HYKSin Oy ja Mehiläinen käynnistävät yhteistyön

HUS:n tytäryhtiö HYKSin Oy laajentaa toimintaansa ja käynnistää yhteistyön Mehiläisen kanssa. Osana yhteistyötä Mehiläinen tulee vähemmistöosakkaaksi yhtiöön Invalidisäätiön luopuessa osasta omistustaan. HUS:n omistusosuus Hyksin Oy:sta on edelleen 70 prosenttia.

HYKSin Oy suunnittelee avaavansa erikoissairaanhoidon klinikoita eri puolille Suomea. Uudellamaalla  Mehiläisen kanssa tehtävällä yhteistyöllä tähdätään hoidon saatavuuden parantamiseen.

- HUS haluaa olla maan johtava sairaala myös niiden potilaiden osalta, jotka hyödyntävät valinnanvapauttaan. HUS:n tytäryhtiön HYKSin Oy:n valtakunnallinen verkosto lisää potilaiden mahdollisuuksia hakeutua hoitoon HUS:iin. Yhteistyöllä yksityissektorin kanssa voimme myös varmistaa, että hoitoon pääsyn indikaatiot pysyvät yhtäläisinä eri puolilla Suomea, HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén sanoo.

- Yhteistyö lähti liikkeelle siitä, että HUS:ssa haluttiin parantaa hoidon saatavuutta. Suhtaudumme ennakkoluulottomasti yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyöhön, kun sillä tähdätään hoidon saatavuuden ja hoitoketjujen sujuvuuden parantamiseen. Yhteistyön osalta edetään varovaisesti pilottien ja kokeilujen kautta. Jos uudet palvelumallit osoittautuvat toimiviksi, voidaan toimintaa laajentaa hallitusti, Mehiläisen liiketoimintajohtaja Johanna Asklöf sanoo.

- Yhteistyön kautta voimme nyt lisätä vastaanottotoimintaamme ja pilotoida palvelumalleja niin vapaanvalinnan potilaille kuin yksityisesti hoitoon tuleville potilaille. Tämä yhteistyö kasvattaa mahdollisuuksiamme tarjota lisää palveluita myös kansainvälisille potilaille, HYKSin Oy:n toimitusjohtaja Markus Orava sanoo.

Lisätiedot:

- HUS: Lasse Lehtonen, lasse.lehtonen@hus.fi, 050 427 2468
- HYKSin Oy: Markus Orava, markus.orava@hyksinoy.fi, 050 591 3235
- Mehiläinen: Johanna Asklöf, johanna.asklof@mehilainen.fi,  050 445 0502

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta