IBM Suomi

IBM Future of Identity -tutkimus: Milleniaalit vauhdittavat uusien tunnistautumismenetelmien tuloa

Jaa

Nuoret aikuiset ovat leväperäisiä salasanojen käytössä. He suosivat mieluummin biometrisiä ja monitasoiseen tunnistautumiseen perustuvia menetelmiä. Vanhemmat sukupolvet arvostavat yhä salasanoja, eivätkä ole yhtä valmiita ottamaan käyttöön biometristä tunnistautumista.

CAMBRIDGE, MA – 29.1.2018: IBM Security julkisti tänään globaalin IBM Future of Identity -tutkimuksen, joka selvitti kuluttajan näkökulmasta digitaalisen identiteetin ja todentamisen näkymiä. Tutkimuksen mukaan ihmiset asettavat nyt turvallisuuden helppokäyttöisyyttä tärkeämmäksi ominaisuudeksi kirjauduttaessa eri sovelluksiin ja laitteisiin. Tutkimus osoitti myös eroja sukupolvien välillä. Nuoret aikuiset ovat leväperäisempiä salasanahygienian kanssa. He suosivat mieluummin biometriseen ja MFA-tunnistautumiseen (multifactor authentication, vahva monitasoinen tunnistautuminen) perustuvia menetelmiä sekä salasanojen hallintaan tarkoitettuja työkaluja. Vanhempi sukupolvi osoitti parempia tapoja salasanojen luomisessa. Erot sukupolvien välisessä käytöksessä voivat kertoa siitä, että nuorempi sukupolvi ei niinkään luota salasanoihin vaan etsii vaihtoehtoisia tapoja turvata identiteettinsä verkossa.

Tutkimuksen tärkeimpiä huomioita:

  • Turvallisuus koetaan helppokäyttöisyyttä tärkeämmäksi tekijäksi: käyttäjät pitävät tietoturvaa tärkeimpänä tekijänä kirjauduttaessa sovelluksiin. Tietoturva korostui etenkin talous-, sijoitus- ja pankkiasioihin liittyvissä sovelluksissa. Tutkimuksen mukaan 70 prosenttia vastanneista valitsi tietoturvan tärkeimmäksi ominaisuudeksi näissä sovelluksissa, 16 prosenttia vastanneista yksityisyyden ja 14 prosenttia helppokäyttöisyyden.
    Tietoturvaominaisuudet rankattiin tärkeimmäksi ominaisuudeksi myös verkkokaupoissa, työsovelluksissa ja sähköpostisovelluksissa. Sosiaalisen median sovelluksissa prioriteetit olivat vähemmän selkeitä. Näiden osalta hiuksen hienon kärkipaikan otti helppokäyttöisyys 36 prosentin osuudella tietoturvan seuratessa heti toisena 34 prosentin osuudella. Yksityisyyttä arvosti 30 prosenttia vastaajista.
  • Biometrinen tunnistautuminen on vakiintumassa: 87 prosenttia vastaajista suhtautuu myönteisesti biometriseen tunnistautumiseen ja 67 prosenttia vastanneista voisi käyttää menetelmiä jo nyt.
  • Milleniaalit ovat siirtymässä salasanoista käyttämään uusia teknologioita: 75 prosenttia milleniaaleista voisi käyttää biometrista tunnistautumista jo nyt. Vain alle puolet (42%) käyttää vahvoja salasanoja, jotka sisältävät erikoismerkkejä, numeroita ja kirjaimia. 41 prosenttia käyttää salasanoja uudelleen. Tähän suurempaan uudelleenkäyttöön voi viitata myös se tutkimustulos, että iältään 18–20-vuotiaat käyttävät keskimäärin viittä salasanaa, kun taas vanhempi sukupolvi (yli 55-vuotiaat) käyttää kahtatoista salasanaa. Vanhemmat sukupolvet ovat huolellisempia luodessaan salasanoja. Vahvoja salasanoja käyttää 49 prosenttia 55 vuotta täyttäneistä, ja ikäryhmästä vain 31 prosenttia käyttää salasanoja uudelleen. Vanhemmat sukupolvet eivät kuitenkaan ole valmiita hyväksymään yhtä innokkaasti biometrisen tai MFA-tunnistautumisen kaltaisia uusia menetelmiä.
    Tutkimuksen mukaan milleniaalit olivat valmiimpia ottamaan käyttöön 2-vaiheisen tunnistautumisen tietovuodon uhatessa (32% vs. 28% populaatiosta). Milleniaanit myös käyttävät kaksi kertaa todennäköisemmin salasanojen hallintaan käytettäviä sovelluksia (34%) kuin vanhemman sukupolven (iältään 55+ vuotta) ihmiset (17%).
  • Aasian ja Tyynenmeren alueen ihmiset kärkipaikalla biometrisiä tunnisteita hyödyntävien teknologioiden omaksumisessa: Aasian ja Tyynenmeren alueelta (APAC) osallistuneet vastaajat osoittautuivat myötämielisimmiksi ja asiantuntevimmiksi biometrisiä tunnisteita hyödyntäviä teknologioita kohtaan. Yhdysvaltalaiset olivat tässä kategoriassa peränpitäjinä.

Tulokset tietoturvan, mukavuuden ja yksityisyyden osalta kyseenalaistavat pitkäaikaisen käsityksen siitä, että käyttäjät arvostaisivat eniten helppokäyttöisyyttä. Käyttäjien on pitkään luultu arvostavan sekä suosivan nopeaa ja vaivatonta kirjautumista. Tutkimus kuitenkin osoittaa ihmisten arvostavan, erityisesti raha-asioihin liittyvissä sovelluksissa, enemmän tietoturvaa kuin esimerkiksi yksityisyyttä tai helppokäyttöisyyttä.

Tutkimuksen analyysit kertovat myös siitä, että asenteet tunnistautumista kohtaan vaihtelevat suuresti. Vaikka hyväksyntä uusiin todentamismuotoihin, kuten biometriseen tunnistautumiseen kasvaa, huolet ovat edelleen taustalla. Näin on tilanne etenkin vanhemman sukupolven ja vanhempien ihmisten keskuudessa Yhdysvalloissa. IBM rohkaisee organisaatioita hyödyntämään tuloksia ja ottamaan käyttöön alustoja, jotka tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden valita useiden tunnistautumisvaihtoehtojen välillä.

IBM Security Identity Study -tutkimukseen osallistui lähes 4 000 aikuista ympäri Yhdysvaltoja, Aasiaa ja Tyynenmeren aluetta (APAC) ja Eurooppaa. Tutkimus toteutettiin 21.10.-5.11.2017.

Laajempi englanninkielinen tiedote:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/53646.wss


IBM Security -vinkkejä kuinka turvata oma digitaalinen identiteetti. Lue aiheesta lisää blogista.

Tutustu tutkimukseen ja lataa koko raportti kokonaisuudessaan osoitteesta: ibm.biz/FutureOfIdentity


Kuva- ja videomateriaalit:

Osallistu keskusteluun Twitterissä @ibmsecurity tai lue lisää aiheesta IBM Security Intelligence -blogista.

Tutkimuksesta:
Tutkimuksen toteutti Ketchum Global Research and Analytics. Datan keruusta vastasi Research Now. Virhemarginaali +/-2,0% USA:n vertailuarvosta, +/- 3,07% EU:n ja APAC-alueen vertailuarvosta. Luotettavuustaso 95%.

15minuutin online-tutkimus keräsi vastauksia yhteensä 3 977, jotka jakautuivat:
USA: 1 976 vastaajaa
EU: 1 004 Vastaajaa (Iso-Britannia, Ranska, Italia, Saksa, Espanja)
APAC: 997 vastaajaa (Australia, Intia, Singapore)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

IBM
Pekka Puska

Tietoturvapalvelut

puh. 044 3348499
Pekka.Puska@ibm.com

IBM Viestintäosasto
puh. (09) 459 5900
ibmficom@fi.ibm.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

IBM Suomi
IBM Suomi
Laajalahdentie 23
00330 Helsinki

(09) 4591http://www.ibm.fi

IBM on kognitiiviseen tietojenkäsittelyyn ja pilvialustoihin erikoistunut teknologiayritys, joka tukee asiakkaidensa ja kokonaisten toimialojen digitaalista transformaatiota. Uudet innovaatiot ovat strategiamme ydin, ja tarjoamme toimialakohtaisia ratkaisuja kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvipalveluiden, big datan, analytiikan, mobiliteetin, sosiaalisen liiketoiminnan ja tietoturvan alueilla. IBM toimii yli 170 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta IBM Suomi

IBM julkisti vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokset18.7.2018 23:16Tiedote

Revenue Up 4 Percent Year to Year; Strong Profit Performance Highlights GAAP EPS from continuing operations of $2.61; Operating (non-GAAP) EPS of $3.08; both up 5 percent GAAP Pre-tax income up 14 percent; Operating (non-GAAP) pre-tax income up 11 percent -- Pre-tax margins expanded more than 100 basis points year to year Revenue of $20.0 billion, up 4 percent (up 2 percent adjusting for currency) Strategic imperatives revenue of $39.0 billion over last 12 months, up 15 percent (up 12 percent adjusting for currency); represents 48 percent of IBM revenue Cloud revenue of $18.5 billion over last 12 months, up 23 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $11.1 billion in the quarter, up 26 percent year to year (up 24 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations ARMONK, N.Y., July 18, 2018 . . . IBM (NYSE: IBM) today announced second-quarter results. "We delivered str

IBM julkisti vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tulokset17.4.2018 23:36Tiedote

Revenue Up 5 Percent Year to Year; Improving Gross Margin Trajectory Highlights Revenue of $19.1 billion, up 5 percent (flat adjusting for currency) Gross margin reflects broad-based improvement in year-to-year performance compared to fourth quarter GAAP EPS from continuing operations of $1.81; Operating (non-GAAP) EPS of $2.45, up 4 percent Strategic imperatives revenue of $37.7 billion over last 12 months, up 12 percent (up 10 percent adjusting for currency); represents 47 percent of IBM revenue Cloud revenue of $17.7 billion over last 12 months, up 22 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $10.7 billion in the quarter, up 25 percent year to year (up 20 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations. ARMONK, N.Y., April 17, 2018: IBM (NYSE: IBM) today announced first-quarter results. "In the first quarter we maintained momentum in our business, with reported re

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme