Hämeen ELY-keskus

I Tavastehus håller arbetet med att förnya Vånå bro på att inledas, ingen viktbegränsning på Åbo riksväg (Rv 10) införs under arbetets gång

Dela
Broarbetet inleds i slutet av oktober och medför ändringar i trafikarrangemangen på Åbo riksväg (Rv 10) i slutet av november. Arbetet med att förnya bron och vägbygget i anslutning till den, pågår i ett knappt år. Enligt de kompletterande beräkningarna av brons bärkraft behöver ingen viktbegränsning införas på gång- och cykelleden som används som omväg för fordonstrafiken under byggnadsarbetets gång.
Vånå bro måste förnyas på grund av brister i brons bärkraft och skick.
Vånå bro måste förnyas på grund av brister i brons bärkraft och skick.

Vånå bro på riksväg 10 (Åbo-Tuulos) i Tavastehus måste förnyas på grund av brister i brons bärkraft och skick. Arbetet inleds i oktober 2021 och den uppskattade byggtiden är cirka ett år.

Då bron förnyas dirigeras trafiken till den intilliggande bron för gång- och cykeltrafik i slutet av november. Då används en fil för fordonstrafik och en gång- och cykelled. Trafiken styrs med trafikljusstyrning, vilket kommer att medföra betydande olägenheter för trafikens smidighet.

Man har gjort preciserande beräkningar av gång- och cykelbrons bärkraft och, till skillnad från de ursprungliga uppgifterna, behöver man inte införa en viktbegränsning på 60 ton på bron. Enligt fordonsförordningen kan bron för gång- och cykeltrafik användas av fordonskombinationer som väger högst 76 ton om avståndet mellan fordonskombinationerna på bron är minst 40 meter. De tyngre specialtransporternas omfartsrutter går via Laitikkala (Rv 3 - Sv 57 - Rv 12) eller via Riihimäki (Rv 3 - Sv 54 - Rv 12).

Förnyandet av Vånå bro är ett krävande objekt bland annat på grund av rivningen av den nuvarande bron och byggandet av en ny i vattendraget över båtleden i krävande grundläggningsförhållanden. I samband med att bron förnyas, förstärks infartsbankarna genom att man bygger en pålplatta och avlastningskonstruktioner. Dessutom förnyas bland annat tunneln för gång- och cykeltrafik väster om bron.

Kartlänk till broplatsen:

Vånå bro

Nyckelord

Kontakter

Projektchef: Terhi Siltanen, NTM-centralen, tfn 0295 021 348
Ansvarig arbetsledare: Lasse Dahl, Destia Ab, Trafikledsverket, tfn 040 6623 063
Tillsynskonsult: Timo Turunen, Siltainsinöörit TH Oy, tfn 045126 9961

Bilder

Vånå bro måste förnyas på grund av brister i brons bärkraft och skick.
Vånå bro måste förnyas på grund av brister i brons bärkraft och skick.
Ladda ned bild

Om

Hämeen ELY-keskus
Hämeen ELY-keskus
Kirkkokatu 12
15140 Lahti

0295 025 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-hame

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Hämeen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hämeen ELY-keskus

Kevään tulvahuippu on ohitettu, pohjaveden pinta nousee edelleen23.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Järvien ja jokien vedenpinnat nousivat huhtikuun alun voimakkaiden sateiden jälkeen nopeasti. Voimakkaat sateet ja tavallista aikaisempi kevään tulo vaikeuttivat monin paikoin vedenpinnan korkeuden säännöstelyä. Tulvakorkeudet pysyivät kuitenkin tavanomaisten kevättulvien tasolla. Nyt kevättulvien huippu on jo ohitettu. Järvien jäät ovat monin paikoin liian heikkoja mitattaviksi. Pohjavedenpinnat ovat reilusti yli ajankohdan keskimääräisen tason. Talousvesikaivoissa tulee näillä näkymin hyvin riittämään vettä kesällä.

Hämeen ELY-keskuksen ilmastokertomus 2023 – alueelliset päästöt ovat laskussa, mutta hiilineutraaliuden saavuttamisessa riittää vielä tekemistä19.4.2024 10:31:16 EEST | Tiedote

Hämeen ELY-keskuksen alueen kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet vuosien 2005–2022 välisenä aikana 38 prosenttia. Keskimäärin päästövähenemä on ollut noin 70 kilotonnia hiilidioksidiekvivalenttia (kt CO2-ekv) vuodessa. Tahtia on kirittävä tulevina vuosina noin 86 kilotonnin tasolle, että alueen päästötase olisi linjassa kansallisiin ilmastotavoitteisiin nähden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye