I fjol var Vasa fjärrvärme grönare än någonsin

Året 2017 var grönare än någonsin i Vasa Elektriskas fjärrvärmeanskaffning. Biomassans andel av bränslefördelningen var betydligt större än tidigare och produktionen i Westenergys anläggning var på en ypperlig nivå. Således var behovet av stenkol och olja väldigt litet, sammanlagt stod de för 6 procent av den totala produktionen.

År 2017 var fjärrvärmen i Vasa rekordgrön.

Vasa Elektriska kommer på långsikt att helt och hållet avstå från stenkol i fjärrvärmeproduktionen, och trenden har varit nedgående. På grund av goda omständigheter var bränslefördelningen år 2017 grönare än någonsin – år 2016 utgjorde andelen stenkol cirka 20 procent. I fjol lyckades man också öka biomassans andel i bränslefördelningen och Westenergys avfallsförbränning kunde utnyttjas till fullo. Sammanlagt utgjorde biomassa, avfall och torv 94 procent av de använda bränslena. Samproduktionen av el och värme steg med en procentenhet till 99 procent från året innan.

- Prestationen är strålande, kommenterar energiexpert Mikko Pieskä bränslefördelningen för år 2017.

- Både förgasningsanläggningen i Vasklot och Westenergy slog nya produktionsrekord. I fjol såg vi heller inga långa, riktigt kalla perioder, vilket hjälpte oss att uppnå resultatet, fortsätter Pieskä.

Vasa Elektriskas verkställande direktör Hannu Linna presenterar idag måndag bolagets fjärrvärmeproduktion på evenemanget Millä Vaasa lämpiää, som arrangeras av Bioenergia ry.

Mikko Pieskä
Energiexpert
mikko.pieska@vasaelektriska.fi

År 2017 var fjärrvärmen i Vasa rekordgrön.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Vasa Elektriska betalar extra dividend för över fyra och en halv miljon18.12.2017 15:25Tiedote

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt måndagen den 18 december att 146,50 euro/aktie dvs. 4 614 750 euro betalas ut som tilläggsdividend. Bolagsstämman beslöt även att justera bolagsordningen till den del som gäller val av styrelsemedlemmar. Framöver väljs styrelsen av bolagsstämman och inte av förvaltningsrådet. Bolagsstämman beslöt således på måndagen om styrelsens sammansättning. Vasa Elektriskas styrelse: Mauri Holma Miapetra Kumpula-Natri Hannu Laaksonen Marianne Munkki Joakim Strand