Hyvää juurikkaiden vuotta 2019

Tämä vuosi on nimetty kotimaisten kasvisten maailmassa juurikkaiden vuodeksi. Puutarhaliitto ja Kotimaiset Kasvikset ry ovat nimenneet Vuoden vihannekseksi juurikkaiden ryhmän. Se pitää sisällään tutun punajuuren lisäksi kelta- ja raitajuuren. Puna-, kelta- ja raitajuuren lisäksi samaa Beta vulgaris -kasvisryhmää ovat myös valko- ja sokerijuurikas sekä lehti- ja ruotimangoldi.

Punajuuren monet mahdollisuudet

Ennen punajuuri tunnettiin lähinnä vain etikkasäilykkeenä. Ajat ovat toiset nyt, kun punajuuresta on tullut suosittu. Moni paahtaa punajuurilohkoja uunissa, rypsiöljyllä sipaistuina, suolalla, pippurilla ja rosmariinilla tai timjamilla maustettuina. Kastikkeeksi käy vuohenjuusto-ranskankerma. Kesällä pikkupunajuuret voi keittää ja nauttia sitruunavoin kanssa.

Borssi on talven herkkukeitto. Lindströminpihveistä pitävät kaikki ja kukapa ei olisi syönyt ainakin joulun aikaan rosollia. Paljon muutakin voi kokeilla. Punajuuret voi kypsentää ja soseuttaa keitoksi. Punajuuria voi kypsennettyinä marinoida ja tarjota rucolan, salaattipinaatin, saksanpähkinöiden ja vinegretin kanssa.

Punajuuri pitää myös vuohenjuustosta tai sinihomejuustosta, fetasta, parmesaanista tai halloumista sekä kotoisasta leipäjuustosta tai mozzarellasta. Hienosta väristä on hyötyä, kun tehdään punajuuririsottoa tai -ohrattoa. Samaan tapaan voi valmistaa punajuuricouscousia, -spelttirisottoa tai -bulguria.

Kokeile kelta- ja raitajuurta

Keltajuuri sisältää punajuuresta poiketen keltaista väriainetta, betaksantiinia. Keltajuurta käytetään aivan samaan tapaan kuin punajuurta, mutta ideana on se, että ruokaan saadaan vahvan sinipunaisen värin sijaan syvänkeltainen, jopa oranssi väri. Väri säilyy ja voimistuu kypsennyksen aikana.

Raitajuuren leikkauspinnasta näkee selvästi, että se sisältää kahta väriainetta, valkoista ja anilliininpunaista. Väriaineiden määrä vaihtelee eri lajikkeilla kasvuolosuhteiden mukaan. Värit vuorottelevat poikkileikkauksessa upeasti kuin puun vuosirenkaina, tikkataulumaisesti.

Ohuet raitajuurisiivut voi marinoida osaksi alkuruokaa. Raitajuuri on elegantein kevyesti kypsennettynä, ohuina, marinoituina viipaleina. Valko- tai omenaviinietikan hapokkuus pukee sitä hyvän öljyn lisäksi. Kokeile raitajuurta myös vokkiruokiin tai paahda uunissa tai grillissä ohuina viipaleina.

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, puh. 0400 544728

Taustatietopaketti

Kokeillut ohjeet:

Borssi

Marinoitu punajuurisalaatti

Punajuuririsotto

Keltajuuri-linssi-juustosalaatti

Raitajuurta carpaccion tapaan

Kuvia voi ladata täältä:

Kokeillut ohjeet: Pirjo Toikkanen
Kuvat: Laura Riihelä

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.