Huvilaan mm. Imany ja Johnny Marr sekä useita kotimaisia merkkipäiväkonsertteja

Helsingin juhlaviikkojen ensimmäiset artistikiinnitykset Huvilan ohjelmaan ovat nyt julki. Kansainvälisinä vieraina nähdään Imany, Johnny Marr, John Cale, Nothing But Thieves, Beth Orton, Mulatu Astatke ja Perturbator. Kotimaisten artistien juhlakonsertit teemoittavat tarjontaa mm. Katri Helenan, Pepe & Saimaan ja SANNIn juhliessa merkkipäiviään.
Imany on julkaissut uransa aikana kolme studioalbumia: The Shape of a Broken Heart (2011), The Wrong Kind of War (2016) ja Voodoo Cello (2021). Kuva: Eugenio Recuenco

Helsingin juhlaviikkoja vietetään Huvilassa kahden ja puolen viikon ajan 17. elokuuta alkaen. Viime vuonna avattu, Juhlaviikkojen ikonista Huvila-telttaa ympäröivä avoin festivaalipuisto Huvilanranta ilahduttaa yleisöä viime vuoden tapaan.

Laaja-alainen kattaus artistivieraita maailmalta

Tämän vuoden kansainvälisten artistivierailujen huipputapauksiin lukeutuu ranskalaisen Imanyn konsertti. Laulaja-lauluntekijä tuo ylistetyn Voodoo Cello -kiertueensa Huvilaan ja konsertoi ensimmäistä kertaa Suomessa. Kahdeksalle sellolle sovitetut versiot viime vuosikymmenten rock- ja pop-klassikoista – Elton Johnista Bob Marleyyn ja Imagine Dragonsista Madonnaan – heräävät uudella tavalla henkiin maagisessa jousisoitinten koreografiassa.

Kitaravetoisen musiikin kärkielämyksinä koetaan The Smithsissä vaikuttaneen ja legendaarisen säveltäjä-sanoittajakaksikon Morrisseyn kanssa muodostaneen brittikitaristi Johnny Marrin sekä The Velvet Undergroundin perustajajäsenenä ja multi-instrumentalistina parhaiten tunnetun John Calen konsertit. Vaihtoehtorockin stadionlupaus, kolmella levyllään Britannian albumilistan top 3:en yltänyt englantilaisyhtye Nothing But Thieves saapuu intiimille Huvila-keikalleen suoraan kotimaansa jättifestivaalien päälavoilta.

Ulkomaisten artistivieraiden monipuolista kattausta vahvistaa kansanmusiikin ja electronican vaikutteita yhdistävästä tuotannostaan tunnettu, syyskuussa kuuden vuoden julkaisutauon Wheater Alive -albumillaan rikkonut englantilainen laulaja-lauluntekijä Beth Orton.

Etiopialaisen jazzin isänä tunnetun ja Jim Jarmuschin Broken Flowers -elokuvan (2005) siivittämänä laajempaan suosioon noussut Mulatu Astatke sekä black metal -taustasta ponnistava, synkän synthwaven ranskalaisartisti Perturbator tekevät odotetut paluut Suomeen.

Kotimaisten suosikkiartistien juhlaa ja räätälöityjä erityiskeikkoja

Huvilan konserttikavalkadin kotimaista tarjontaa tähdittää 60-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävä Katri Helena. Ikonisen uran Suomen valovoimaisimpana tähtenä tehneen laulajan Ilta Katri Helenan kanssa -konsertti alkaa kirjailija Elina Hirvosen haastattelutilaisuudella. Hirvosen elämänkertateos Katri Helena, laulaja ilmestyy huhtikuussa (Johnny Kniga). Huvilassa koetaan Katri Helenan vuoden ainoa Helsingin-konsertti, ja luvassa on ikimuistoisten laulujen hittikimara.

Kotimaisten artistien juhlakonserttien sarjaa jatkaa Pepe & Saimaa. Kokoonpano juhlii ennakkoon julkaisuvuotensa puhutuimpiin musiikkitapauksiin noussutta Pepe Willbergin Pepe & Saimaa -paluulevyä – erityisesti sen valmistumista, joka osui vuodelle 2013. Kokoonpano on esiintynyt yhdessä historiansa aikana vain kaksi kertaa, joista toinen toteutui Huvilassa vuonna 2014. Juhlakonsertissa kuullaan Suomen virallisen albumilistan kärkeen julkaisuviikollaan ampaissut menestyslevy kokonaisuudessaan Matti Mikkolan johtaman Saimaa-yhtyeen, kuoron ja Vantaan viihdeorkesterin massiivisesti tulkitsemana.

Juhlavuosiaan viettävät myös SANNI, Jonna TervomaaScandinavian Music Group ja Egotrippi. 2010-luvun suosituimpiin suomalaisartisteihin lukeutuvan SANNIn SANNIVERSARY -10-vuotisjuhlakonsertti toteutuu Huvilassa kahden konsertin, ikärajattoman ja ikärajallisen iltana. Jonna Tervomaa juhlistaa Syksyn sävelestä vuonna 1983 alkanutta 40-vuotista laulajan uraansa Suljettu Sydän -konsertissa, jonka keskiössä on artistin suurimmat kappaleet. Illan avaa Color Dolorista tutun Stina Koistisen sooloprojekti STINAKO. Scandinavian Music Group juhlii 20-vuotista taivaltaan, ja Egotrippi tekee näyttävän paluun keikkalavoille 30-vuotisen uran huipentumana – Huvilassa koettava konsertti on yhtyeelle vuoden ainoa esiintyminen.

Huvilan useiden muidenkin kotimaisten tähtivieraiden konsertit ovat Helsingin juhlaviikoille räätälöityjä ainutlaatuisia elävän musiikin kokemuksia. Seuraavan albumijulkaisunsa toukokuulle ajoittanut Paperi T ja Emma-palkittu pehmoaino tekevät harvinaisen yhteiskonsertin. Dumari ja Spuget & Blosarit -konsertissa kuullaan tässä ajassa jälleen ajankohtaisia Tuomari Nurmion kappaleita sodan ja diktatuurin julmuudesta. Dumarin seuraksi lavalle nousee Blosarit-puhallinryhmällä vahvistettu Spuget-yhtye.

Nostalgiaa koetaan Kerkko Koskisen, Linda Fredrikssonin ja UMO Helsinki Jazz Orchestran Agatha 2 -konsertissa. Kerkko Koskisen ensimmäistä instrumentaalilevyä Agathaa juhlitiin Huvilassa vuonna 2007. Agatha 2 on UMO Helsinki Jazz Orchestran ja saksofonisti Linda Fredrikssonin kanssa levytetty jatko-osa, joka kuullaan Huvilassa kokonaisuudessaan. Viime vuosien hurmoksellisimmista keikoista vastannut Arppa lunastaa Juhlaviikkojen yleisön toiveet Huvilan kotimaisen annin kruunaavalla keikallaan.

Nyt julkistettujen konserttien liput ovat myynnissä osoitteessa lippu.fi.

Helsingin juhlaviikkoja vietetään 17.8.–3.9.2023. Festivaalin ohjelmaa julkistetaan lisää kevään aikana.

Juhlaviikkojen pääyhteistyökumppaneina toimivat Helsingin Sanomat ja Elisa, sponsorina Accenture ja palvelukumppaneina Akun tehdas, Heku, Marski by Scandic ja Renault.

Viestintäpäällikkö Anna Mäkelä, anna.makela@eventshelsinki.fi, puh. 050 581 4153

The Smiths -yhtyeessä vuonna 1982 uransa aloittaneen Johnny Marrin sooloura käynnistyi vuonna 2003.
Nothing But Thieves saapuu Huvilaan Reading- ja Leeds-festivaaleilta, joissa bändi esiintyy päälavoilla yhdessä mm. The Killersin kanssa. Kuva: Frank Fieber

Helsingin juhlaviikot on Pohjoismaiden suurin monitaidefestivaali, joka järjestetään vuosittain elo-syyskuun vaihteessa. Juhlaviikkojen taustaorganisaationa toimii Helsingin kaupungin perustama Helsingin tapahtumasäätiö.

Helsingin juhlaviikkojen ohjelma on valmis: Akram Khan Companyn tanssiteos, Esa-Pekka Salosen johtama Hovanštšina, Lauri Porran 125 bassoäänen sävellys ja paljon muuta17.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaan on vahvistunut mm. tanssitaiteilija-koreografi Akram Khanin henkeäsalpaava nykytanssiteos Jungle Book reimagined ja Esa-Pekka Salosen johtaman Radion sinfoniaorkesterin uusi konserttiversio Hovanštšina-oopperasta. 35 vuotta täyttävän Taiteiden yön kärkitapauksena koetaan Lauri Porran yli sadan bassoinstrumentin muodostama maksuton musiikkielämys Senaatintorilla.