Hyvästi hammasraudat! Näin oikomishoidosta tuli lähes näkymätöntä

3D-skannattu kalvo suoristaa hammasrivit hellävaraisemmin ilman ulkonäköhaittaa.

Nykyisin oikominen voidaan hoitaa päällepäin näkymättömillä, muovisilla kalvoilla.

”Jopa puolet suomalaisista aikuisista jättää hampaiden oikomishoidon tekemättä, vaikka siitä olisi heille suunterveyden tai ulkonäön kannalta hyötyä”, kertoo hammaslääkäri Sanna-Liisa Untamala Oral Hammaslääkäreiltä.

Työiässä olevat ihmiset eivät halua suuhunsa kiinteitä hammasrautoja, koska useimpien mielestä perinteiset raudat näyttävät ikäviltä ja oikomishoito tuntuu pitkältä ja vaivalloiselta saagalta. Oikomishoidon laiminlyöminen voi kuitenkin aiheuttaa vaivaa vanhemmalla iällä, sillä purentavirhe suussa voi johtaa leukanivelen ongelmiin ja hampaiden epätasaiseen kulumiseen.

Monet eivät kuitenkaan tiedä, että 2010-luvun oikominen on aivan toisenlaista kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.

”Perinteiset metalliset hammasraudat eivät enää ole ainoa vaihtoehto oikomiseen, vaan nykyisin oikominen voidaan hoitaa päällepäin näkymättömillä, muovisilla kalvoilla. Tunnetuin kalvo-oikomisen menetelmä maailmalla on Invisalign-oikominen. Siinä suusta tehdään yksilöllinen mallinnos 3D-skannerilla tai perinteisin jäljennöksin. Sitten asiakas saa hoitosuunnitelman, jonka mukaisesti hänelle valmistetaan tietty määrä yksilöllisiä irrotettavia kalvoja, jotka tämä pystyy itse vaihtamaan hoidon edetessä”, hammaslääkäri Sanna-Liisa Untamala selventää.

Hellävaraisempaa kuin perinteinen oikominen

Invisalign-oikomishoito on turvallinen ja miellyttävä tapa hoitaa hammasrivit suoriksi.

”Muoviset kalvot eivät kohdista hampaisiin samanlaisia voimia kuin metalliset raudat. Ne eivät siis tunnu samalla tavalla kivuliailta. Myöskään hoidon aluksi tehtävä 3D-skannaus ei tunnu missään – tai jos 3D:n sijaan muotin tekemiseen käytetään jäljennösainetta, sekään ei nykyisin ole samanlaista ikävää mössöä kuin vanhanaikaisiin metallimuotteihin käytetty aines”, vertailee Untamala.

Moderni oikominen miellyttää myös nopeudellaan.

”Potilas pitää Invisalign-kalvoja suussaan koko päivän, ne tarvitsee ottaa pois vain ruokailun ajaksi. Kalvoja suositellaan pidettäväksi noin 22 tuntia päivässä. Yhtä kalvoa käytetään viikosta kahteen viikkoa, minkä jälkeen otetaan seuraava kalvo käyttöön. Omaa hoitosuunnitelmaa voi seurata viikkotasolla: se näyttää, kuinka hoito tulee etenemään ja miten mikäkin hammas on kääntymässä tai siirtymässä. Purentavirheen laajuudesta riippuen Invisalign-oikominen vie keskimäärin vuodesta puoleentoista vuotta, kun kalvoja vaihdetaan kahden viikon välein. Yksilöllisen hoidon keston arvioi aina hammaslääkäri”, Untamala kertoo.

Pikaoikominen saapuu Suomeen

Oral Hammaslääkärit on tuonut keväällä 2018 Suomeen Invisalign-oikomisen seuraavan kehitysaskeleen, Invisalign Go -pikaoikomisen. Sitä käytetään erityisesti pienten purenta- ja asentovirheiden korjaamiseen sekä etualueiden esteettiseen oikomiseen.

”Invisalign Go:lla voidaan oikoa hymyaluetta, kun taas esimerkiksi jo käytössä oleva Invisalign Full käsittelee tarvittaessa koko suun alueen. Olemme kouluttaneet kymmeniä yleishammaslääkäreitä toteuttamaan Invisalign Go -pikaoikomisia. Go-ratkaisulla oikominen kestää noin 3–9 kuukautta”, Untamala kertoo.

Pikaoikominen voi olla sopiva ratkaisu ihmisille, jotka ovat tottuneet välttelemään hymyilemistä, koska pitävät omia hampaitaan häiritsevinä.

”Vastaanotollani käy sekä naisia että miehiä, jotka eivät uskalla hymyillä, koska heidän hampaansa ovat ristissä tai etuhampaiden välissä on aukko. Tällaiset esteettiset ongelmat saadaan korjattua oikomishoidolla! Jos oma hymy harmittaa, suosittelen tapaamaan hammaslääkäriä, joka voi kartoittaa tilanteen”, vinkkaa Untamala.

viestintä- ja markkinointijohtaja

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii yli 60 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin omistaa pääomasijoittajayhtiö Jacobs Holding AG. Sen ainoa edunsaaja on kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä.

Vain joka kolmas käy säännöllisesti suuhygienistillä - miksi suuhygienistillä tulisi käydä?20.3.2018 09:56Tiedote

1. Miksi suuhygienistillä käydään? Mitä apua siitä on? Suuhygienisti keskittyy ennaltaehkäisevään hoitoon, kun hammaslääkärit tekevät usein korjaavaa hoitoa. Suuhygienisti toteuttaa hammaslääkärin tekemää hoitosuunnitelmaa. Hän opettaa esimerkiksi omahoitoa ja auttaa hoitamaan suun tilannetta niin, että suu paranee. Suuhygienistit pyrkivät ehkäisemään suun sairauksia, kuten iensairauksia ja kariesta, eli reikiintymistä. Osalle ammattiryhmä on täysin tuntematon, ja hammashoitajat ja suuhygienistit sekoitetaan helposti. 2. Minulla on hyvät hampaat, eivätkä ne reikiinny. Riittääkö, jos käyn hammaslääkärin sijaan vain suuhygienistillä? On hyvä käydä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Hammaslääkäri diagnosoi suun sairauksia ja voi ottaa röntgenkuvia - kumpaankaan näistä suuhygienistillä ei ole oikeuksia. Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuoden tai parin vuoden välein. Jo nuorena aikuisena olisi hyvä saada rutiini hammastarkastuksiin, sillä suusairaudet alkavat kehittyä jo varhain.

Colosseum Dental Group panostaa suomalaiseen suun terveydenhuoltoon ostamalla Med Group Hammaslääkärit Oy:n suun terveydenhoidon liiketoiminnot20.2.2018 13:30Tiedote

Lehdistötiedote 20.2.2018. Colosseum Dental Group (”Colosseum”) on yhdessä Tradeka Yhtiöt Oy:n kanssa allekirjoittanut sopimuksen Med Groupin koko osakekannan ostamisesta. Med Groupin enemmistöomistaja on pääomasijoittaja Adelis Equity Partners. Tradeka ostaa Med Groupin Kotiin vietävien palveluiden, ensihoidon ja julkisen terveydenhuollon palveluihin liittyvät toiminnot ja Colosseum puolestaan Med Groupin yksityisen suun terveydenhuollon liiketoiminnot. Colosseum ostaa Med Groupin suunterveyden toiminnan Renideo Holding Oy:n kautta, joka omistaa myös Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”).