Hyvinvointialan liitto: Vuoden jatkoaika käytettävä valinnanvapauden lisäämiseen

Hyvinvointialan liitto kannattaa maakunta- ja sote-uudistuksen lakien yhtäaikaista valmistelua, mutta ihmettelee hallituksen päätöstä ottaa jopa vuoden lisäaika uuden valinnanvapauslakiesityksen valmisteluun. Asiakkaat ja palvelujen tuottajat joutuvat elämään epävarmuudessa vielä pitkään.

− Valinnanvapauden poliittisten reunaehtojen ja useiden peruselementtien linjattiin pysyvän samoina. Yhtiöittämispakostakin luovutaan. Vuosi vaikuttaa pitkältä ajalta, sanoo Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Rajakankaan mukaan valinnanvapauslain valmistelutyö on tehtävä huolella ja lisäaika voi edesauttaa sitä. Muutos on välttämätön ja alkuun on päästävä pikimmiten.

− Täydellistä ei tule kerralla. Korjausliikkeiden tarve huomataan vasta järjestelmän ollessa käynnissä. Jos maakuntien valmistelu jatkuu hyvässä tahdissa, ei lisäsiirtymäaikoja toimeenpanossa enää tarvita. Toiminta tulee käynnistää tällöin täysimääräisesti lain voimaan astuessa 1.1.2020, Rajakangas sanoo.

Hyvinvointialan liitto katsoo, että olemassa olevat valinnanvapauden keinot voi ja tulee ottaa heti laajamittaisesti käyttöön. Tämä edesauttaa hallituksen peräänkuuluttamaa asteittaista siirtymistä uuteen valinnanvapauteen pohjautuvaan järjestelmään.

− Kunnat ja kuntayhtymät tulee velvoittaa välittömiin toimenpiteisiin asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin kokeiluluontoisen käytön aloittamiseksi hallituksen jo käynnistämien kokeiluiden reunaehtojen puitteissa.

Lykkäykset lisäävät epävarmuutta. Kehittämistyö kunnissa on jo nyt ollut seisahduksissa. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyviä investointeja lykätään ja toimijat pelkäävät tulevaisuutensa puolesta. Hankintasopimukset lyhentyvät ja alan palveluntuottajat asetetaan entistä tiukempaan rakoon.

− Puheet säästöistä ja tuotannon tehostamisesta voidaan unohtaa lähivuosiksi. Lykkäykset tuovat lisäkustannuksia monella rintamalla, Rajakangas muistuttaa.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointialan liitto jyrkkänä: Sote-kaupat eivät kaipaa muista poikkeavaa erityissääntelyä!28.8.2017 14:48Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön lausuntokierros sosiaali- ja terveysalan kilpailusääntöjä arvioineen työryhmän raportista on päättynyt. Hyvinvointialan liitto ei kannata tehtyjä esityksiä. Toimialalla ei ole tarvetta normaalia tiukemmille erityissäännöille. Jo eduskunnassa oleva esitys määräaikaisesta yrityskauppojen laajennetusta ilmoitusvelvollisuudesta tulee vetää pois.

Hyvinvointialan liitto perustuslakivaliokunnan lausunnosta: Julkisen ja yksityisen sote-toimijan toimintaedellytykset samalle viivalle29.6.2017 15:04Tiedote

Hyvinvointialan liiton keskeinen vaatimus sote-uudistuksessa on ollut saada tasapuoliset kilpailuedellytykset yksityiselle ja julkiselle hyvinvointipalveluiden elinkeinotoiminnalle. Liitto pitää tärkeänä, että valinnanvapautta viedään eteenpäin hallituksen aikaisempien linjausten pohjalta, jotta hyvinvointipalveluiden saatavuus voidaan turvata kaikille suomalaisille. Valinnanvapauden edistäminen on osa ihmisen itsemääräämisoikeutta, kuten valiokuntakin toteaa.