Hyvän välitystavan lähettiläät 2021 nimetty – Kuusi ammattilaista kertomassa työstä kiinteistönvälitysalalla

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2021. Uudet lähettiläät ovat Nina Aitola (RE/MAX Helmi), Hanna Daw (Sp-Koti Merihaka), Noora Melavirta (Kiinteistömaailma), Saija Miettinen (OP Koti Itä-Suomi Oy), Risto Volanen (Pasi Volanen Oy), ja Jani Åkers (Huoneistokeskus Oy).

Vuoden 2021 lähtettiläät (vasemmalta oikealle): Risto Volanen, Jani Åkers, Noora Melavirta, Hanna Daw, Nina Aitola. Mukana myös Annukka Mickelsson, Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja. Ryhmäkuvasta puuttuu Saija Miettinen.

Lähettiläät ovat luottamustehtävässä kertomassa välittäjäammattilaisten työstä. Tavoitteena on edistää kiinteistönvälitysalan korkeaa osaamista ja Hyvän välitystavan ohjeistuksen tunnettuutta asuntomarkkinoilla ja eri sidosryhmien keskuudessa. Tehtävään liittyy Hyvän välitystavan mukaisesta asiakastyöstä kertominen eri tilaisuuksissa ja kanavissa niin kuluttajille kuin opiskelijoillekin.

Hyvän välitystavan lähettiläät valitsee Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry:n hallitus. Valintaperusteina olivat lähettiläiden intohimo ja omistautuminen alalle. Lähettiläiltä kysytään innostusta välitystyön kehittämiseen, asiakaslähtöisyyttä sekä halua tehdä alan yhteisiä pelisääntöjä tunnetuksi välitystoiminnan luotettavuuden parantamiseksi.

”Kiinteistönvälitys on erittäin mielenkiintoinen ala, joka on erityisesti viime aikoina saanut paljon palstatilaa. Lähettiläillä on tärkeä tehtävä tuoda esiin työnsä monipuolisuutta, vaativuutta ja arjen tekemistä. Välittäjän työ kiinnostaa uusia tekijöitä, ja se sopiikin erinomaisesti ihmisille, jotka tuntevat paloa hyvää asiakaspalvelua kohtaan ja ovat innostuneita ratkomaan monia asuntokauppaan liittyviä kysymyksiä. Alan juridiikan ja yhteisten pelisääntöjen tunteminen on keskeinen osa asiakaspalvelua ja luotettavuutta”, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

”Hyvän välitystavan ohje on vuosittain päivitettävä käsikirja välittäjille. Ohjeen noudattamista edellytetään laissakin, mutta hyvään välitystapaan kuuluvat myös hyvät tavat. Välittäjä voi lunastaa asiakkaansa odotukset vain erinomaisella asiakaspalvelulla, laajalla omalla verkostolla sekä lain kirjaimen ja hengen noudattamisella”, Mickelsson painottaa.

Hyvän välitystavan lähettiläät vierailevat eri tilaisuuksissa ja oppilaitoksissa kertomassa työstään. Lähettiläät tuovat Hyvälle välitystavalle sekä vastuulliselle ja turvalliselle asuntokaupalle näkyvyyttä. Lähettiläitä voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #hyvävälitystapa, ja heihin voi tutustua tarkemmin myös keskusliiton nettisivuilla www.kiinteistonvalitysala.fi.

Lisätietoja:

Annukka Mickelsson, toimitusjohtaja
annukka.mickelsson@kiinteistonvalitysala.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa 3 500 suomalaista kiinteistönvälitysalan toimijaa. Liitto edistää asiantuntevaa ja luotettavaa kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää alalle keskeistä huolellisen toiminnan ohjetta Hyvästä välitystavasta. Liiton jäseniä ovat Aktia Kiinteistönvälitys, Huoneistokeskus, Kiinteistömaailma, RE/MAX Suomi, OP Koti, Sp-Koti ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL).

Uudisrakentaminen kasvattaa kaupunkien eroa asuntomarkkinoilla11.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan keskusliitto julkaisee kuukausittain asuntomarkkinakatsauksia, joissa kuvaillaan asuntomarkkinoiden viime aikojen kehitystä. Katsauksesta tarkastellaan merkittävimpiä muutoksia kauden kauppamäärä-, hinta- ja myyntiaikatiedoissa. Luvut ovat peräisin Kiinteistönvälitysalan keskusliiton ylläpitämästä KVKL Hintaseurantapalvelusta, joka kattaa noin 70–75 % Suomessa käydystä vanhojen asuntojen kaupasta.

Asuntomarkkinoiden eriytyminen jatkuu, ero voittajien ja häviävien välillä levenee14.4.2021 09:34:38 EEST | Tiedote

Vuoden ensimmäinen kvartaali on jatkanut edellisen vuoden voimakasta kasvua asuntokaupassa. Suotuisaa markkinan kehitystä tukevat kuluttajien kysyntä lisätilalle ja sen ovat mahdollistaneet nykyinen raha- ja finanssipolitiikka. ”Tarjonnan vähyys erityisesti kasvukeskuksissa on nostanut hintoja kysytyimmillä alueilla. Harvemmin asutuilla alueilla kysyntä taas heikkenee. Lainamarkkina kohdistuu nyt entistä tarkemmin hyvien näkymien alueille”, kommentoi Annukka Mickelsson, liiton toimitusjohtaja.

Kiinteistönvälittäjä tekee pitkää päivää - suuri osa työstä on asiakkaalle näkymätöntä metatyötä31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan ammattilaiset 2020 tutkimus toteutettiin vuodenvaihteessa pitkän, kiireisen syksyn päätteeksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 702 henkilöä, joka vastaa noin neljännestä alan toimijoista. Korona-ajasta huolimatta vastaajista valtaosa tuntee olevansa vähintään tyytyväisiä työhönsä. Työ on itsenäistä, ihmisläheistä ja monipuolista. Myös työn tulosten näkyvyys ja merkityksellisyys koetaan hyvin myönteisesti. Toisaalta avoimissa vastauksissa ilmeni pettymys alan julkikuvan kapeudesta.