Hyödynnä mediaa, ole hyvä haastateltava

Kaksi konkaritoimittajaa, Terhi Friman ja Anne Lampinen, ovat huomanneet, että media ja haastateltava puhuvat monasti eri kieltä. Jotta törmäyskurseille ei päädyttäisi, naiset aloittavat aamiaiskoulutukset: Ole hyvä haastateltava, hyödynnä mediaa.

Miten media toimii ja kuinka hyödyntää julkisuus? Yritykset janoavat julkisuutta. Ne maksavat pitkän euron, siitä että pääsevät parrasvaloihin. Kun toimittaja kiinnostuu ja kirjoittaa jutun, se saattaakin olla pettymys. "Enhän mä noin sanonut", saattaa yrittäjä pettyneenä parahtaa.

- Yrityksen edustaja puhuu aidasta ja toimittaja seipäistä. Intressit eivät välttämättä kohtaa, sanoo viestintäyrittäjä Anne Lampinen Omatoimittajasta, joka tekee lehdistötiedotteita työkseen.

Hän selittää, että usein jutun näkökulma on valittu toimituksessa, ennen kun haastateltava valitaan tuomana julki jokin asia tai ilmiö.
- Haastateltava on äänitorvi asialle, karrikoi Lampinen.

Oma viesti läpi

Lehdistötiedotteet ovat hyvä tapa saada asia läpi omalla näkökulmalla. Varsinkin, kun lehdistötiedotteen on tehnyt ammattitoimittaja. Usein yritysten "tee se itse" -tiedotteet jäävät julkaisematta, vaikka niissä hyvä aihe olisikin. Monasti media nappaa tiedotteen idean.

Yksi merkittävä syy miksi lehdistötiedotteita julkaistaan, on niiden helppous medialle. Mutta silloin niiden täytyy olla journalistisin periaattein kirjoitettuja.

Ole hyvä haastateltava

Kun toimittaja kiinnostuu yrityksestä tai yrittäjän asiantuntijuudesta, kannattaa nähdä asiaa myös median näkökulmasta. Juttu tulee tietylle juttupaikalle, ja se tehdään aina lukijalle, kuulijalle tai katsojalle.

- Median tehtävä on palvella lukijaa ja tarjota hänelle kiinnostavaa tietoa selkeästi ja koukuttavasti, sanoo toimittaja Terhi Friman.
Hän on tehnyt yli 30 vuotta journalistista työtä eri medioihin ja kirjoittanut myös oppaita ja tietokirjoja.

_______________________KAINALOON_______________________________

Hyvä haastateltava -koulutus

Yrittäjä, sinun kannattaa näkyä mediassa! Tule aamiaiskoulutukseen kuulemaan, miten media toimii ja kuinka voit itse olla hyvä haastateltava.

Kuulet myös uusia tuulia lehdistötiedotteiden hyödyistä. Konkaritoimittajat Terhi Friman ja Anne Lampinen kertovat mukaansa tempaavasti, kuinka toimittajien kanssa tullaan juttuun, jotta nämä olisivat yhteistyökykyisiä ja yritys saisi mediassa ajamansa asian positiivisesti esille. Toisinkin voi käydä, jos saat toimittajan takajaloilleen.

Varaa paikkasi heti, viimeistään 23.8. mennessä: annemarie.lampinen@gmail.com

koulutuksen hinta 20 euroa + alv 24 %.

Paikka: 2.9.2019 Hotelli Arthur,  Vuorikatu 19, 00100 Helsinki

tarjolla monipuolinen ja terveellinen aamiainen

Tilaisuuteen osallistuvilla on mahdollisuus saada viestintäkartoitus 52 euroa + alv 24 % ja viestintäsuunnitelma omalle yritykselle 120 euroa + alv 24 %.

Ilmoittautumiset:

annemarie.lampinen@gmail.con

Rajoitettu määrä paikkoja!

Terhi www.metsaanmeni.fi

Anne www.omatoimittaja.fi

PS. Sitova ilmoittautuminen tapahtuu, kun on maksettu aamiaiskoulutusmaksu 24,80, joka lähetetään heti ilmoittautumisen jälkeen sähköpostilla.

Omatoimittaja.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi