Hyvään vuokratapaan ei kuulu viranomaissäädöksiä kiertävät ”lisävuokrasopimukset”

Kansanedustaja Kari Uotila on tehnyt kirjallisen kysymyksen vuokralaisten oikeuksista ja laittomista lisävuokrasopimuksista. Toimintatapa ei kestä päivänvaloa. Hyvään vuokrasuhteeseen kuuluu, että vuokrasopimus on laadittu reilusti ja avoimesti molempien osapuolien kannalta eikä siihen kuulu salaisia ”pöytälaatikkosopimuksia”.

"Hyvää vuokratapaa pitää noudattaa ja ylivoimainen enemmistö vuokranantajista näin toimiikin. Ilmiö on valitettava, mutta hyvin marginaalinen", sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin verrattuna esimerkiksi Ruotsin vastaaviin, jossa pimeät vuokramarkkinat johtuvat erityisesti vuokrasääntelystä johtuvasta tarjonnan niukkuudesta.

"Vuokrien sääntely olisi siis väärä tapa vastata tähän ongelmaan, koska se vain pahentaisi tilannetta", perustelee Koro-Kanerva.

"Jos vuokrataso tuollaisen lisäsopimuksen myötä muodostuu selkeästi alueen käypää vuokratasoa korkeammaksi, on toimintatavalla mahdollisesti yritetty kiertää toimeentulotuen enimmäisasumismenojen ylärajaa", tuomitsee Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajat ja Vuokralaiset ry toimivat hyvässä yhteistyössä vuokraukseen liittyvien ongelmien ratkaisemisessa. Hyvä vuokratapa -ohje on tästä hyvä esimerkki.

"Hyvä vuokranantaja ei tee epäselviä sopimuksia eikä koita kiertää lakia tai viranomaissäädöksiä. Vuokralainen on vuokranantajan asiakas. Asiakkaasta kannattaa pitää hyvää huolta, jotta vuokrasuhde onnistuu ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä", Koro-Kanerva perustelee.

"Tällaisten marginaalisten ilmiöiden kitkeminen on tärkeää myös Suomen Vuokranantajille järjestönä, koska kuten kansanedustaja Uotila sanoo, tästä kärsivät myös hyvät vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat ovat hyvien vuokranantajien ja vuokralaisten puolella", toiminnanjohtaja Koro-Kanerva alleviivaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.