Hyvinvoivat lehmät - maailman parasta maitoa suomalaisille

Suomalaiset lehmät tuottavat huippulaatuista maailmanluokan maitoa. Suomessa maidontuotanto perustuu tuotantoeläinten hyvinvointiin, satavuotiseen hygieniatyöhön ja hyvin kasvavan nurmen viljelyyn. * * * Eetu ja Mila Jääskelälle eläinten hyvinvointi on sydämen asia. Jääskeläiset ovat erittäin tyytyväisiä siitä, että voivat tarjota lehmilleen mahdollisuuden laiduntamiseen, koska se on osa niiden lajityypillistä käyttäytymistä. Jääskelän lehmät päästetään laitumelle tänään klo 10 Alavieskassa. * * * Pääset seuramaan tätä lehmien vuoden kohokohtaa suorana. Linkki striimaukseen https://www.youtube.com/watch?v=vpEWc2xxIvM

Suomessa maidontuotanto perustuu hyvin kasvavan nurmen viljelyyn. Nurmi sitoo hiiltä. Lehmä syö päivässä keskimäärin 50-55 kiloa nurmesta tehtyä esikuivattua säilörehua, jota täydennetään väkirehulla. 70 % lehmistä elää pihattonavetassa. Suomalainen maito on huippulaatuista, noin 97 prosenttia tuotetusta maidosta luokitellaan vuosittain parhaaseen luokkaan. Hygieenisen laadun eteen on Suomessa tehty töitä jo 100 vuotta. Kuluttajille laatutyö välittyy muun muassa laadukkaina ja turvallisina tuotteina.

Nurmiviljelyä tutkitaan ja kehitetään parasta aikaa niin, että nurmien hiilensidontaa saataisiin tehostettua.

• Monivuotisella nurmella on myös oleellinen merkitys maan kasvukunnon parantamisessa. Maitotilalliset ovat laskeneet ahkerasti tilojensa hiilijalanjälkeä ja osallistuneet hiiliviljelijäkoulutuksiin, kertoo maitoasiamies Marjukka Mattio MTK:sta.

Suomalaiset lehmät ovat terveitä

Lähes kaikki suomalaiset lehmät ja maitotilat kuuluvat nautojen terveydenhuoltorekisteriin, Nasevaan. Lehmien terveydenhuoltoa seuraamalla edistetään eläinten terveyttä ja hyvinvointia, vastuullista eläinlääkkeiden käyttöä sekä kansanterveyttä.

• 70 % lehmistä elää pihattonavetassa, jossa ne voivat vapaasti liikkua, syödä, juoda ja levätä. Uusia parsinavetoita ei ole enää muutamiin vuosiin rakennettu. Alalla on vahva tahtotila lisätä lehmien ulkoilua, sillä se parantaa muun muassa lehmien sorkkaterveyttä, lihaskuntoa ja hyvinvointia, sanoo Mattila.

Robottilypsy lisääntyy Suomessa. Yli puolet Suomessa tuotetusta maidosta on jo robottien lypsämää. Maitotiloilla on kiinnostusta luomumaidontuotantoon. Luomumaidon osuus on nyt 4 % tuotetusta maidosta.

Maito maistuu suomalaisille

Suomalaiset ovat maidonjuojakansaa – maito maistuu maitona, piimänä, voina tai rasvaseoksena, erilaisina juustoina, rahkoina ja jukurtteina, moninaisina ruuanlaittotuotteina tai vaikkapa kylmänä herkkuna jäätelön muodossa. Maitopäivän aikoihin maasta pukkaavat ensimmäiset raparperit, hapan herkku vaikkapa piirakan päällä muodostaa kermaisen vaniljakastikkeen kanssa unohtumattoman makuparin!

• Ravitsemuksellisesti maito on monipuolinen tuote, siitä saa kalsiumia, vitamiineja ja hivenaineita sekä proteiinia. Suomessa on pitkään tehty tuotekehitystä, ja maitotuotteiden valikoima on kattava ja monipuolinen – joka makuun ja elämäntilanteeseen löytyy sopiva tuote, sanoo MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Kurkkaa herkulliset maito- ja muut reseptit osoitteessa https://www.mtk.fi/-/lehmatlaitumelle22

Sivuillamme myös esite maidosta: Suomalainen maito – nurmesta se lähtee (pdf): https://www.mtk.fi/-/lehmatlaitumelle22

maitoasiamies Marjukka Mattio, MTK, 050 533 8924
maidontuottaja Eetu Jääskelä, 044 978 6538
maidontuottaja Mila Jääskelä, 050 529 2520
ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen, 040 568 8802

------

Katso myös tiedote: YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n organisoimaa Maailman maitopäivää vietetään maanantaina 1.6.2022.  https://www.mtk.fi/-/maailman_maitopaiva_22

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.