I fjol var Vasa fjärrvärme grönare än någonsin

Året 2017 var grönare än någonsin i Vasa Elektriskas fjärrvärmeanskaffning. Biomassans andel av bränslefördelningen var betydligt större än tidigare och produktionen i Westenergys anläggning var på en ypperlig nivå. Således var behovet av stenkol och olja väldigt litet, sammanlagt stod de för 6 procent av den totala produktionen.

År 2017 var fjärrvärmen i Vasa rekordgrön.

Vasa Elektriska kommer på långsikt att helt och hållet avstå från stenkol i fjärrvärmeproduktionen, och trenden har varit nedgående. På grund av goda omständigheter var bränslefördelningen år 2017 grönare än någonsin – år 2016 utgjorde andelen stenkol cirka 20 procent. I fjol lyckades man också öka biomassans andel i bränslefördelningen och Westenergys avfallsförbränning kunde utnyttjas till fullo. Sammanlagt utgjorde biomassa, avfall och torv 94 procent av de använda bränslena. Samproduktionen av el och värme steg med en procentenhet till 99 procent från året innan.

- Prestationen är strålande, kommenterar energiexpert Mikko Pieskä bränslefördelningen för år 2017.

- Både förgasningsanläggningen i Vasklot och Westenergy slog nya produktionsrekord. I fjol såg vi heller inga långa, riktigt kalla perioder, vilket hjälpte oss att uppnå resultatet, fortsätter Pieskä.

Vasa Elektriskas verkställande direktör Hannu Linna presenterar idag måndag bolagets fjärrvärmeproduktion på evenemanget Millä Vaasa lämpiää, som arrangeras av Bioenergia ry.

Mikko Pieskä
Energiexpert
mikko.pieska@vasaelektriska.fi

År 2017 var fjärrvärmen i Vasa rekordgrön.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.