Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.

Valtio on alustavasti luvannut korvata kunnille ja niiden omistamille kuntayhtymille koronapandemiasta aiheutuvia lisäkustannuksia. Myös yksityiset yritykset ja järjestöt hoitavat julkisia sote-palveluja. Valtion on korvattava vastaavalla tavalla myös yksityisille palveluntuottajille aiheutuvat lisäkustannukset.

- Valtion on lunastettava lupauksensa kunnille kesän lisäbudjetin yhteydessä. Samalla on tehtävä päätös siitä, että kunnat ja niiden omistamat kuntayhtymät korvaavat suojautumisesta aiheutuvat lisäkustannukset muun muassa suojamateriaalit myös yksityisille palveluntuottajille, vaatii Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Suojamateriaalien kysyntä on kasvanut koronapandemian aikana globaalisti ja sen myötä hinnat ovat moninkertaistuneet. Tällä hetkellä suojautuminen aiheuttaa hyvinvointialoilla satojen tuhansien eurojen lisäkustannukset joka päivä.
Eräät kunnat ja sairaanhoitopiirit ovat jo tehneet päätöksiä suojamateriaalien korvaamisesta alueellaan toimiville sosiaalipalveluyrityksille ja -yhdistyksille. Päätökset ovat hyvin erilaisia. Jotkin kunnat ja kuntayhtymät ovat päättäneet, että ne eivät korvaa suojamateriaaleja ollenkaan.

- Koronakustannusten korvausperusteiden pitää olla yhtenäiset koko maassa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että yritykset ja järjestöt joutuvat neuvottelemaan jokaisella alueella erikseen korvausten saamisesta. Esitämme, että koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien lisäkustannusten korvaamisesta tehdään nopeasti kansallisen tason päätös, johon myös kunnat ja kuntayhtymät sitoutuvat, esittää Rajakangas.

Ismo Partanen

Johtaja, elinkeinoasiat
ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.

Asiakkaiden saatava tietoa sote-järjestöjen tarjoamasta tuesta – järjestäjälle välineitä laadun seurantaan6.11.2020 09:06:19 EETTiedote

Tiedote Hyvinvointiala HALI ry:n, Ensi- ja turvakotien liitto ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n webinaarista 6.11.2020. Webinaarissa keskustelemassa pääsihteeri Riitta Särkelä, pääsihteeri Tuija Brax terveyspalvelujen johtajan Hanna-Maija Kause. Aiheena järjestöje rooli sote-uudistuksessa. Linkki webinaariin: https://www.hyvinvointiala.fi/sote-uudistus/

Yksityiset palveluntuottajat nopeasti valmiita tekemään 25 000 koronatestiä päivässä23.10.2020 14:25:12 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kertoi tänään Kansan Uutisissa, että valmistelu COVID-19-virusosoitustestien sairausvakuutuskorvauksen nostamisesta 150 euroon käynnistyy. Ministeri Pekosen mukaan korvaus tulee käyttöön sekä yksityisasiakkaiden Kela-korvauksissa että työterveyshuollossa. Tämä tarkoittaisi sitä, että testien kustannuksia ei sisällytettäisi työterveyshuollon korvausten enimmäismäärään, jolloin korvaus työterveyshuollon järjestävälle työnantajalle on aina 150 euroa.