Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla

Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.

Päivittäistavarakaupat ovat valmistautuneet vilkkaaseen pääsiäissesonkiin ja kehottavat myös kuluttajia varautumaan ostosten tekoon ajoissa. Kannattaa hyödyntää kauppojen laajoja aukioloaikoja ja suunnata ostoksille heti alkuviikosta tai hiljaisempina vuorokauden aikoina. Jotkut myymälät palvelevat pääsiäisen alla jopa ympäri vuorokauden.

Myös verkkokauppaa kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. Suuren kysynnän takia verkkokaupan tilaukset on hyvä tehdä vaikka saman tien.

- Päivittäistavarakauppa on koronapandemian alusta alkaen tehnyt useita asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuutta parantavia toimia. Kaupassa on turvallista asioida. Muistetaan kuitenkin suunnitella ostosreissut etukäteen ja noudatetaan turvallisen asioinnin ohjeita, kehottaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Turvallisen asioinnin ohjeet kaupan asiakkaille

• Älä asioi myymälässä sairaana tai edes oireettomana karanteenissa
  • Käytä kasvomaskia
  • Huolehdi hyvästä käsi-, yskimis- ja aivastushygieniasta
  • Pidä yli kahden metrin turvaväli toisiin ihmisiin
  • Asioi myymälässä suunnitelmallisesti ja mahdollisimman pienellä seurueella, mieluummin yksin

Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Alan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen satoja miljoonia euroja vuosittain. Vuonna 2020 päivittäistavaroiden myynti oli 20,2 miljardia euroa.

PTY:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.