Hyvinvointialan liitto pyrki aktiivisesti ratkaisuun - sosiaalipalvelualalta lakkovaroitus

Yksityisen sosiaalipalvelualan TES:n neuvottelut päättyivät tuloksettomina eilen 15.2. Toisin kuin työntekijäliitoista kerrotaan, Hyvinvointialan liitto pyrki aktiivisesti ratkaisuun ja tuli vastaan monessa työntekijäpuolen tavoittelemassa asiassa. Liiton mukaan ratkaisun tulee syntyä yleisen linjan puitteissa, kuten muillakin toimialoilla.

TES:n työntekijäpuolen allekirjoittajajärjestöt (Tehy, SuPer, Erto, JHL, Talentia, Jyty, Pardia ja STHL) ovat juuri ilmoittaneet eräisiin osakeyhtiömuotoisin varhaiskasvatusyrityksiin kohdistuvasta kahden päivän työnseisauksesta 7.- 8.3.2018, ellei neuvottelutulosta ole siihen mennessä saavutettu.

Lakon aikanakin työnantaja pyrkii useimmiten pitämään toiminnot käynnissä. Yleensä ammattiliiton julistaman lakon seurauksena ammattiliiton jäsenet jäävät pois työstä lakkoilmoituksen mukaisissa töissä. Ammattiliittoihin kuulumattomat työntekijät päättävät omasta suhtautumisestaan. Työnantajan tavoite on luonnollisesti se, että henkilöstöä on paikalla niin, ettei asiakasturvallisuus vaarannu.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 040 571 2330

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.