Hyvinvointi- ja terveysalan kasvuhaluisimmat yritykset valittiin

Yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan Future Wellbeing and Health Kasvupolulle on valittu 25 yritystä. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on epilepsian monitorointiin uutta ratkaisua kehittävä BrainCare Oy. Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Asiantuntijoiden sparraukseen valitut yritykset ovat Adusso Oy, Auntie Solutions Oy, Disior Oy, KAMU Health Oy, mfore, Physilect Oy, Sanoi Oy, Sanoste Oy, Timespace Cloud Oy ja Triumf Gamification Helsingistä, Nindux Oy, Popit, SE Innovations Oy ja Yanisan Air Espoosta, BrainCare Oy ja LivingSkills Oy Tampereelta, Edevent Turusta, Family Support House Oy ja Onerva Hoivaviestintä Oy Jyväskylästä, Fitverstas Oy Kokkolasta, Hallaus Architecs Heinolasta, Healthfactory Oy Lempäälästä, Medanets Oulusta, Quha Oy Nokialta ja SimLabIT Oy Kuopiosta.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. erilaisiin potilastietojärjestelmiin, työntekijöiden hyvinvointipalveluihin, epilepsian omahoitoon, diagnosoinnin digitaalisiin työkaluihin, ravitsemuksen- ja elintapaohjaukseen, hyvinvointialan tilasuunnitteluun, valmennusohjelmistoihin, astmaatikoiden omahoitopalveluihin, erilaisiin terveydenhuollon mobiiliratkaisuihin, sisäilmaongelmien kartoitukseen, vanhus- ja vammaishoivaan, virtuaali- ja etäkuntoutuspalveluihin, lääkehoitoon ja virtuaaliratkaisuihin.

Tuomaristo odotti Kasvupolun sparraukseen valituilta yrityksiltä erityisesti digitaalisia ratkaisuja hyvinvointi- ja terveysalalle, jotka hyödyttävät niin tavallisia ihmisiä kuin ammattilaisiakin. Kasvusuunnitelmia tuomaristo arvioi tiukalla seulalla ja painotti digitaalisuuden lisäksi liiketoiminnan skaalautuvuutta ja kansainvälistymispotentiaalia.

“Valittujen yritysten joukossa on monipuolisesti erilaisia tuotteita, palveluja ja innovaatioita alan kehittämiseen. Kiinnostavasta yritysjoukosta löytyi tuomaristolle sekä tuttuja toimijoita että uusia yllättäjiä ja haastajia”, perusteli tuomaristo valintoja.

Tuomaristoon kuuluvat Tiina Arpola Savonian ammattikorkeakoulusta, Miikka Kiiski IBM:ltä, Kari Halinen Jyväskylän kaupungilta, Teuvo Antikainen Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä, Arto Holopainen Kuopion kaupungista, Jouko Kuisma Salivirta & Partnersilta.

Apua epilepsian seurantaan aivoimplantilla

Yksi Kasvupolulle mukaan valituista yrityksistä on tamperelainen Braincare Oy, joka kehittää implanttia, joka toimisi epilepsian seuraamisessa lentokoneen mustan laatikon tapaan. Implantti tallentaa epilepsiakohtaukset ja lähettää tiedot suoraan potilaan lääkärille. Epilepsiakohtausten seurannan lisäksi yritys on kehittänyt mobiiliapplikaation, jonka avulla potilas voi tuoda oman kokemuksensa kohtauksista esille ja välittää sen sairaalalle.

BrainCaren toimitusjohtajan Katrina Wendel-Mitorajin mukaan yrityksen suurimmat kehittämiskohteet liittyvät rahoituksen ja markkinointiin.

“Olemme harkinneet joukkorahoituskampanjaa, jonka kautta voisimme päästä pisteeseen, missä meidän olisi mahdollista saada implantin kehitys valmiiksi”, Wendel-Mitoraji korostaa.

Oman T&K-osaamisen ja lainsäädäntötuntemuksen tueksi yrittäjä odottaa asiantuntijoilta sparrausta erityisesti markkinointiin.

“Olen insinööri ja olen opetellut bisnekseen liittyviä asioita lennossa. Joten tarvitsemme apua myyntiin ja markkinointiin. Toivottavasti joku joka on “been there, done that” osaisi neuvoa asioissa, mitä en itse huomaa sanoa tai osaa mainita.”

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Kasvupolulle valittuja 25 yritystä sparrataan kahtena Kiitoratapäivä siten, että koko joukosta 10 yritystä osallistuu Kiitoratapäivään Jyväskylässä 22.2. ja 15 yritystä Helsingissä 27.2. Toinen, kaikille yrityksille yhteinen Kiitoratapäivä järjestetään Espoossa 20.3. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Yrityskohtaisten tapaamisten lisäksi toisessa Kiitoratapäivässä yrityksillä on yhteistä työpajatyöskentelyä asiantuntijoiden johdolla. Kukin yritys kohtaa Kasvupolun aikana yhteensä 9 mylläriä 35─45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee Kiitoratapäivien jälkeen neljä parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa 2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Voittajat julkistetaan 1.6. osana Upgraded Life Festivalin -tapahtumaa.

Lisätietoja

Satu Haka, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p. 050 304 8779, satu.haka@kasvunroihu.fi

Katrina Wendel-Mitoraj, toimitusjohtaja, BrainCare Oy, p. 044 572 6658, katrina@braincare.fi (haastattelut englanniksi)

Lutakonaukio 7

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

--------------------------

Future Wellbeing and Health Kasvupolun mahdollistavat HealthSpa, IBM, Jyväskylän kaupunki, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, Kuopion kaupunki, Pihlajalinna, Keski-Suomen Hyvinvoinnin Osaamiskeskittymä KEHO,  Savonia-ammattikorkeakoulu, Salivirta & Partnerts ja Keski-Suomen liitto.

-------------------------

*Kasvun Roihu on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki Oy ja Aava & Bang Oy.

Keski-Uudenmaan 15 potentiaalisimman kasvuyrityksen joukossa paljon perinteisiä toimialoja16.2.2018 10:12Tiedote

Yritysten kasvuohjelmaan Keski-Uudenmaan Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 35 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Gustavelund Oy, joka ei ole pelännyt lähteä uudistamaan matkailuliiketoimintaansa omistajanvaihdoksen myötä. Keski-Uudenmaan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan yrityskehittäjäverkostot yhdistivät voimansa – yrityksille luvassa maksutonta sparrausta14.2.2018 07:00Tiedote

Kasvu Open kumppaneineen järjestää nyt ensimmäistä kertaa Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueella yhteisen Kaakkois-Suomen Kasvupolun. Alueen yritykset voivat koosta, iästä tai toimialasta riippumatta hakea mukaan eri alojen asiantuntijoiden sparraukseen. Viime vuoden valtakunnalliselle finalistille, kouvolalaiselle puupohjaisia kuitupakkauksia valmistavalle Ecopulp Finland Oy:lle sparraus antoi rohkeutta isompien kasvuharppauksien tekemiseen.