Hyvinvointiala HALI pitää myönteisenä kunta-alan TES-ratkaisun syntymistä

Kunnan tänään hyväksymä tes-ratkaisu perustuu yleisen linjan mukaiseen palkankorotustasoon. 23 kuukauden sopimuskaudella 1.4.2020 – 28.2.2022 palkankorotukset ovat yhteensä hieman yli 3 %.

1.8.2020 on 26 euron, vähintään 1,22 % yleiskorotus ja 1.4.2021 1 % yleiskorotus sekä 0,8 % paikallinen järjestelyerä. Viikoittainen 30 minuutin kiky-työajanpidennys poistuu 31.8.2020 alkaen, mutta eräitä työaikajoustoja tulee sen tilalle.

Samankaltaisten suuntaviivojen mukaisesti TES-neuvotteluita on pyritty viemään eteenpäin HALIn vielä auki olevilla TES-aloilla: sosiaalipalvelualalla (n. 60 000 työntekijää) terveyspalvelualalla (n. 22 000 työntekijää) ja ensihoidossa (n. 1 000 työntekijää).

Eteneminen on ollut vaivalloista. Työntekijäliitot ovat yleistä linjaa isompien palkankorotusten ohella vaatineet työehtosopimuksiin muista aloista poiketen lukuisia kustannuksia lisääviä tai työehtoja jäykistäviä tekstimuutoksia.

Syntynyt kunta-alan ratkaisu vahvistaa sen, että koronakriisin aiheuttamassa taloustaantumassa yleistä linjaa kalliimpia TES-ratkaisuita ei ole saatavissa.

– Nyt on tärkeää, että työntekijäpuoli keskittyy olennaiseen ja koko TES-kierroksen viimeiseksi jääneet HALIn TES-alat saadaan ripeästi vietyä päätökseen ennen lomia, toteaa HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

– Neuvotteluaika kannattaa käyttää tehokkaasti. Neuvottelujen venyminen syksyyn ei ainakaan parantaisi tilannetta, koska taantuman koko karuus on silloin nähtävillä.

Vielä avoinna olevien TES-alojen osalta noudatetaan uuden sopimuksen syntymiseen asti vanhan TES:n työehtoja, kuten palkkoja ja työaikoja, ns. jälkivaikutuksen perusteella.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.