Hyvä lumitilanne koko Suomessa on kasvattanut vuokramökkien kysyntää – talviloman riemut löytyvät nyt myös läheltä

Miten lumitilanne on vaikuttanut vuokramökkien kysyntään? Lomarenkaan liiketoimintajohtaja Juha Purhonen vastaa tämän hetken vuokramökkimarkkinaa koskeviin kysymyksiin.
Lomarengas on suomalaisten hiihtokeskusten suurin majoittaja.

Lumi tuli myös etelään

Koko Suomen runsas lumitilanne on aiheuttanut sen, että talvisen ja lumisen loman voi viettää myös Etelä-Suomessa. ”Rantamökkien talvimyynnissä on tänä talvena tapahtunut selkeä seitsemän prosentin nousu, minkä tulkitsemme johtuvan Etelä-Suomen runsaslumisesta talvesta”, selkeyttää Purhonen. ”Hiihtokeskuksissa kauppa käy tavalliseen tapaan ja suosituimpia kohteita ovat edelleen Ruka, Ylläs ja Levi. Koli on nostanut suosiotaan talvimatkailijoiden keskuudessa.”

Viime vuoden kasvu jatkuu

”Tämä talvi menee toistaiseksi samaan malliin kuin poikkeuksellisen hyvä viime vuotemme, ellei jopa paremmin”, alleviivaa Lomarenkaan liiketoimintajohtaja Juha Purhonen. Viime vuonna Lomarenkaan mökkivarauksissa tuli kasvua liki kymmenen prosenttia, mikä on poikkeuksellista sen historiaa katsoen. ”Yleensäkin vuokramökkien kysyntä on ollut viime vuosina kasvussa Suomessa”, kertoo Purhonen.

Suosituin mökki on aivan tavallinen – luksusta kaipaa vain harva

Vaikka luksushuvila on houkutteleva valinta talvilomalle, on silti yksi suosituimpia talvilomakohteita aivan tavallinen mökki lumisista maisemista. ”Tällainen mökki on siis yleensä 4-6- hengen mökki, jonka viikkohinta on noin 600 euroa viikolta. Halvimmillaan tällaisen kahden makuuhuoneen ja mukavuuksin varustellun mökin saa jopa 500 eurolla”, toteaa Purhonen.

Suosittuja ovat myösmatkailijoiden lähiseudun viikonloput. ”Esimerkiksi Hämeen alueelta vuokramökki maksaa noin 200 euroa viikonlopun ajalta”, kertoo Purhonen.

Kalleimmat ja hulppeimmat luksushuvilta maksavat jopa monia tuhansia euroja viikolta, mutta niillekin on asiakaskuntansa. ”Monet lähtevät viettämään kauan haaveiltua Lapin lomaa upeaan kohteeseen”, avaa Purhonen.

Suosituimmat kohteet menevät nopeasti – mutta tilaakin on

Vaikka vuosi on ollut erinomainen, on kohteita silti vapaana. ”Aina löydetään asiakkaalle vuokramökki, vaikka se ei aina ole juuri se ensimmäisenä haluttu. Suosituimmat kohteet varataan toki jopa vuosia etukäteen, joten ajoissa oleminen on tärkeää, jos on haaveillut jostain tietystä mökistä”, Purhonen painottaa.

Juha-Pekka Olkkola, toimitusjohtaja
juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi

Juha Purhonen, myyntijohtaja
juha.purhonen@lomarengas.fi

Pekka Huttunen, markkinointipäällikkö
046 851 1912
pekka.huttunen@lomarengas.fi

Lomarengas on suomalaisten hiihtokeskusten suurin majoittaja.
Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on kotimainen loma-asuntojen välittäjä. Edustettuna on 3900 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä Ylläksen Matkailu Oy, KRT-Yhtiöt Oy ja Villi Pohjola Oy. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2018 noin 23 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 32.