Hyvästi, muovikrääsä – tänä jouluna kuusi koristellaan kestävillä ja ekologisilla virkatuilla koristeilla

Jätä hyvästit muovikrääsälle ja tee kestäviä, kauniita koristeita omin käsin Rita Stångin uutuuskirjan ohjeilla.

Rita Stångin Virkatut joulukoristeet -kirja (Moreeni) esittelee 50 toinen toistaan kauniimpaa joulukoristetta, joita ei kaupan hyllystä löydy: virkattuja palloja, tähtiä, lumihiutaleita ja joulukuusenköynnöksiä.

Näillä ohjeilla harrastelija saa loihdittua ekologisen ja trendikkään joulumaailman.

Kirjan mallit soveltuvat eritasoisille virkkaajille. Aloittelija voi keskittyä virkkaamaan helppoja tasotöitä ja yksivärisiä palloja, ja kokenut konkari voi haastaa itseään kolmiulotteisilla töillä ja esimerkiksi kerroskukilla.

Virkatut työt voi kovettaa sokeri-vesitärkillä, jolloin niistä tulee entistäkin kestävämpiä.

Rita Stång on artesaani ja intohimoinen käsityönharrastaja. Luova käsityöläisyys on hänelle meditatiivista, rentouttavaa ja puhdasta iloa tuottavaa. Virkkaaminen on aina ollut Ritan kaikkein rakkain harrastus, ja työt syntyvät kuin itsestään tajunnanvirrasta, kun hän ottaa koukun käteensä.

Rita Stångin haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Aino ja Alvar Aallon tarina ilmestyy syksyllä 2021 Otavan kustantamana20.10.2020 09:37:00 EESTTiedote

"Rakastan sinussa ihmistä – Aino ja Alvar Aallon tarina" kertoo maailmankuulun arkkitehti- ja muotoilijapariskunnan Aino Marsio-Aallon (1894–1949) ja Alvar Aallon (1898–1976) yhteisen tarinan – tarinan rakkaudesta, perhe-elämästä, vahvasta ammatillisesta kumppanuudesta ja yhteisestä elämäntyöstä, joka päättyi Aino Aallon ennenaikaiseen kuolemaan. Syksyllä 2021 ilmestyvän kirjan tekijä on Aino ja Alvar Aallon tyttärenpoika Heikki Aalto-Alanen.

Kustannusosakeyhtiö Otava on ostanut Atena Kustannuksen1.10.2020 15:00:10 EESTTiedote

Kustannusosakeyhtiö Otava on ostanut tänään allekirjoitetulla sopimuksella Atena Kustannuksen pääomistaja Svenska folkskolans vänner r.f:n osakekannan. Atena on yleiskustantamo, joka julkaisee viitisenkymmentä kauno- ja tietokirjaa vuodessa. Se tunnetaan muun muassa Henriikka Rönkkösen, Roope Lipastin ja Mikko Porvalin teoksista sekä Thomas Eriksonin menestyskirjoista, joista tunnetuin on Idiootit ympärilläni. Atenan julkaisema teos on voittanut Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon viisi kertaa.

Uutuuskirja kannustaa tyttöjä luonnontieteiden maailmaan29.9.2020 08:06:00 EESTTiedote

Avaruusfysiikan professori Minna Palmrothin ja tulevaisuudentutkija Elina Hiltusen uutuuslastenkirja innostaa erityisesti leikki-ikäisiä tyttöjä luonnontieteiden maailmaan. "Maailmassa on juuri nyt vaikeita ongelmia, joihin teknologia voi tarjota mullistavia ratkaisuja. Jos teknologioita suunnittelee vain toinen sukupuoli, ratkaisuista tulee välttämättä yksipuolisia. Tarvitsemme kaikkien aivot ja näkemykset mukaan."