Hyvinvointiala HALI ry: Helpotusta suojavarustepulaan

Kiinasta eilen saapuneet 2 miljoonaa hengityssuojainta jaetaan erityisvastuualueiden kautta kuntiin. Sieltä ne toimitetaan julkisille ja yksityisille palveluntuottajille kotihoidon ja hoivakotien tarpeisiin. Nämä suojaimet tulevat suureen tarpeeseen, sanoo HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Hallitus päätti myös kehysriihessä varata 600 miljoonaa euroa sosiaali- ja terveydenhuollon suojavarusteiden, laitteiden ja lääkkeiden hankintaan. Molemmat ovat erinomaisia päätöksiä.

- On hienoa, että STM ja Huoltovarmuuskeskus huomioivat myös sote-alan yksityiset palveluntuottajat. Sote-henkilöstölle ja riskiryhmille on tarjottava turva riippumatta siitä, missä hoitaja käy töissä tai missä hoivakodissa ikäihminen asuu. Tämä on tasa-arvo- ja oikeudenmukaisuuskysymys, sanoo Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Lisää suojamateriaalia on STM:n mukaan tulossa ensi viikolla neljän laajarunkoisen koneen verran. Lisäksi hengityssuojainten kotimainen tuotanto saadaan käyntiin noin kahden viikon kuluessa.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, p. 0400 374164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.

Asiakkaiden saatava tietoa sote-järjestöjen tarjoamasta tuesta – järjestäjälle välineitä laadun seurantaan6.11.2020 09:06:19 EETTiedote

Tiedote Hyvinvointiala HALI ry:n, Ensi- ja turvakotien liitto ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n webinaarista 6.11.2020. Webinaarissa keskustelemassa pääsihteeri Riitta Särkelä, pääsihteeri Tuija Brax terveyspalvelujen johtajan Hanna-Maija Kause. Aiheena järjestöje rooli sote-uudistuksessa. Linkki webinaariin: https://www.hyvinvointiala.fi/sote-uudistus/

Yksityiset palveluntuottajat nopeasti valmiita tekemään 25 000 koronatestiä päivässä23.10.2020 14:25:12 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kertoi tänään Kansan Uutisissa, että valmistelu COVID-19-virusosoitustestien sairausvakuutuskorvauksen nostamisesta 150 euroon käynnistyy. Ministeri Pekosen mukaan korvaus tulee käyttöön sekä yksityisasiakkaiden Kela-korvauksissa että työterveyshuollossa. Tämä tarkoittaisi sitä, että testien kustannuksia ei sisällytettäisi työterveyshuollon korvausten enimmäismäärään, jolloin korvaus työterveyshuollon järjestävälle työnantajalle on aina 150 euroa.