Hypon Asuntomarkkinakatsaus perjantaina 13.5.2022 klo 0:01

Ennakkotiedote asuntomarkkinakatsauksesta 2/2022: Asuntokaupan keväässä on nähty muutoksia, Venäjän hyökkäyssota iskee maailmantalouteen ja vaikutukset heijastuvat asuntomarkkinoille. Hypo on laskenut myös vastavalmistuneiden maistereiden muuttoliikettä opiskelupaikkakunnilta toisaalle. Hypon Asuntomarkkinakatsaus julki varhain yöllä perjantaina 13. toukokuuta 2022 klo 0:01.

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä hallinnoima keskinäinen yhtiö, joka toiminnassaan on erikoistunut asuntorahoitukseen. Konserniin kuuluu myös vuonna 2002 perustettu talletuspankki, Suomen AsuntoHypoPankki Oy.

Osavuosikatsauksen mukaan 1.1.–31.3.2022 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,2 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 13,9 %, luottokanta 2,6 miljardia euroa, talletukset 1,5 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,2 % ja liikevoitto 1,0 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on 22 000

Sota Ukrainassa synkentää näkymiä10.3.2022 00:05:00 EET | Tiedote

Hypon Asuntomarkkinakatsaus 1/2022, no. 80 - Putinin Venäjän aseellinen hyökkäys Ukrainaan muutti asuntomarkkinoiden tunnelman synkeän säikyksi. Sota ja maailmanpoliittinen tilanne kasvattavat epävarmuutta etenkin ostajien ja rakentajien keskuudessa. Harva myyjä joutuu turvautumaan pakkomyyntiin, joten he eivät kovinkaan nopeasti alenna pyyntihintojaan. Kaiken seurauksena myyntiajat pitenevät ja kauppamäärät vähenevät.

Hypon Talouskatsaus: Kasvu on hitaampaa, mutta tuntuu paremmalta14.1.2022 00:01:00 EET | Tiedote

EMBARGO 14.1.2022 KLO 0:01 Talous kasvaa tänäkin vuonna ripeästi, mutta kovin tempo hiipuu ja ensi vuonna koittaa paluu koronakriisiä edeltäneeseen kasvuvauhtiin. Työmarkkinat vetävät häkellyttävästi ja työttömyys lähentelee rakenteellista tasoaan, kun hakijoita ei riitä tai pätevyys ei yllä työn vaatimuksiin. Suomen julkista taloutta rasittaa EU-elpymispaketin maksuosuus, mutta se ei näy virallisissa luvuissa, vaikka tulee maksettavaksi lähivuosikymmeninä.