Hyvinvointialan liitto pyrki aktiivisesti ratkaisuun - sosiaalipalvelualalta lakkovaroitus

Yksityisen sosiaalipalvelualan TES:n neuvottelut päättyivät tuloksettomina eilen 15.2. Toisin kuin työntekijäliitoista kerrotaan, Hyvinvointialan liitto pyrki aktiivisesti ratkaisuun ja tuli vastaan monessa työntekijäpuolen tavoittelemassa asiassa. Liiton mukaan ratkaisun tulee syntyä yleisen linjan puitteissa, kuten muillakin toimialoilla.

TES:n työntekijäpuolen allekirjoittajajärjestöt (Tehy, SuPer, Erto, JHL, Talentia, Jyty, Pardia ja STHL) ovat juuri ilmoittaneet eräisiin osakeyhtiömuotoisin varhaiskasvatusyrityksiin kohdistuvasta kahden päivän työnseisauksesta 7.- 8.3.2018, ellei neuvottelutulosta ole siihen mennessä saavutettu.

Lakon aikanakin työnantaja pyrkii useimmiten pitämään toiminnot käynnissä. Yleensä ammattiliiton julistaman lakon seurauksena ammattiliiton jäsenet jäävät pois työstä lakkoilmoituksen mukaisissa töissä. Ammattiliittoihin kuulumattomat työntekijät päättävät omasta suhtautumisestaan. Työnantajan tavoite on luonnollisesti se, että henkilöstöä on paikalla niin, ettei asiakasturvallisuus vaarannu.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 040 571 2330

Päiväkodeissa tarvitaan kaikkia ammattilaisia – yksityinen tarjoaa laatua varhaiskasvatukseen!27.4.2018 08:00Tutkimus