Hyvä teko lapselle -palkinto FinnBrain tutkijoille

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt vuoden 2018 Hyvä teko lapselle -palkinnon FinnBrain- tutkimusryhmälle. Ryhmä tutkii raskauden ja lapsuuden aikaisten elämäntapahtumien ja olosuhteiden vaikutuksia vauvan kehitykselle. Tutkimusryhmä on tuonut esiin vauva-ajan korvaamattoman merkityksen aivojen kehitykselle ja lapsen koko elämälle innovatiivisella tavalla. Kiistaton tutkimustieto auttaa vaikuttavien palvelujen kehittämisessä ja lisää ymmärrystä vauvojen elämään pitkäkestoisesti vaikuttavista päätöksistä.

FinnBrain-tutkimus on aloitettu vuonna 2010. Sen tarkoituksena on selvittää ympäristön ja perimän vaikutusta lapsen kehitykseen. Vuonna 2015 tutkimuksessa oli mukana jo yli 4000 vapaaehtoista perhettä.  Perheitä on pyydetty mukaan tutkimukseen ensimmäisen ultraäänitutkimuksen yhteydessä. Vanhempia, lasta ja perheen elinympäristöä tutkitaan odotusajasta lähtien.

Raskauden ja lapsuuden aikaisten elämäntapahtumien sekä olosuhteiden tiedetään vaikuttavan lapsuudessa ja vielä aikuisenakin, mutta asiasta on aikaisemmin tiedetty liian vähän. FinnBrain-tutkimus keskittyy lapseen ja hänen kehitykseensä sekä vanhemman ja lapsen väliseen suhteeseen. Tarkoituksena on seurata tutkimuksessa mukana olevia lapsia aina aikuisikään saakka. Lapsista kerätään kattavasti tietoa kyselylomakkeilla muun muassa heidän elinympäristöstään ja elämäntapahtumistaan sekä temperamentista, unesta ja puheen kehityksestä. Lisäksi pienemmillä osatutkimuksilla kartoitetaan esimerkiksi lapsen aivojen rakennetta ja toimintaa, stressin ja infektiosairauksien yhteyksiä sekä tulehdusproteiinien ja stressihormonien toimintaa.

– Finnbrain-tutkimusryhmä tuottaa täysin uutta ja uraauurtavaa tietoa lapsen aivojen kehityksestä ja kehitykseen vaikuttavista tekijöistä, toteaa Tuula Haatainen, Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtaja.
– Päätöksenteon tueksi tarvitaan faktoja ja tietoa siitä, miten erilaiset tekijät vaikuttavat vauvojen elämään pitkällä aikavälillä ja miten vauvaperheitä voidaan parhaiten tukea, Haatainen muistuttaa.

Tutkimusryhmä on nostanut esiin vahvasti vauva-ajan korvaamattoman suuren merkityksen aivojen kehitykselle ja koko vauvan tulevaan elämään. Tutkimusryhmä on tuonut esiin mm. äidin raskauden aikaisen stressin merkittävän vaikutuksen vauvan kehitykselle.

Finnbrain – tutkimusryhmän tuloksilla on suuri vaikutus Ensi- ja turvakotien liiton toiminnan kehittämisessä ja vauvavaiheen merkityksen ja tärkeyden esiin nostamisessa vaikuttamistoiminnassamme. Tiedolla pysytään vaikuttamaan päätöksentekoon ja lisäämään ymmärrystä siitä, mikä merkitys odotus- ja vauvavaiheella sekä tuolloin tarjotulla tuella -tai sen puutteella- on läpi myöhemmän elämän.

Tutkimusryhmä on innovatiivinen, innostunut ja ajassa mukana sekä sitoutunut nostamaan esiin ja julkiseen keskusteluun vauvavaiheen erityistä merkitystä ja heille suunnatun tuen suurta tärkeyttä.

Hyvä teko lapselle -palkinto on kuvanveistäjä Erkki Kannoston pronssiveistos ”Ylittäjä”. Palkinto on myönnetty vuosittain lasten hyväksi tehdyssä vaikuttamistoiminnassa tai käytännön työssä ansioituneille henkilöille tai yhteisöille vuodesta 1985 alkaen.

Ensi- ja turvakotien liiton toiminnan yksi ja perinteisin toiminnan kivijalka on haavoittavissa olosuhteissa elävien vauvaperheiden auttaminen ja kuntoutus. Vuonna 2017  Ensi- ja turvakotien liiton verkostossa autettiin yli 12 000 apua tarvitsevaa. Sen jäsenyhdistysten yhdistysten ylläpitämissä 10 ensikodissa autettiin 316 äitiä, 245 lasta ja 87 isää.  Päiväryhmät tavoittivat 92 perhettä 10 paikkakunnalla. Baby Blues -työntekijät auttoivat 269 perhettä ympäri Suomea.

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto

Väkivaltaan sai apua Oulussa useampi kuin koskaan aikaisemmin27.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Oulun ensi- ja turvakoti ry auttoi vuonna 2018 yhteensä yli 1000 perhettä. Perheet saavat yhdistykseltä tietoa ja neuvoja silloin kun vauvaperheen arki ei suju tai kun lapsiperheen vanhemmat eroavat. Apua saa myös, kun perheessä on väkivaltaa. Pelkästään Oulun turvakodilla autettiin 177 aikuista ja 169 lasta. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun henkilö kokee perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodin kriisijakson jälkeen yhdistykseltä saa apua myös väkivallasta toipumiseen. Apua ja neuvoa hakevien määrä on ollut kasvussa myös vuonna 2019.

”Kotona opetettiin, että elämä on kovaa” - Sinä voit muuttaa tarinaa23.9.2019 13:33:49 EESTTiedote

Lapsiperheiden elämäntarinat ovat usein rankkoja. Vauvaperheen arkea varjostaa vauvan univaikeudet tai vanhemman yksinäisyys. Vanhemman jaksaminen ja voimat on venytetty äärimmilleen. Toiselle koti on turvaton ja pelottava. Kaikki erot eivät suju sovussa ja lapset jäävät vanhempien riitojen väliin. Ensi – ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksissä autettiin viime vuonna 12 865 apua hakevaa. Tänään alkava Sinä voit muuttaa tarinaa -jäsenkampanja kutsuu liittymään jäseneksi ja muistuttaa, että jokainen voi kulkea perheiden rinnalla ja madaltaa kynnystä hakea apua.

Kouvolassa avattu uusi päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden auttamiseen erikoistunut palvelu27.8.2019 13:46:10 EESTTiedote

Kesällä toimintansa käynnistänyt palvelu on erikoistunut päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden kuntoutukseen. Vauvat ja vanhemmat käyvät päivisin kodinomaisessa yhteisössä, jossa harjoitellaan turvallista arkea vauvan kanssa. Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry:n avaama Pidä kiinni® -avopalveluyksikkö on toivottu tukimuoto Kymenlaaksoon.

Pirkanmaalla lähisuhdeväkivaltaa kokeneet saavat monipuolisesti apua19.8.2019 09:09:37 EESTTiedote

Tampereen kahdessa turvakodissa ja sen avopalveluissa autettiin viime vuonna 758 väkivaltaa kokenutta. Lapsia apua saaneiden joukossa oli 348. Lähisuhdeväkivaltaan saa monipuolisesti ja matalalla kynnyksellä apua, kun yhteistyörakenteet toimivat ja apua uskalletaan hakea. Väkivalta on silti liian usein läsnä arjessa. Tampereella kokoontuu 21-22.8. lähes 300 väkivaltatyön ammattilaista pohtimaan miten väkivallan osapuolia autetaan entistä tehokkaammin. Ammattilaiset haluavat keskustan halki kulkevalla kulkueella muistuttaa, että väkivaltaan löytyy apua, yksin ei kannata jäädä.