Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.

Hyvinvointiala HALI ry:n johtava asiantuntija Aino Närkki arvioi, että tehostetun hoivan vähimmäismitoitusta käsittelevän lakiesityksen vaikutusarviointia on lähes mahdotonta toteuttaa ennen kuin tiedetään, millaiset ovat ikääntyneiden palveluiden uudistamistarpeet kokonaisuutena.

- Pahimmillaan ns. mitoituslaki heikentäisi merkittävästi vanhusten kotihoidon saatavuutta. Kotihoito on ensisijainen palvelumuoto ja myös se on toteutettava sosiaalihuoltolain edellyttämällä tavalla. Asiantuntijoiden mukaan kotihoidon nykyistä parempi resurssointi olisi ensisijaisempaa toteuttaa kuin ehdotettu tehostetun palveluasumisen henkilöstömitoituksen korottaminen, Närkki muistuttaa.

Rahasta ja työvoimasta puutetta kautta maan

Valtion on korvattava kuntien uudet velvoitteet täysimääräisesti ja oikea-aikaisesti. Esityksen mukaan hoitajien vähimmäismitoitus nostaisi valtion menoja 233 miljoonaa euroa vuosittain vuodesta 2023 lähtien. Kuntaliiton arvion mukaan kyse on vuonna 2023 noin 470 miljoonasta eurosta, jos palveluasumisessa asuvien osuus pysyy ennallaan. Jos se kasvaa, kustannukset nousevat edelleen. Helsingin kaupunki arvioi lausunnossaan omien kustannustensa nousevan 40 – 50 miljoonaa euroa ja valtakunnallisesti noin 500 miljoonaa euroa vuosittain.

Arviot esitetyn hoitajien vähimmäismitoituksen noston vaikutuksesta työvoiman määrään vaihtelevat 4 000 ja 7 000 välillä. Luvuissa ei ole huomioitu henkilöstön eläköitymistä eikä esimerkiksi erittäin iäkkäiden henkilöiden määrän nopeaa kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan hoitajista on jo nyt huutava pula koko maassa. Kuntien ja yksityisten palveluntuottajien arjessa tämä näkyy täyttämättöminä vakansseina. Tilanteen haasteellisuutta lisää kuntien heikentyvä taloustilanne.

- Seuraavan kymmenen vuoden aikana kunnista eläköityy noin 170 000 työntekijää. Suurin osa näistä on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Myös yksityisellä sektorilta hoito- ja hoivahenkilöstön eläköitymisvauhti on lähes vastaava. Tilanteen vakavuus on syytä tunnustaa jo tämän lakiesityksen valmistelun yhteydessä. Yltiöoptimismi ja ylimitoitetut lupaukset eivät palvele ketään – vähiten hoivan ja hoidon tarpeessa olevia vanhuksia, Närkki sanoo.

Muun muassa oikeuskansleri kiinnittää lausunnossaan vakavaa huomiota siihen, että kunnilla täytyy olla todelliset edellytykset lain täyttämiseen. Myös perustuslakivaliokunta on katsonut toistuvasti, että lakeja säädettäessä on huolehdittava kuntien ja palveluntuottajien tosiasiallisista mahdollisuuksista toteuttaa niille asetetut velvoitteet.

Aino Närkki, johtava asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 436 438, aino.narkki@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.