Hyvinvointi on tasa-arvokysymys - Demarinaiset julkaisivat aluevaalitavoitteensa

Tammikuussa pidettävissä aluevaaleissa valitaan päättäjät 21 hyvinvointialueelle. Tulevat valtuustot tulevat päättämään hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveys, sekä palo- ja pelastustoimenpalveluista.

-Hyvinvointialueiden tuottamat palvelut ovat ihmisten toimivan arjen turva ja tae. Siksi tulevilla hyvinvointialueilla on kiinnitettävä erityisesti huomiota palveluiden saavutettavuuteen ja yhdenvertaisuuteen. Saavutettavuuden on koskettava myös digitaalisia palveluita. Kaikki eivät voi tai halua käyttää digitaalisia palveluita, myös heillä on yhtäläinen oikeus laadukkaisiin palveluihin, ” Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kommentoi.

Demarinaisten aluevaalitavoitteet kiteytyvät seuraavien teemojen alapuolelle: laadukkaat ja riittävät palvelut, ihminen palvelujen keskiössä ja reilu työnantajapolitiikka.

-Haluamme, että tulevilla hyvinvointialueilla toteutuu seitsemän päivän hoitotakuu, joka samalla koskee myös mielenterveyspalveluita. Lisäksi suun terveyden hoitotakuun tulee olla kolme kuukautta. Keskeistä on myös saada riittävät resurssit ennaltaehkäiseviin palveluihin, jotka parantavat etenkin perheiden ja nuorten hyvinvointia”, Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja Emmi Lintonen täydentää.

-Hyvinvoiva henkilöstö takaa laadukkaat palvelut. Tämän vuoksi haluamme kiinnittää huomiota sote- alan henkilöstön työssäjaksamiseen ja hyvinvointiin. Tulevien hyvinvointialueiden on pidettävä hyvää huolta osaajistaan. Lisäksi hyvinvointialueiden on huomioitava sukupuolten välinen tasa-arvo läpileikkaavasti strategioissaan, ” Tuppurainen päättää.

Demarinaiset: Rauhaa ja tasa-arvoa on puolustettava kaikkialla maailmassa8.11.2021 18:00:00 EET | Tiedote

Sosialidemokraattisten naisten 16. liittokokouksen kansainvälinen julkilausuma. Rauha ja vakaus ovat kansainvälisen sääntöpohjaisen yhteistyön ytimessä. Ylikansalliset instituutiot kuten Yhdistyneet kansakunnat ja Euroopan unioni ovat rakentuneet rauhan ja solidaarisuuden periaatteille. Viime vuosina olemme joutuneet kokemaan kylmän ja demokratiaa kaventavan voimapolitiikan paluuta. Olemme saaneet huomata, miten jo saavutetut naisten oikeudet ovat uhattuina monessa maassa, emmekä voi ottaa tasa-arvon kehitystä itsestään selvyytenä.

Oululainen Tytti Tuppurainen jatkaa Demarinaisten puheenjohtajana - myös SDP:n opiskelijoita johtaa nyt oululainen8.11.2021 09:53:55 EET | Tiedote

Sosialidemokraattisten Naisten 16. liittokokous 6.-7.11.21 Helsingissä on valinnut yksimielisesti Tytti Tuppuraisen jatkokaudelle puheenjohtajana. Tuppurainen on oululainen kansanedustaja ja eurooppa- ja omistajaohjausministeri. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Emmi Lintonen (Häme) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Minna Salminen (Helsinki). Oulusta hallituksen varsinaiseksi jäseniksi kaudelle 2022–2024 valittiin Helena Ohtonen ja Lapista Henna Knuuti.