Hypo julkistaa Asuntomarkkinakatsauksen lauantaina 1.9.2018 klo 0:01

Ennakkotiedote Hypon Asuntomarkkinakatsauksesta 3/2018: Asuntokaupan tila helteisen kesän jälkeen ja näkymät syksylle. Varhain lauantaiaamuna 1.9.2018 klo 0:01.

Mikä on asuntomarkkinoiden todellinen tilanne helteisen kesän jälkeen? Miten vilkas rakentaminen kasvukaupungeissa näkyy asuntojen kauppamäärissä ja dynamiikassa? Ja miksi Suomi erottuu myönteisesti länsinaapureista? Muun muassa näihin kysymyksiin vastauksia Hypon Asuntomarkkinakatsauksessa ensi lauantaina heti puolenyön jälkeen klo 0.01.

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä omistama keskinäinen yhtiö, joka on erikoistunut toiminnassaan pelkästään asuntorahoitukseen. Konserniin kuuluu myös vuonna 2002 perustettu talletuspankki, Suomen AsuntoHypoPankki Oy.

Osavuosikatsauksen 1.1.–30.6.2018 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,0 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 12,3 %, luottokanta 2,4 miljardia euroa, talletukset 1,6 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,12 % ja liikevoitto 3,0 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 29 500.

Suomessa on 20 vuoden kuluttua vain kolme aitoa kasvuseutua22.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Ajankohtainen alueellinen väestöennuste kertoo, että pääkaupunkiseudun väestö kasvaa 270 000 asukkaalla vuoteen 2040. Samaan aikaan koko maan kasvu jää vajaaseen 90 000:een eli pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Suomen väki vähenee 180 000 asukkaalla. Alueellinen tarkastelu osoittaa myös sen, että selkeää kasvua nähdään Helsingin lisäksi vain Tampereen ja Turun seuduilla. Maltillista kasvua ennuste osoittaa vielä Oulun ja Jyväskylän seuduille ja pientä Kuopioon, mutta niissäkin väestönkasvu kääntyy laskuun 2030-luvun puolivälissä.