Hyvä asiakassuhde pankin kanssa on yksityiselle vuokranantajalle tärkeä

Suomen Vuokranantajien kyselytutkimukseen vastanneet yksityiset vuokranantajat uskovat rahoituksen saamisen muuttuvan haastavammaksi koronavirusepidemian vuoksi. 51 prosenttia vastaajista uskoo, että sijoitusasuntolainojen ehdot kiristyvät epidemian vuoksi. Vajaa 10 prosenttia on ottanut lyhennysvapaata tällä erää.

Huhtikuun alussa toteutettuun kyselyyn vastasi yli 2200 yksityistä vuokranantajaa. 75 % kyselyyn vastanneista vuokranantajista käyttää sijoitusasuntolainaa. Kyselyn vastausten perusteella näyttää, että sijoitusasuntolainojen maksamisessa ei ole näköpiirissä mittavia ongelmia lähiaikoina.

”Yksityisen vuokranantajan kannalta hyvä yhteys pankkiin on todella tärkeää. Varsinkin kriisiolosuhteissa se on elintärkeää. Noin 15 prosenttia vastanneista on ollut yhteydessä pankkiin ja vajaa kymmenen prosenttia vastanneista on ottanut lyhennysvapaata”, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa huomauttaa.

”Näyttää siltä, että yksityiset vuokranantajat ovat varautuneet viime vuosina entistä vahvemmin. Suomen Vuokranantajien kyselytutkimusten ja koulutusten perusteella kriisitietoisuus ja kriisinsietokyky ovat parantuneet. Puskureita on kerätty. Nyt kriisin keskellä näitä puskureita todella tarvitaan”, Viljamaa alleviivaa.

OP Ryhmä ja Nordea ovat vastanneiden pääasiallisia rahoituspankkeja.

”Vastaukset sijoitusasuntolainoja myöntäneistä pankeista ovat erittäin tarkasti linjassa pankkien asuntolainamarkkinaosuuksien kanssa. Yksityinen vuokranantaja omistaa tyypillisesti 1–2 vuokra-asuntoa ja 89 prosenttia vastanneista asuu omistusasunnossa. Lienee siis tyypillistä, että omistusasuntolaina sekä mahdollinen sijoitusasuntolaina ovat samassa pankissa. Yksityinen vuokranantaja on tyypillisesti myös pankille hyvä asiakas”, Viljamaa huomauttaa.

Tyypillinen sijoitusasuntolainan pituus on 20 vuotta. Asuntosijoituslainojen vakuutena käytetään tyypillisesti hankittavaa asuntoa, muita sijoitusasuntoja ja omassa käytössä olevaa asuntoa.

Vuokranantajat ennakoivat rahoitusehtojen kiristymistä

Kyselyyn vastanneista vuokranantajista 51 % arvioi rahoituksen ehtojen kiristyvän koronaviruskriisin myötä. Viljamaa muistuttaa, että koronavirusepidemian vaikutukset asunto- ja vuokramarkkinoille riippuvat kriisin kestosta.

”On vielä mahdotonta sanoa, mitkä vaikutukset lopulta tulevat olemaan asuntomarkkinoille. Päivänselvää on kuitenkin, että vaikutuksia on ja asuntojen hinnat todennäköisesti laskevat, kun talous sakkaa. Jos kriisi jää lyhytkestoiseksi ja palautuminen alkaa loppukesästä tai alkusyksystä, jäävät vaikutukset verrattain pieniksi asuntomarkkinoille”, Viljamaa arvioi.

”Jos kriisi pitkittyy, riskinä on myös täysimittainen finanssikriisi, mikä murjoisi myös asuntomarkkinoita todella lujaa. Nyt on syytä toivoa, että virusepidemia saadaan kuriin ja rajoituksia päästään vähentämään, jotta työpaikat ja yritykset saadaan pelastettua. Viruksen kukistaminen on nyt kuitenkin kaikista tärkeintä myös talouden ja asuntomarkkinoiden kannalta”, Viljamaa alleviivaa.

Suomen Vuokranantajat toteutti 6.4.-8.4.2020 kyselytutkimuksen koronavirusepidemian vaikutuksista yksityisille vuokranantajille. Kyselyyn osallistui 2207 yksityistä vuokranantajaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

Uudenmaan eristys ja tautitilanne vaikuttivat asuntojen vuokraamiseen ja vuokranantajien näkymiin22.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien kyselyissä näkyy koronavirustilanteen alueellisen vaihtelun vaikutus vuokra-asuntomarkkinoihin. Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisten vuokranantajien näkymät olivat muualla Suomessa asuvia synkemmät. Toukokuun alun kyselyn vastauksiin heijastuu tautitilanteen tasoittuminen. Näkymät tulevasta vuokra-asuntomarkkinoilla ovat koko Suomessa yhtenevät ja optimistisemmat.

Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet koronaepidemian tasaantuessa19.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien toukokuun alussa tekemän kyselyn perusteella koronavirus on vaikuttanut ennakoitua vähemmän vuokra-asuntomarkkinoihin. Verrattuna huhtikuun kyselyn tuloksiin vuokrien maksussa tai vuokralaisen löytämisessä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Vaikka vuokranantajien odotukset tulevasta ovat parantuneet, ilmoittaa kuitenkin 40% huhtikuun aikana asuntonsa vuokranneista vuokranantajista vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen.