I cykelkampanjen Kedjereaktion trampar man mot klimatförändringen

Insamlingen Kedjereaktion är riktad till vardagscyklister och drar igång den första maj. I kampanjen cyklar man mot klimatförändringen: när teamen minskar sina koldioxidutsläpp genom att cykla ger deras arbetsgivare ett bidrag till Röda Korsets biståndsarbete enligt de cyklade kilometerna. Medlen används för att hjälpa dem som drabbas av klimatförändringen.
Foto: Maria Santto / Finlands Röda Kors

– För företag erbjuder Kedjereaktion en möjlighet att utföra konkreta saker för att förhindra klimatförändringen. De cyklade kilometerna omvandlas till hjälp för dem som lider mest av klimatförändringen, konstaterar Marjo Martin, sakkunnig inom medelanskaffning vid Röda Korset.

– I år har vi som mål att cykla 3,5 miljoner kilometer och spara 595 000 kg av koldioxidutsläpp.

När tävlingen avslutas 22.9 donerar antingen teamen själva eller deras arbetsgivare en euro till Röda Korsets katastroffond för varje cyklad 25 kilometer. Medlen används för att hjälpa människor som drabbas av klimatförändringen i Tadzjikistan och södra Afrika.

Klimatförändringen syns i Tadzjikistan och i södra Afrika iform av torka och brist på rent vatten. Med medlen från Kedjereaktion hjälper man människor bland annat genom att bygga vattensystem och odlingar som ger skörd även med lite vatten.

Arbetsvälmående och hjälpande i samma paket

– Kedjereaktion är en riktigt win-win-grej, alla vinner. De anställda blir piggare, arbetsgivaren får mer energiska anställda och samtidigt samlar man in pengar till ett gott ändamål. Åtminstone för mig ger välgörenhet extra motivation, säger Sarianne Nuutti, marknadsföringschef vid Alma Mediapartners.

Nuuttis arbetsgivare är ett av flera företag som redan i flera år har deltagit i Kedjereaktion. Förra året deltog sammanlagt 189 team i kampanjen. Tillsammans cyklade teamen över 2,9 miljoner kilometer. Samtidigt samlade de in över 117 000 euro till biståndsarbete.

Insamlingen Kedjereaktion är en del av Kilometertävlingensom uppmuntrar människor till vardagscyklande. Man kan delta i Kedjereaktion och i Kilometertävlingen på adressen www.kilometrikisa.fi.

Läs mer om kampanjen: www.punainenristi.fi/ketjureaktio

Ytterligare information:
Sakkunnig inom medelanskaffning Marjo Martin, tfn 040 629 7679
Sakkunnig inom kommunikation Sari Häkkinen, tfn 040 581 0346

Kampanjen Kedjereaktion är avsedd för cyklister och börjar 1.5.2019. Kampanjen uppmuntrar till att cykla till arbetsplatsen och under fritiden, samt till ansvarstagande. Cyklisternas arbetsgivare eller teamet själv ger ett bidrag på en euro till Finlands Röda Kors katastroffond för varje cyklad 25 kilometer.

Foto: Maria Santto / Finlands Röda Kors

Följ Suomen Punainen Risti SPR