Hyvinvointiala HALI ry: Helpotusta suojavarustepulaan

Kiinasta eilen saapuneet 2 miljoonaa hengityssuojainta jaetaan erityisvastuualueiden kautta kuntiin. Sieltä ne toimitetaan julkisille ja yksityisille palveluntuottajille kotihoidon ja hoivakotien tarpeisiin. Nämä suojaimet tulevat suureen tarpeeseen, sanoo HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Hallitus päätti myös kehysriihessä varata 600 miljoonaa euroa sosiaali- ja terveydenhuollon suojavarusteiden, laitteiden ja lääkkeiden hankintaan. Molemmat ovat erinomaisia päätöksiä.

- On hienoa, että STM ja Huoltovarmuuskeskus huomioivat myös sote-alan yksityiset palveluntuottajat. Sote-henkilöstölle ja riskiryhmille on tarjottava turva riippumatta siitä, missä hoitaja käy töissä tai missä hoivakodissa ikäihminen asuu. Tämä on tasa-arvo- ja oikeudenmukaisuuskysymys, sanoo Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Lisää suojamateriaalia on STM:n mukaan tulossa ensi viikolla neljän laajarunkoisen koneen verran. Lisäksi hengityssuojainten kotimainen tuotanto saadaan käyntiin noin kahden viikon kuluessa.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, p. 0400 374164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.