Hyvän välitystavan lähettiläät nimetty – Linda ja Sofia edistämään välitysalan osaamista

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2020-2021. Alan korkean osaamisen ja Hyvän välitystavan tunnettuuden edistäjinä seuraavan vuoden ajan toimivat Linda Leino Sp-Koti Raumalta ja Sofia Ruokanen Huoneistokeskuksesta Helsingistä. ”On suuri kunnia toimia Hyvän välitystavan lähettiläänä ja välitysalan edustajana”, Leino ja Ruokanen iloitsevat.

Hyvän välitystavan lähettiläät Linda Leino ja Sofia Ruokanen. Kuva  Eemeli Linna
Hyvän välitystavan lähettiläät Linda Leino ja Sofia Ruokanen. Kuva Eemeli Linna

Keskusliiton tavoitteina on nostaa alan ammattilaisten arvostusta, ja lähettiläät tekevät tärkeää työtä tämän tavoitteen eteen. Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton valinnan ovat tehneet liiton puheenjohtaja, Sp-Koti ketjun toimitusjohtaja Jukka Rantanen ja varapuheenjohtaja, Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa. He kertovat valinneenskampanjaan nuoria ammattilaisia, jotka tekevät työtään suurella sydämellä”.

Linda Leino työskentelee kiinteistönvälittäjä Sp-Koti Raumanmeren Kiinteistönvälitys Oy:ssä. Hän muistuttaa, että kodinvaihto on merkittävä oikeustoimi, ja välittäjän päivittäinen työ pitää sisällään runsaasti vastuuta. Lähettiläänä aion tuoda esille kiinteistönvälittäjän monipuolista osaamista.”

Osaamista Leinolla on itselläänkin: hän on vastikään suorittanut kiinteistönvälitysalan korkeimman tutkinnoneli Ylempi kiinteistönvälittäjä- YKV-tutkinnon.

Oulunkylän Huoneistokeskuksessa työskentelevä Sofia Ruokanen on entinen juniorijalkapalloilija, jonka kiinnostus välitysalaa kohtaan heräsi omien asuntoprojektien kautta”Vaikka teemme asuntokauppaa päivittäin, meidän tulee muistaa, että asiakkaille se on joka kerta ainutlaatuinen kokemus. Lähettiläänä haluan kiinnittää huomiota siihen mitä välittäjän työhön kuuluu, ja miten palvelemme niin asunnon myyjiä kuin ostajia parhaalla mahdollisella tavalla.” Ruokanen aikoo hankkia myös teoreettisen pätevyyden alalle LKV-kokeen kautta.

Hyvän välitystavan lähettiläät nostavat alan ammattilaisten arvostusta

"Lähettiläämme ovat osaavia ja ammattitaidon kehittämiseen intohimoisesti suhtautuvia välitysalan osaajia. Ensimmäiset lähettiläämme kasvattivat roimasti Hyvän välitystavan tunnettuutta. Nyt lähdemme innolla uuteen kampanjaan, jonka kasvoina toimii aina kaksi välitysalan energistä edustajaa kerrallaan”, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth.

”Hyvän välitystavan ohje on vuosittain päivitettävä kooste alan sääntelystä. Ohjeen noudattamista edellytetään laissakin, mutta hyvään välitystapaan kuuluvat myös hyvät tavat. Välittäjä voi lunastaa asiakkaansa odotukset vain erinomaisella asiakaspalvelulla, lain kirjaimen ja hengen noudattamisen lisäksi”, Ehrnrooth toteaa.

Hyvän välitystavan lähettiläät vierailevat kouluissa puhumassa välitysalan opiskelijoille ja kertovat sosiaalisessa mediassa kiinteistönvälittäjän työstä. Lähettiläät tuovat Hyvälle välitystavalle ja vastuulliselle asuntokaupalle näkyvyyttäLähettiläitä voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #hyvävälitystapa

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ensimmäisinä Hyvän välitystavan lähettiläi 2019-2020 toimivat Anna-Iskala (Kiinteistömaailma), Johanna Boucht (Sp-Koti), Anna-Maija Kuosmanen (Sp-Koti), Miro Turunen (SKV Kiinteistönvälitys), Laura Kauppinen (SKV Kiinteistönvälitys), Nanne Kaarre (RE/MAX), Niklas Lyhykäinen (RE/MAX) ja Pasi Sarnikari (Suomen Kiinteistönvälittäjät).

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto
viestintäpäällikkö
Tiina Frosterus
puh. 0505023886
tiina.frosterus@kvkl.fi

Hyvän välitystavan lähettiläät Linda Leino ja Sofia Ruokanen. Kuva Eemeli Linna

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa suomalaista välitysalaa ja liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää: Aktia Kiinteistönvälitys, Realia Groupin Huoneistokeskus, SKV ja HUOM!, RE/MAX SuomiKiinteistömaailma, OP Koti, Sp-Koti ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL).

Asuntomarkkinat ovat muutakin kuin korkeita hintoja18.2.2021 17:00:00 EETTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto kantaa huolta toimivan ja turvallisen asuntokaupan uhista samaan aikaan, kun eduskunta valmistautuu linjaamaan asuntopolitiikkaa yli kahden vaalikauden ajaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle. Asunnot rakennetaan vuosikymmeniksi ja noin 70 % niihin kertyvästä varallisuudesta on yksityistä, kuluttajien omistusta. Sääntelyn vaikutukset näkyvät suomalaisten asumisessa yli sukupolvien ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä päätöksiä ei tulisi tehdä ilman perusteellista ymmärrystä sääntelyn vaikutuksista asuntojen vaihdantaan.

Huolimattomuus yleisin syy asuntokauppariitoihin2.11.2020 14:55:48 EETTiedote

Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.