien kiinteistöjen ja huoneistojen pitkittyneiden myyntiaikojen haasteeseen verkkohuutokaupan avulla. SKVL sekä Suomen suurin arvo-omaisuuden huutokauppapalvelu Huutokaupat.com ovat aloittaneet yhteistyön, jonka avulla osapuolet pyrkivät lisäämään markkina-arvon ja informaation määrittämisen dynaamisuutta.

Huutokaupat.comissa asuinkiinteistöjen huutokauppa-ajat ovat keskimäärin vain 2-4 viikkoa, minkä aikana kohteet keräävät riittävästi näkyvyyttä ja tilastollisesti yli kymmenen tarjousta jokaista huutokaupattavaa osake- ja kiinteistökohdetta kohden oikean markkina-arvon määrittämiseksi. Huutokauppa mahdollistaa näin avoimen ja läpinäkyvän hinnanmuodostuksen. Erilaisten toimijoiden hintanäkemyksen kautta on mahdollista muodostaa markkinaehtoinen käsitys siitä, miten kyseinen myytävä kohde toteuttaa kyseisten toimijoiden tarpeita. Itse asiassa samanlaisella mekanismilla maailmantaloudessa hinnoitellaan lähes kaikki raaka-aineet ja sijoitustuotteet, kuten esimerkiksi osakkeet.

Huutokaupat.comin toimitusjohtaja Santtu Poutanen taustoittaa huutokaupan hyötyjä asuntojen myynnissä: ‘’Hinnanarviointi on aikaan ja paikkaan sidottu. Huutokaupan järjestäminen antaa myyjälle mahdollisuuden hankkia informaatiota ostajien arvostuksista ja myydä kohde todellisen kysynnän paljastavalla myyntitavalla. Siten esimerkiksi muuttuvat alueelliset hintaerot ja hintasuhdannevaihtelut otetaan huomioon käyvän hinnan arvioinnissa. Oikea-aikaista informaatiota voidaan pitää markkina-arvon perusteena, joka johtaa kauppahintaan tilanteessa, jossa täydellisen informaation vallitessa ja asianmukaisen markkinoinnin jälkeen toisistaan riippumattomat kaupantekoon halukkaat ostaja ja myyjä toimivat asiantuntevasti ja ilman pakkoa.‘’

SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg kertoo, miten välittäjät voivat hyödyntää Huutokaupat.comia asuntojen myynnissä: "Nyt jäsenemme saavat uuden tehokkaan työkalun erityisesti kiinteistöjen ja asuinhuoneistojen myyntiin alueilla, joissa ostajia etsitään vähän kauempaakin kuin lähiseudulta. Olemme kehittäneet huutokauppaprosessin vastaamaan lainsäädännön edellyttämää toimintatapaa välitysliikkeeltä.”

Huutokaupat.comin Santtu Poutanen on innoissaan yhteistyöstä SKVL:n kanssa: ‘’Olemme tästä ja liiton tuoreesta yhteistyöstä nöyrästi ylpeitä, ja kehitämme palvelua yhdessä entisestään palvelemaan välitysalan tarpeita. Palvelussamme yhdistyvät perinteinen huutokauppa, innovatiivisuus ja teknologian mahdollistamat kaupankäyntiä helpottavat ominaisuudet. Palvelun kiinnostavuuden takaa mielenkiintoiset huutokauppakohteet sekä huikeat yli 4 miljoonaa vierailua kuukaudessa.‘’

Lisätiedot:

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL)
jussi.mannerberg@skvl.fi

Huutokaupat.com
Ville Laitinen
myyntipäällikkö
ville.laitinen@mezzoforte.fi

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu noin 470 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n asuntomarkkinakatsaus – kesäkuu ja ennuste seuraavalla vuosineljännekselle1.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Kesäkuun 2020 kyselyyn vastasi yli puolet SKVL:n yli 400 yrityksestä. Toimipisteitä on yli 480 ja välittäjiä yli 1600 lähes kaikilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Koronan vaikutuksia näki kesäkuussa omalla alueellaan keskimäärin enää hiukan yli 20 % välittäjistä. Noin 60 % ei näe enää mitään vaikutuksia asuntokauppaan. Markkinoiden ennustetaan jatkavan kasvuaan seuraavalla vuosineljänneksellä kasvun painottuen enemmän omakotitalo- ja rivitalokauppaan sekä loma-asuntoihin.

Asuntokauppa nousee kohisten – käänne tapahtui toukokuun aikana2.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjien (SKVL) viides poikkeusolojen aikainen kysely kertoo ratkaisevasta käänteestä asuntokaupassa toukokuussa. Toukokuun lopussa tehtyyn kyselyyn vastasi yli 70 % SKVL:n yrityksistä, joita Suomessa on yli 400, ja välittäjiä yli 1600 yli 475 toimipisteessä. SKVL:n jäsenten välityksellä tehdään Suomessa yli 40 % vanhojen asuntojen välittäjien kautta tehdyistä kaupoista.

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL toinen tiedote asuntomarkkinoiden kehityksestä korona tilanteen aikana30.3.2020 08:40:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL teki korona tilanteen ajan toisen jäsenkyselyn viime viikon lopulla 26.3 Kyselyyn vastasi lähes 80% jäsenyrityksestä Suomessa. SKVL jäsenyritysten toimipisteitä on lähes 500 ja välittäjiä lähes 1600 ympäri Suomea. Markkinakyselyt tehdään nyt poikkeuksellisesti lyhyin aikavälein, jotta saamme mahdollisimman ajantasaista tietoa.