Hyvään vuokratapaan ei kuulu viranomaissäädöksiä kiertävät ”lisävuokrasopimukset”

21.6.2017 14:33 | Suomen Vuokranantajat ry

Kansanedustaja Kari Uotila on tehnyt kirjallisen kysymyksen vuokralaisten oikeuksista ja laittomista lisävuokrasopimuksista. Toimintatapa ei kestä päivänvaloa. Hyvään vuokrasuhteeseen kuuluu, että vuokrasopimus on laadittu reilusti ja avoimesti molempien osapuolien kannalta eikä siihen kuulu salaisia ”pöytälaatikkosopimuksia”.

"Hyvää vuokratapaa pitää noudattaa ja ylivoimainen enemmistö vuokranantajista näin toimiikin. Ilmiö on valitettava, mutta hyvin marginaalinen", sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin verrattuna esimerkiksi Ruotsin vastaaviin, jossa pimeät vuokramarkkinat johtuvat erityisesti vuokrasääntelystä johtuvasta tarjonnan niukkuudesta.

"Vuokrien sääntely olisi siis väärä tapa vastata tähän ongelmaan, koska se vain pahentaisi tilannetta", perustelee Koro-Kanerva.

"Jos vuokrataso tuollaisen lisäsopimuksen myötä muodostuu selkeästi alueen käypää vuokratasoa korkeammaksi, on toimintatavalla mahdollisesti yritetty kiertää toimeentulotuen enimmäisasumismenojen ylärajaa", tuomitsee Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajat ja Vuokralaiset ry toimivat hyvässä yhteistyössä vuokraukseen liittyvien ongelmien ratkaisemisessa. Hyvä vuokratapa -ohje on tästä hyvä esimerkki.

"Hyvä vuokranantaja ei tee epäselviä sopimuksia eikä koita kiertää lakia tai viranomaissäädöksiä. Vuokralainen on vuokranantajan asiakas. Asiakkaasta kannattaa pitää hyvää huolta, jotta vuokrasuhde onnistuu ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä", Koro-Kanerva perustelee.

"Tällaisten marginaalisten ilmiöiden kitkeminen on tärkeää myös Suomen Vuokranantajille järjestönä, koska kuten kansanedustaja Uotila sanoo, tästä kärsivät myös hyvät vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat ovat hyvien vuokranantajien ja vuokralaisten puolella", toiminnanjohtaja Koro-Kanerva alleviivaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Opintotukimuutos ei mullista isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinoita – ruokakuntakäsitettä pitäisi kuitenkin muuttaa22.8.2017 08:00Tiedote

Opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin elokuun alussa. Tuoreiden vuokrapyyntitilastojen mukaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräiset neliövuokrat näyttäisivät olevan kuitenkin opiskelijoiden ulottumattomissa. Näin ollen kimppakämpille riittää myös jatkossa kysyntää. Suomen Vuokranantajien mukaan ruokakuntakäsite pitäisi kuitenkin muuttaa niin, että se ei ohjaisi tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään.

Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa21.8.2017 08:00Tiedote

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.