I metoderna för förhindrande av penningtvätt är det viktigt med balans vid riskhanteringen och tryggandet av rättvisa ekonomiska verksamhetsförutsättningar
Finansinspektionen upptäckte i sin temabedömning att antalet avslag på kundansökningar från juridiska personer, dvs. till exempel företag, föreningar och stiftelser, och antalet uppsägningar av gällande kundrelationer hade ökat kännbart under granskningsperioden, dvs. åren 2019-2021.
Temabedömningen byggde bland annat på de uppgifter som antalet avslag och uppsägningar som bankerna meddelat samt de huvudsakliga orsakerna till dem. Enbart utifrån dem går det ändå inte att direkt dra slutsatsen att bankerna i Finland i stor utsträckning skulle neka eller säga upp kundrelationer när det gäller högriskkunder eller hela kundgrupper utan att fallspecifikt bedöma de risker som hänför sig till kundrelationerna. Av bedömningen framgick också att orsakerna till att kundrelationer nekas och sägs upp är mycket varierande: i beslutsfattandet har man ofta funderat på till exempel anseenderisken samt att de intäkter som fås genom kundrelationer som är förknippade med höga risker kan vara mindre än kostnaderna för riskhanteringen.
- Banken kan bedöma riskerna fallspecifikt, men om riskaptiteten är mycket låg kan följden i värsta fall vara att alla kunder som är förenade med risker gallras bort. Då kan situationen vad gäller tillgången på tjänster vara densamma som om banken kategoriskt skulle begränsa kundrelationerna på samma sätt som i fråga om kundgrupper som den bedömt som högriskkunder utan kundspecifik bedömning, säger byråchef Pekka Vasara från Finansinspektionen.
Finansinspektionen påminner bankerna om vikten av att iaktta lagstiftningen om likabehandling och uppmanar dem att främja likabehandling i allt serviceutbud. Det är viktigt att bankerna förutom hanteringen av riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism noggrant bedömer konsekvenserna av sina åtgärder med avseende på finansiell inkludering (financial inclusion). I bedömningen bör man beakta vilka konsekvenser det har för en kunds eller kundgrupps ställning att de inte har möjlighet att använda vissa produkter eller tjänster. Målet borde vara balans mellan hur man å ena sidan undviker och hanterar risker och å andra sidan tryggar rättvisa förutsättningar för ekonomisk verksamhet och tillgången på nödvändighetstjänster i samhället.
Finansinspektionen förutsätter inte att det inte får finnas några som helst risker för penningtvätt och finansiering av terrorism i bankernas verksamhet. Bankerna ska emellertid ha lämpliga förfaranden för att identifiera, bedöma och förstå de risker för penningtvätt och finansiering av terrorism som de exponeras för i sin verksamhet och vidta proportionerliga åtgärder i förhållande till riskerna.
Det är viktigt att bankerna utarbetar långsiktiga riktlinjer för sin egen riskaptit. Riktlinjernas omfattning och detaljerade innehåll bör anpassas till bankens storlek samt karaktären och omfattningen av dess verksamhet. Det är också väsentligt att säkerställa att planeringen av verksamheten samt beslutsfattandet också i praktiken avspeglar bankens fastställda riskaptit.
Finansinspektionen följer i sin tillsynsverksamhet huruvida företagen under tillsyn har lämpliga förfaranden för kundkännedom och hur förfarandena för kundkännedom i praktiken grundar sig på riskerna.
Bilagor
- Rapport: Temabedömning om obefogade begränsningar av banktjänster för högriskkunder (pdf, på finska)
- Tillsynsmeddelande 15.12.2022
- Finansinspektionens blogg 18.8.2022 (på finska): Ei tule ampua tykillä kärpästä
- Finansinspektionens blogg 15.12.2020 (på finska): Tehokas rahanpesun estäminen: riskillisistä asiakkaista kokonaan eroon vai riskien oikeasuhtaista hallintaa?
- Finansinspektionens blogg 1.6.2020 (på finska): Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien arviointi haaste valvojalle ja valvottaville
Nyckelord
Kontakter
Närmare upplysningar lämnas av Pekka Vasara, byråchef, Bekämpning av penningtvätt.
Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030 vardagar kl. 9 - 16.
Om
Finansinspektionen (FI) är en myndighet med ansvar för finans- och försäkringstillsynen i Finland. Under vår tillsyn står bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen. Vi främjar den finansiella stabiliteten, förtroendet för finansmarknaden och skyddet av kunder, investerare och försäkrade.
Följ Finanssivalvonta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finanssivalvonta
Finansinspektionens bedömning: en del av de aktörer som beviljar konsumentkrediter hanterar inte insolvensriskerna i tillräcklig grad, brister även i avtalsvillkoren21.3.2024 13:15:00 EET | Tiedote
Finansinspektionen har bedömt hanteringen av insolvensrisker och rutinerna hos de aktörer som beviljar konsumentkrediter i Finland. Mellan dessa aktörer observerades betydande skillnader i hur de hanterar insolvensrisker: De andra kreditgivare som överfördes under Finansinspektionens tillsyn i juli 2023 har betydligt större brister i sina kreditgivningsrutiner än bankerna. Av dessa andra aktörer som beviljar konsumentkrediter iakttar alla inte heller den lagstiftning som gäller konsumentkreditgivning i sina avtalsvillkor. Finansinspektionen förutsätter att aktörerna korrigerar de brister som observerats i bedömningarna.
Finanssivalvonnan arvio: osa kuluttajaluotonmyöntäjistä ei hallitse maksukyvyttömyysriskejä riittävällä tavalla, myös sopimusehdoissa puutteita21.3.2024 13:15:00 EET | Tiedote
Finanssivalvonta on arvioinut Suomessa kuluttajaluottoja myöntävien tahojen maksukyvyttömyysriskien hallintaa ja menettelytapoja. Näiden toimijoiden välillä havaittiin huomattavia eroja maksukyvyttömyysriskien hallinnassa: Finanssivalvonnan valvontaan heinäkuussa 2023 siirtyneillä muilla luotonantajilla oli huomattavasti enemmän puutteita luotonmyöntökäytännöissään kuin pankeilla. Muista kuluttajaluotonantajista kaikki toimijat eivät myöskään täysin noudata sopimusehdoissaan kuluttajaluotonantoa koskevaa lainsäädäntöä. Finanssivalvonta edellyttää toimijoiden korjaavan arvioinneissa havaitut puutteet.
FIN-FSA’s assessment: some consumer lenders fail to manage default risks adequately, shortcomings also in contract terms21.3.2024 13:15:00 EET | Press release
The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has reviewed the management of default risks and conduct by parties granting consumer credit in Finland. Significant differences were identified among the market participants in the management of default risk: other lenders that were transferred under FIN-FSA supervision in July 2023 have significantly more shortcomings in their credit granting practices in comparison with banks. Furthermore, some of the other consumer lenders do not fully comply with legislation on consumer lending in their contract terms. The FIN-FSA will require these entities to remediate the shortcomings identified in the reviews.
Bedrägerier och svindlerier i anslutning till betalningar är ett ökande fenomen – enligt Finansinspektionens utredning är det möjligt att förbättra säkerheten vid skötseln av bankärenden19.3.2024 09:55:00 EET | Tiedote
Olika bedrägerier och svindlerier i anslutning till betalningar har ökat kraftigt under de senaste åren. Även de metoder som de kriminella använder utvecklas hela tiden. Enligt Finansinspektionens utredning är det möjligt att förbättra säkerheten vid skötseln av bankärenden bland annat genom att utveckla säkerhetsgränser för nät- och mobilbetalningar samt genom att effektivare monitorera och stoppa obehöriga betalningstransaktioner. Tjänsteanvändarna har också eget ansvar.
Maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset kasvava ilmiö – Finanssivalvonnan selvityksen mukaan pankkiasioinnin turvallisuutta mahdollisuus parantaa19.3.2024 09:55:00 EET | Tiedote
Erilaiset maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosina. Rikollisten käyttämät keinot myös kehittyvät jatkuvasti. Finanssivalvonnan selvityksen mukaan pankkiasioinnin turvallisuutta on mahdollista parantaa muun muassa verkkopankki- ja mobiilimaksamisen turvarajoituksia kehittämällä sekä tehokkaammalla petoksellisten maksutapahtumien monitoroinnilla ja pysäyttämisellä. Oma vastuunsa on myös palvelujen käyttäjällä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum