Hyötylaskuri paljastaa pankkien palvelumaksut

S-Pankki lanseeraa hyötylaskurin pankkipalveluiden etujen ja kustannusten vertaamiseksi. Toistaiseksi vain pankin omien asiantuntijoiden käytössä ollut työkalu avataan nyt ensi kertaa suurelle yleisölle.

Suomalaiset kokevat maksavansa pankeille liikaa palvelumaksuja, mutta myös maksujen vertailua pidetään hankalana. Tämä kävi ilmi S-Pankin TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Vain 14 prosenttia suomalaisista piti palvelumaksuja edullisina. Kalliina palvelumaksuja piti 71 prosenttia. Vastaajista noin 15 prosenttia ei osannut ilmoittaa kantaansa. Vastaajien enemmistö myös piti hinnoittelua sekavana ja siten myös vaikeasti vertailtavana.

Vertailun helpottamiseksi S-Pankki lanseeraa verkkosivuillaan Hyötylaskurin, jonka avulla pankin vaihtoa miettivät voivat vertailla pankkiasiakkuuden hintaa S-Pankissa ja muissa pankeissa. Hyötylaskuri on toteutettu kokonaistaloudellinen hyöty mielessä, sillä laskuri huomioi myös S-ryhmän edut: S-Etukortilla maksamisesta saatavan maksutapaedun sekä ostoksista kertyvän Bonuksen. Laskurin avulla voi pohtia myös vakuutusasioita.

“Tarkoituksemme on herättää suomalaiset ajattelemaan pankkiasiakkuuden kuluja. Rahatiedon tutkimuksen mukaan pankkien palvelumaksuissa voi säästää jopa 150 euroa vuodessa, jos vaihtaa S-Pankkiin”, sanoo peruspankkiliiketoiminnasta vastaava johtaja Sanna Holm S-Pankista.

Hyötylaskurin pohjana on olemassa oleva työkalu, jota S-Pankin asiakaspalvelijat ovat käyttäneet asiakaskohtaamisissa jo useamman vuoden ajan. Laskurin uutta versiota kehitettiin vaiheittain yhdessä asiakkaiden ja asiakaspalvelijoiden kanssa. Hyväksi todettu työkalu halutaan avata nyt julkisesti kuluttajien käyttöön.

“Me S-Pankissa haluamme helppouttaa suomalaisten arkea digitalisaation tuomia mahdollisuuksia hyväksi käyttäen. Jos pankkien vertaileminen koetaan vaikeaksi, me haluamme auttaa suomalaisia tekemään fiksuja päätöksiä”, Holm toteaa.

TNS Gallup teki tutkimuksen S-Pankille maaliskuussa 2016. Siihen vastasi 1 011 suomalaista.

Sanna Holm, johtaja, peruspankkiliiketoiminta,
S-Pankki Oy