Hyvästi työmiehen hymy – kaupan työntekijät suunnittelivat itse uudet työvaatteensa

Torni-hotellin kongressitilaa halkoi eilen poikkeuksellisesti catwalk, jolla heitettiin kyynärpäätervehdyksiä ja työnnettiin rämisevää rullakkoa. Kaupasta tuttu rekvisiitta kehysti pääosan esittäjiä, joita olivat s-marketlaisten uudet työvaatteet sekä vaatteiden suunnittelijat, työntekijät itse. S-marketlaisten kuukausien yhteistyö Papu Designin ja Lindströmin kanssa sai salamavalojen välkkeessä arvoisensa päätöksen, ja seuraavaksi unelmien työvaatteet nähdään kaikkien Pirkanmaan S-marketien työntekijöiden yllä arjen catwalkeilla – omassa kaupassa.

Muun muassa Venni Väisänen Ylöjärven S-marketista ja Päivi Saarela Pirkkalan Prismasta toimivat muotinäytöksen malleina. Kuvat: Jukka Salminen

”Pikkuisen epämukavat, eivät hengitä ja jousta.” Tämäntyyppiset työvaatteista saadut palautteet olivat kimmokkeena Unelmien työvaatteet -pilotille, joka käynnistettiin Pirkanmaan Osuuskaupalla viime kevään korona-aallon harjalla. Oli vähällä, ettei projekti peruuntunut pandemian vuoksi kokonaan. Yhdessä kumppanien kanssa tehtiin kuitenkin päätös aloittaa suunnittelu etätyöpajassa ja edistää projektia mahdollisuuksien mukaan.

Työvaatepilotti osui yhteen myös S-market-uudistuksen kanssa: kun kaikkien Pirkanmaan S-marketien energiatehokkuus, valikoima ja miljöö laitettiin kuntoon, oli työvaatteillakin oikeus päästä oikealle vuosikymmenelle. Työvaatteella on tänä päivänä tärkeä rooli paitsi kantajalleen myös työnantajalle ja asiakkaalle.

– Hyvässä työvaatteessa työntekijä kokee itsensä arvokkaaksi, varmaksi ja mukavaksi. Nykypäivänä työntekijä nähdään myös yrityksen käyntikorttina, ja työvaate on tärkeä osa yrityksen viestiä, summaa Lindströmin suunnittelija Minna Kuivamäki.

Käytännön tarpeista syntyi innovaatioita

Lähtökohtina työvaatemalliston suunnittelulle olivat vastuullisuus ja paikallisuus. Nämä ovat arvoja, jotka kaikki kolme projektissa mukana ollutta yritystä jakavat.

Pirkanmaan Osuuskaupalla työntekijöiden osallistuminen kehitysprojekteihin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Olikin alusta asti selvää, että suunnittelutyöpajassa oli oltava mukana työntekijöitä, joille vaatteet tulevat käyttöön.

– S-marketissa myyjällä on laaja työnkuva, ja työvaatteen pitää sopeutua siihen, millaista työtä kulloinkin tehdään, kertoo toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki.

Mukaan suunnittelutyöpajaan lähti parikymmentä innokasta osuuskauppalaista, joista yksi on Sääksjärven S-marketissa työskentelevä Heikki Saukko.

– Totta kai myös vaatteiden ulkonäöllä on väliä. Kun näimme ensi kertaa toiveidemme pohjalta suunniteltuja vaatteita, siinä tuli kyllä sellainen vau-hetki – uskomatonta, että tuollaisia meille oikeasti voidaan tehdä, Heikki hehkuttaa.

Osuuskauppalaiset puolestaan painoivat nimensä työvaatealan konkarin, Lindströmin, historiankirjoihin.

– Projektin aikana olemme päässeet tosissamme venyttämään Lindströmin näkemystä työvaatteesta. Työpajalaisten ansiosta teimme ensimmäistä kertaa esimerkiksi legginsit työvaatteeksi, Minna kertoo.

Persoona esille asusteilla ja kuosilla

S-marketin uudessa työvaatemallistossa on 22 erilaista vaatekappaletta sekä asusteita, joilla omaa persoonaa voi tuoda esille haluamallaan ja työtehtävän edellyttämällä tavalla. Vaatteissa toistuu farkunsininen sävy sekä hauska kuosi.

Papu Designin kuosisuunnittelija ja AD Hanna-Riikka Heikkilä piirsi työpajalaisille erilaisia kuosivaihtoehtoja, joista he valitsivat suosikikseen Antimet-kuosin. Antimet leikittelee ruokakaupan antimilla, ja kuosi on toteutettu kokonaan työntekijöiden toiveiden pohjalta. Eräänä kuvioon liittyvänä erityistoivomuksena oli alueemme osuuskauppalaisuuden symboli, sydän.

– Työvaatteiden kuosillisuus on suht uutta Suomessa. Maailmalla työvaatetus on ollut jo pidempään design-henkisempää ja mietitympää. Papua ei tunneta perinteisesti työvaatteista, mutta lähdimme projektiin oppiaksemme itsekin uutta. On hieno idea yhdistää pilotissa eri alan toimijoita, Hanna-Riikka sanoo.

S-marketien ohella työvaateprojektia suunnitellaan laajennettavan tulevaisuudessa mahdollisesti muihin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin, kuten Prismoihin ja Saleihin.

– Tämä työvaatepilotti oli meille ensimmäinen laatuaan, ja odotamme kiihkeästi palautetta s-marketlaisilta ja asiakkailta. Jos jatkoa seuraa, kuka tietää, vaikka ottaisimme seuraavalla kerralla luottokumppaneidemme lisäksi asiakkaitakin mukaan suunnittelutyöryhmään, Mirkka vinkkaa.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081

Lindström Oy, Key Account Manager Anna Björn, anna.bjorn@lindstromgroup.com, 040 820 7618

Papu Design, suunnittelija ja yrittäjä Anna Kurkela, anna@papustories.com, 050 534 1110

Essi Silander koekäytti vaatteita loppuvuodesta työssään Tesoman S-marketissa.

Hämeenkyröläisille nousee toinen S-market Tippavaaraan – ja höysteitä riittää24.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua11.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Eurolla ruokaostokset ovelle kuusi kertaa päivässä – Tampellan Sale testaa uutta kotiinkuljetuspalvelua5.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Tampereen Sokos uudistuu täysin – taikasauvaa näytetään osastoille, ravintoloille ja ruokakaupalle29.10.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Keskustorin uusi karaokeravintola Las Palmas tuo helpotuksen kaukokaipuuseen8.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.