Hyvää juurikkaiden vuotta 2019

Tämä vuosi on nimetty kotimaisten kasvisten maailmassa juurikkaiden vuodeksi. Puutarhaliitto ja Kotimaiset Kasvikset ry ovat nimenneet Vuoden vihannekseksi juurikkaiden ryhmän. Se pitää sisällään tutun punajuuren lisäksi kelta- ja raitajuuren. Puna-, kelta- ja raitajuuren lisäksi samaa Beta vulgaris -kasvisryhmää ovat myös valko- ja sokerijuurikas sekä lehti- ja ruotimangoldi.

Punajuuren monet mahdollisuudet

Ennen punajuuri tunnettiin lähinnä vain etikkasäilykkeenä. Ajat ovat toiset nyt, kun punajuuresta on tullut suosittu. Moni paahtaa punajuurilohkoja uunissa, rypsiöljyllä sipaistuina, suolalla, pippurilla ja rosmariinilla tai timjamilla maustettuina. Kastikkeeksi käy vuohenjuusto-ranskankerma. Kesällä pikkupunajuuret voi keittää ja nauttia sitruunavoin kanssa.

Borssi on talven herkkukeitto. Lindströminpihveistä pitävät kaikki ja kukapa ei olisi syönyt ainakin joulun aikaan rosollia. Paljon muutakin voi kokeilla. Punajuuret voi kypsentää ja soseuttaa keitoksi. Punajuuria voi kypsennettyinä marinoida ja tarjota rucolan, salaattipinaatin, saksanpähkinöiden ja vinegretin kanssa.

Punajuuri pitää myös vuohenjuustosta tai sinihomejuustosta, fetasta, parmesaanista tai halloumista sekä kotoisasta leipäjuustosta tai mozzarellasta. Hienosta väristä on hyötyä, kun tehdään punajuuririsottoa tai -ohrattoa. Samaan tapaan voi valmistaa punajuuricouscousia, -spelttirisottoa tai -bulguria.

Kokeile kelta- ja raitajuurta

Keltajuuri sisältää punajuuresta poiketen keltaista väriainetta, betaksantiinia. Keltajuurta käytetään aivan samaan tapaan kuin punajuurta, mutta ideana on se, että ruokaan saadaan vahvan sinipunaisen värin sijaan syvänkeltainen, jopa oranssi väri. Väri säilyy ja voimistuu kypsennyksen aikana.

Raitajuuren leikkauspinnasta näkee selvästi, että se sisältää kahta väriainetta, valkoista ja anilliininpunaista. Väriaineiden määrä vaihtelee eri lajikkeilla kasvuolosuhteiden mukaan. Värit vuorottelevat poikkileikkauksessa upeasti kuin puun vuosirenkaina, tikkataulumaisesti.

Ohuet raitajuurisiivut voi marinoida osaksi alkuruokaa. Raitajuuri on elegantein kevyesti kypsennettynä, ohuina, marinoituina viipaleina. Valko- tai omenaviinietikan hapokkuus pukee sitä hyvän öljyn lisäksi. Kokeile raitajuurta myös vokkiruokiin tai paahda uunissa tai grillissä ohuina viipaleina.

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, puh. 0400 544728

Taustatietopaketti

Kokeillut ohjeet:

Borssi

Marinoitu punajuurisalaatti

Punajuuririsotto

Keltajuuri-linssi-juustosalaatti

Raitajuurta carpaccion tapaan

Kuvia voi ladata täältä:

Kokeillut ohjeet: Pirjo Toikkanen
Kuvat: Laura Riihelä

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).