Hyvinvointialan liitto

Hyvinvointialan liitto valinnanvapauskompromissista: Parannus nykytilaan, tavoitteisiin pääsy jää maakuntien vastuulle

Jaa
Hallitus ei ole juurikaan muuttamassa valinnanvapausesityksessä perustason valinnanvapautta, henkilökohtaista budjettia tai asiakasseteliä. Huono ratkaisu oli poistaa maakuntien velvoittavuus käyttää asiakasseteliä erikoissairaanhoidossa.

− Jos yhteisymmärrykseen pääseminen tällaisen kompromissin vaati, se on poliittinen valinta, jolla on yhteiskunnalliset seuraukset. Positiivista on, että maahan saadaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa uudistava valinnanvapauslainsäädäntö, sanoo Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Maakunnan tulisi käyttää asiakasseteliä vain silloin, kun se ei pysty noudattamaan hoitotakuuta. Jo nyt terveydenhuoltolaki velvoittaa kunnan tai sairaanhoitopiirin hankkimaan hoidon muilta palveluntuottajilta, mikäli se ei itse kykene tarjoamaan palveluja hoitotakuun mukaisissa enimmäisajoissa.

− Mikä siis muuttuu? Onko hoitotakuulainsäädäntö tähän mennessä turvannut palvelujen hyvän saatavuuden?

Ostopalvelujen ja palvelusetelin käyttäminen vapaasti on jo nyt täysin mahdollista. Kunnat ja kuntayhtymät ostavat erikoissairaanhoitoa kuitenkin vain 300 miljoonalla eurolla, kun koko erikoissairaanhoidon menot Suomessa ovat lähes seitsemän miljardia euroa.

− Ilman velvoittavuutta asia jää maakuntien harkinnan varaan. Toivomme todella, että sote-uudistusta toteutettaessa ne käyttävät mahdollisuuttaan laajasti. 

On selvää, että tällä päätöksellä sote-uudistuksen tavoitteisiin pääsy heikkenee.

− Yhdenvertaisuuden ja saatavuuden paraneminen ei toteudu erikoissairaanhoidossa, kun kaikkia resursseja ei oteta käyttöön. Kilpailu olisi osaltaan mahdollistanut paremman kustannustehokkuuden. Nyt siihen ei päästä. 

Erikoissairaanhoidon asiakaseteliä vastustivat erityisesti sairaanhoitopiirit ja kunnat. Ne ovat itse tällä hetkellä lähes monopolituottajia, joten muutosvastarinta oli odotettavissa.

Lisätiedot:
Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointialan liitto
Hyvinvointialan liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 17285570http://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1500 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25:59 EEST | Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye