Hyvinvointiala HALI: Työntekijöiden koronatestit korvattava valtion varoista

Työntekijöiden laaja testaaminen koronavirukselta on erittäin tärkeää kansalaisten suojelemiseksi. Etusijalla ovat palveluammateissa olevat työntekijät, esimerkiksi sote- ja suojelualoilla työskentelevät. Testaus pitäisi tehdä heti, jos on pienikin epäily tartunnasta. Mitä nopeammin saamme parannettua testien kattavuutta, sitä nopeammin voimme purkaa liikkumisrajoituksia ja pääsemme palaamaan normaaliin arkeen. Koronatestien korvaaminen valtion varoista on perusteltua.

Esimerkiksi sote-palveluissa on edelleen paljon henkilöstöä, joita ei ole päästy testaamaan kapasiteettipulan vuoksi. Tähän tarvitaan välittömästi valtion tukea, jotta koronaan altistumiset, sairastumiset ja kuolemantapaukset voidaan minimoida.

-On koko yhteiskunnan etu, että testien kattavuutta pystyttäisiin parantamaan nopeasti, sanoo Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Yksityisen sektorin resurssit käyttöön

Koronatestien korvaaminen voidaan järjestää Kelan kautta. Ne voidaan korvata täysimääräisesti esimerkiksi työterveydenhuoltojärjestelmää hyödyntäen. Testauskapasiteettia voidaan lisätä merkittävästi hyödyntämällä yksityisen sektorin resursseja mahdollisimman laajasti.

Kyseisten testien kustannuksia ei pidä laskea työterveyshuollon korvausten enimmäismääriin. Nämä kustannukset täytyy korvata valtion erillisellä poikkeusolojen lisärahoituksella, kuten valtiovarainministeri Katri Kulmuni esittää.

-Rahoittaessaan koronatestit, valtiovalta luonnollisesti ohjeistaa, missä järjestyksessä näitä erillisrahoituksella järjestettyjä testejä toteutetaan, Rajakangas esittää.

Koronaviruksen laajalla testaamisella saadaan tartuntoja kiinni ja uusia voidaan ehkäistä. Testaus mahdollistaa myös koronaviruksen tietämättään sairastaneiden palaamisen takaisin normaalielämään.

Arja Laitinen, johtaja, Hyvinvointiala HALI, p. 040 868 0980,
arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Varhaiskasvatuksen tuottajat huolissaan kuntalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta5.6.2020 09:57:53 EESTTiedote

Koronaepidemian aikana yksityinen varhaiskasvatus on kohdannut suuria taloudellisia haasteita. Haasteet johtuvat hoidettavien lasten määrän vähentymisestä ja kuntien haluttomuudesta palvelusetelimaksatukseen yrittäjälle. Monet kunnat ovat käynnistäneet neuvottelut palvelusetelin sääntökirjojen ehtojen muuttamiseksi niin, että kunnilta poistuisi palveluiden järjestämisvelvollisuus palveluseteleillä koronaepidemian mahdollisen toisen aallon myötä.

Yksityisellä sote-sektorilla jo noin 60 miljoonan euron suojamateriaalikustannukset – kansallinen korvauspäätös tarvitaan nopeasti4.6.2020 14:02:22 EESTTiedote

Hallitus tukee kuntia yli miljardin euron yleiskatteellisella tuella, mutta ei ohjeista suojautumisesta tai sen kustannusten korvaamisesta mitään. Yksityiset sote-palveluntuottajat uhkaavat joutua taloudelliseen ahdinkoon ilman suojautumiskustannusten korvauksia. Tarvitaan kansallista ohjausta, jotta hallitsematon ja epätasa-arvoinen tilanne kuntien ja kuntayhtymien hyvinvointipalveluissa vältetään.

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?