Hyvää juurikkaiden vuotta 2019

Tämä vuosi on nimetty kotimaisten kasvisten maailmassa juurikkaiden vuodeksi. Puutarhaliitto ja Kotimaiset Kasvikset ry ovat nimenneet Vuoden vihannekseksi juurikkaiden ryhmän. Se pitää sisällään tutun punajuuren lisäksi kelta- ja raitajuuren. Puna-, kelta- ja raitajuuren lisäksi samaa Beta vulgaris -kasvisryhmää ovat myös valko- ja sokerijuurikas sekä lehti- ja ruotimangoldi.

Punajuuren monet mahdollisuudet

Ennen punajuuri tunnettiin lähinnä vain etikkasäilykkeenä. Ajat ovat toiset nyt, kun punajuuresta on tullut suosittu. Moni paahtaa punajuurilohkoja uunissa, rypsiöljyllä sipaistuina, suolalla, pippurilla ja rosmariinilla tai timjamilla maustettuina. Kastikkeeksi käy vuohenjuusto-ranskankerma. Kesällä pikkupunajuuret voi keittää ja nauttia sitruunavoin kanssa.

Borssi on talven herkkukeitto. Lindströminpihveistä pitävät kaikki ja kukapa ei olisi syönyt ainakin joulun aikaan rosollia. Paljon muutakin voi kokeilla. Punajuuret voi kypsentää ja soseuttaa keitoksi. Punajuuria voi kypsennettyinä marinoida ja tarjota rucolan, salaattipinaatin, saksanpähkinöiden ja vinegretin kanssa.

Punajuuri pitää myös vuohenjuustosta tai sinihomejuustosta, fetasta, parmesaanista tai halloumista sekä kotoisasta leipäjuustosta tai mozzarellasta. Hienosta väristä on hyötyä, kun tehdään punajuuririsottoa tai -ohrattoa. Samaan tapaan voi valmistaa punajuuricouscousia, -spelttirisottoa tai -bulguria.

Kokeile kelta- ja raitajuurta

Keltajuuri sisältää punajuuresta poiketen keltaista väriainetta, betaksantiinia. Keltajuurta käytetään aivan samaan tapaan kuin punajuurta, mutta ideana on se, että ruokaan saadaan vahvan sinipunaisen värin sijaan syvänkeltainen, jopa oranssi väri. Väri säilyy ja voimistuu kypsennyksen aikana.

Raitajuuren leikkauspinnasta näkee selvästi, että se sisältää kahta väriainetta, valkoista ja anilliininpunaista. Väriaineiden määrä vaihtelee eri lajikkeilla kasvuolosuhteiden mukaan. Värit vuorottelevat poikkileikkauksessa upeasti kuin puun vuosirenkaina, tikkataulumaisesti.

Ohuet raitajuurisiivut voi marinoida osaksi alkuruokaa. Raitajuuri on elegantein kevyesti kypsennettynä, ohuina, marinoituina viipaleina. Valko- tai omenaviinietikan hapokkuus pukee sitä hyvän öljyn lisäksi. Kokeile raitajuurta myös vokkiruokiin tai paahda uunissa tai grillissä ohuina viipaleina.

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, puh. 0400 544728

Taustatietopaketti

Kokeillut ohjeet:

Borssi

Marinoitu punajuurisalaatti

Punajuuririsotto

Keltajuuri-linssi-juustosalaatti

Raitajuurta carpaccion tapaan

Kuvia voi ladata täältä:

Kokeillut ohjeet: Pirjo Toikkanen
Kuvat: Laura Riihelä

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.

MTK tyytyväinen sääntökirjan sovusta Puolan ilmastokokouksessa16.12.2018 08:21Tiedote

Puolan ilmastokokouksessa saatu sopu Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanon säännöistä on merkittävä edistysaskel. Sääntökirjaa yhteisistä raportointi- ja laskentasäännöistä tarvitaan, jotta kansainvälinen kunnianhimoinen ilmastopolitiikka voi saavuttaa tavoitteensa. MTK pitää myönteisenä Katowicen kokouksen antina myös sitä, että maatalous on vähitellen saamassa suuremman roolin neuvotteluprosessissa.