HYKSin Oy:n terveyspalveluiden vienti kasvoi edelleen

HYKSin yksityissairaalan liikevaihto ja tulos kehittyivät myönteisesti vuonna 2017. Terveyspalveluiden vienti kasvoi tasaisesti, ja myös suomalainen kysyntä lisääntyi.

HYKSin Oy:n vuoden 2017 liikevaihto kasvoi 20% ja tulos lähes kaksinkertaistui (90%) edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden 2017 liikevaihto oli 7,7 (6,4) ja tulos 0,415 (0,218) miljoonaa euroa. Niin kansainvälisten kuin suomalaistenkin potilaiden kysyntä kasvoi edellisestä vuodesta. ”Toimintamme on kehittynyt tavoitteiden mukaisesti. Lähialueemme kuten Pohjoismaat, Viro ja Venäjä, ovat tärkeimmät maat, joista potilaamme tulevat”, toteaa toimitusjohtaja Markus Orava. ”Potilaita hakeutuu hoitoon myös EU:n alueelta sekä sen ulkopuolelta kuten esimerkiksi entisen Neuvostoliiton maista.”

”Yli 80% potilaistamme tulee ulkomailta ja kysyntä kohdistuu erityisesti vaativimpiin hoitopalveluihin. Vahvimpia palveluitamme ovat ulkomaisten lasten vaikeiden sairauksien hoito sekä Töölön sairaalassa tehtävät neurokirurgiset leikkaukset, kuten aivokasvainten ja kaula- ja lannerangan leikkaukset. Myös muilla klinikoilla tehdään etenkin eri syöpäkasvainten leikkauksia sekä muita vaativan erikoissairaanhoidon toimenpiteitä. Näiden lisäksi ulkomaisten synnyttäjien määrä on lisääntynyt tasaisesti”, kertoo HYKSin Oy:n johtava ylilääkäri Hanna Tuominen. ”Suomalaiset potilaat hakeutuvat erityisasiantuntijoidemme vastaanotoille sekä pienempiin ja keskisuuriin toimenpiteisiin, kuten kaularangan leikkauksiin ja sydäntoimenpiteisiin”.

HYKSin Oy tuottaa HUS:n erikoissairaanhoidon palveluja suomalaisille ja ulkomaalaisille yksityispotilaille. Yrityksen omistajat ovat HUS (70%), Invalidisäätiö (10%), Mehiläinen (10%) sekä Varma (10%). HYKSin Oy:ssä työskentelee 13 henkilöä ja palveluita tuottaa yhteensä noin 400 erikoislääkäriä ja muuta terveydenhuollon ammattilaista. Palvelut tuotetaan HUS:n sairaaloissa vapaita tiloja ja laitteita hyödyntämällä ja potilaita hoitavat HUS:n ammattilaiset virka-ajan ulkopuolella.

Lisätietoja:

Markus Orava, toimitusjohtaja puh. 050 5913 235, markus.orava@hyksinoy.fi.
Hanna Tuominen, johtava ylilääkäri puh. 050 4627 952, hanna.tuominen@hyksinoy.fi.

Verkkosivut: www.hyksin.fi

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m