Hyvän välitystavan lähettiläät 2021 nimetty – Kuusi ammattilaista kertomassa työstä kiinteistönvälitysalalla

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2021. Uudet lähettiläät ovat Nina Aitola (RE/MAX Helmi), Hanna Daw (Sp-Koti Merihaka), Noora Melavirta (Kiinteistömaailma), Saija Miettinen (OP Koti Itä-Suomi Oy), Risto Volanen (Pasi Volanen Oy), ja Jani Åkers (Huoneistokeskus Oy).

Vuoden 2021 lähtettiläät (vasemmalta oikealle): Risto Volanen, Jani Åkers, Noora Melavirta, Hanna Daw, Nina Aitola. Mukana myös Annukka Mickelsson, Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja. Ryhmäkuvasta puuttuu Saija Miettinen.

Lähettiläät ovat luottamustehtävässä kertomassa välittäjäammattilaisten työstä. Tavoitteena on edistää kiinteistönvälitysalan korkeaa osaamista ja Hyvän välitystavan ohjeistuksen tunnettuutta asuntomarkkinoilla ja eri sidosryhmien keskuudessa. Tehtävään liittyy Hyvän välitystavan mukaisesta asiakastyöstä kertominen eri tilaisuuksissa ja kanavissa niin kuluttajille kuin opiskelijoillekin.

Hyvän välitystavan lähettiläät valitsee Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry:n hallitus. Valintaperusteina olivat lähettiläiden intohimo ja omistautuminen alalle. Lähettiläiltä kysytään innostusta välitystyön kehittämiseen, asiakaslähtöisyyttä sekä halua tehdä alan yhteisiä pelisääntöjä tunnetuksi välitystoiminnan luotettavuuden parantamiseksi.

”Kiinteistönvälitys on erittäin mielenkiintoinen ala, joka on erityisesti viime aikoina saanut paljon palstatilaa. Lähettiläillä on tärkeä tehtävä tuoda esiin työnsä monipuolisuutta, vaativuutta ja arjen tekemistä. Välittäjän työ kiinnostaa uusia tekijöitä, ja se sopiikin erinomaisesti ihmisille, jotka tuntevat paloa hyvää asiakaspalvelua kohtaan ja ovat innostuneita ratkomaan monia asuntokauppaan liittyviä kysymyksiä. Alan juridiikan ja yhteisten pelisääntöjen tunteminen on keskeinen osa asiakaspalvelua ja luotettavuutta”, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

”Hyvän välitystavan ohje on vuosittain päivitettävä käsikirja välittäjille. Ohjeen noudattamista edellytetään laissakin, mutta hyvään välitystapaan kuuluvat myös hyvät tavat. Välittäjä voi lunastaa asiakkaansa odotukset vain erinomaisella asiakaspalvelulla, laajalla omalla verkostolla sekä lain kirjaimen ja hengen noudattamisella”, Mickelsson painottaa.

Hyvän välitystavan lähettiläät vierailevat eri tilaisuuksissa ja oppilaitoksissa kertomassa työstään. Lähettiläät tuovat Hyvälle välitystavalle sekä vastuulliselle ja turvalliselle asuntokaupalle näkyvyyttä. Lähettiläitä voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #hyvävälitystapa, ja heihin voi tutustua tarkemmin myös keskusliiton nettisivuilla www.kiinteistonvalitysala.fi.

Lisätietoja:

Annukka Mickelsson, toimitusjohtaja
annukka.mickelsson@kiinteistonvalitysala.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa noin 3 500 suomalaista kiinteistönvälitysalan toimijaa. Liitto edistää asiantuntevaa ja luotettavaa kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää alalle keskeistä huolellisen toiminnan ohjetta Hyvästä välitystavasta. Liiton jäseniä ovat Aktia Kiinteistönvälitys, Retta Group, Kiinteistömaailma, RE/MAX Suomi, OP Koti, Sp-Koti ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL).

Heinäkuun 2022 asuntomarkkinakatsaus: Laskua myyntimäärissä, mutta kauppoja solmittiin vauhdikkaasti ja hinnat melko vakaita10.8.2022 07:45:00 EEST | Tiedote

Vanhojen ja uusien asuntojen myyntimäärät laskivat heinäkuussa keväästä ja alkukesästä jonkin verran. Pitkällä seitsemän vuoden aikavälillä asuntokauppoja taottiin silti tammi–heinäkuussa toiseksi eniten vuoden 2021 huippulukujen jälkeen. Omakotitalojen keskimääräiset myyntiajat lyhenivät selvästi koko Suomessa. Asuntojen hinnat pysyttelivät edelleen pääasiassa korkealla tasolla, ja loma-asunnoissa kauppa kävi kuukausitasolla tarkasteltuna vilkkaasti.

Kesäkuun 2022 markkinakatsaus: asuntokauppa tasautumassa lähelle pitkän aikavälin tasoa huippuvuoden 2021 jälkeen12.7.2022 16:07:45 EEST | Tiedote

Vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat huhti–kesäkuussa palautuneet lähemmäs viiden vuoden pitkäaikaista keskiarvoa, kertoo juuri julkaistu KVKL Hintaseurantapalvelun markkinakatsaus. Uudiskohteiden kauppa on edelleen hidastunut viimeisten vuosien huipputasoista, mikä näkyykin nyt puolet pienempinä kauppamäärinä pitkäaikaiseen keskiarvoon nähden. Hinnat vanhoissa kerrostaloissa ovat kakkoskvartaalilla olleet hieman nousussa alkuvuoteen verrattuna sekä pk-seudulla että muissa isoissa kaupungeissa.

Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vanhojen asuntojen kauppa yhä vilkasta, uudiskohteista pulaa13.4.2022 09:05:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämään Hintaseurantapalveluun kirjautui ensimmäisellä kvartaalilla 18 179 myytyä asuntoa. Luku on yhä 13 prosenttia korkeampi kuin pandemiaa edeltänyt taso vuonna 2019, vaikka jääkin viime vuoden huippuluvuista. Erityisesti suurissa kaupungeissa asuntokauppaluvut ovat palanneet viime vuotta edeltäneille tasoille. Vanhoja asuntoja myydään suhteessa paljon, koska uudisasuntoja on valmistunut vuoden alussa myyntiin aiempaa vähemmän. Loma-asuntojen hinnannousu jatkuu.