IBM ja joukko johtavia elintarvikevalmistajia edistävät ruokaturvallisuutta lohkoketjuteknolologian avulla

Yhteistyön tavoitteena on elintarviketurvallisuuden lisäksi globaalin toimitusketjun läpinäkyvyyden parantaminen.

ARMONK, NY - 22.8.2017: Vuosittain joka kymmenes ihminen maailmassa sairastuu ja 400 000 menehtyy pilaantuneen ruoan vuoksi. Joukko johtavia elintarvikevalmistajia sekä jälleenmyyjiä, kuten Nestlé, Dole ja Unilever, kertoivat aloittavansa yhteistyön IBM:n kanssa elintarviketurvallisuuden kehittämiseksi. Yhteistyön tavoitteena on selvittää, millä uusilla alueilla lohkoketjuteknologiaa voitaisiin hyödyntää elintarvikkeiden globaalissa toimitusketjussa. Lisäksi IBM julkisti ensimmäisen täysin integroidun ja yritystason järjestelmien vaatimukset täyttävän lohkoketjuteknologia-alustan IBM Blockchain Platformin vauhdittaakseen teknologian käyttöönottoa.

Monet elintarvikkeiden turvallisuuteen, kuten ruoan saastumiseen, ruoasta lähtöisin oleviin sairauksiin, jätteisiin ja ekologiseen kuormittamiseen liittyvät ongelmat johtuvat siitä, ettei tietoon päästä käsiksi tai jäljitettävyys ongelman alkulähteille on puutteellista. Saattaa kestää useita viikkoja tai jopa kuukausia, että saastumisen aiheuttaja pystytään jäljittämään. Menetetty aika lisää sairastumisia ja liiketoiminnan tappioita sekä kasvattaa jätemääriä. Esimerkiksi viimeisimmän salmonellatapauksen tutkinnassa kesti yli kaksi kuukautta ennen kuin saastumisen lähteenä ollut maatila pystyttiin paikallistamaan.

Lohkoketjuteknologia soveltuu mainiosti elintarvikkeiden turvallisuuden kehittämiseen ja siihen liittyvien ongelmien ratkaisemiseen. Teknologian avulla voidaan luoda ympäristö, jossa kaikki tapahtumat on mahdollista todentaa luotettavasti. Esimerkiksi globaalin elintarvikkeiden toimitusketjun kaikilla toimijoilla, aina tuottajasta kuluttajaan, on mahdollisuus päästä käsiksi elintarvikkeiden alkuperää ja tilaa käsitteleviin tietoihin sekä jäljittää nopeasti saastuneen tuotteen alkuperä. Näin elintarvikkeet ehditään turvallisesti poistaa kauppojen hyllyiltä ja pysäyttää sairauksien leviäminen.

IBM ja konsortioon kuuluvat  Dole, Driscoll’s, Golden State Foods, Kroger, McCormick and Company, McLane Company, Nestlé, Tyson Foods, Unilever ja Walmart, määrittävät nyt yhteistyössä ne elintarvikkeiden toimitusketjun osa-alueet, joissa lohkoketjuteknologiasta olisi mahdollisimman paljon hyötyä ja asettavat samalla nämä alueet tärkeysjärjestykseen. Yhteistyö tulee synnyttämään uusia pilottiprojekteja, joiden avulla voidaan demonstroida lohkoketjuteknologian hyötyjä elintarvikkeiden jäljittämisessä. Esimerkiksi USA:ssa ja Kiinassa tehdyissä rinnakkaiskokeissa IBM ja Walmart osoittivat hiljattain, että teknologian avulla voitiin seurata tuotetta aina tilalta toimitusketjun jokaisen vaiheen läpi jälleenmyyjän hyllyyn. Tähän kului aikaa päivien tai viikkojen sijaan vain sekunteja. Toteutettu koe myös osoitti sen, että toimitusketjuun kuuluvat toimijat näkivät elintarviketurvallisuuden ennemminkin yhteistyömahdollisuutena kuin kilpailuongelmana.

Lohkoketjuteknologiaa hyödynnetään yleisimmin prosessien muokkaamiseen ja toimintojen tehostamiseen eri toimialoilla. Vauhdittaakseen teknologian käyttöönottamista IBM on julkaissut pilvipohjaisen, täysin integroidun ja yritystason järjestelemien vaatimukset täyttävän IBM Blockchain Platform -alustan. Alustan lisäksi julkaistiin uusia pilvi- ja konsultointipalveluja. Tarkoitus on helpottaa lohkoketjuteknologian entistä laaja-alaisempaa käyttöönottoa ja teknologiaa hyödyntävien ratkaisuiden kehittämistä. Nyt julkaistu alusta ja palvelut antavat organisaatioille valmiudet käynnistää nopeasti uusia lohkoverkkoja. Ne myös takaavat organisaatioille pääsyn toimintoihin, joilla voidaan menestyksekkäästi kehittää, operoida, hallita ja turvata näitä verkkoja.

Nyt julkaistu alusta perustuu IBM:n kokemukseen yli 400 organisaation kanssa tehdystä työstä. Kehitystyössä on hyödynnetty saatua kokemusta aina finanssipalveluista jälleenmyyntiin ja julkisesta hallinnosta terveydenhuoltoon. Kattavasti testattu ja pilotoitu alusta asettaa riman korkealle yritysten ongelma-alueilla, kuten liiketoiminnan ja teknologian asettamat vaatimukset suorituskyvylle, turvallisuudelle, yhteistyölle ja yksityisyyden suojalle.

IBM Blockchain Platform tarjoaa kehittäjille helppokäyttöisiä ja joustavia työkaluja kehitystyön avuksi. Niiden avulla lohkoketjuratkaisuiden toteutus onnistuu minuuteissa. Samoin alustalta löytyvät työkalut niin käyttäjien hallintaan kuin tuottavuuden lisäämiseen. IBM Blockchain Platform esimerkiksi sallii useiden osallistujien kehittää, hallita ja ylläpitää turvallista lohkoketjuverkkoa ja lisätä sen käyttöä. Se on ensimmäinen alusta, jossa päivitykset voidaan tehdä ilman katkoja. Alusta on myös ominaisuuksiltaan erittäin turvallinen ja liitettävyydeltä hyvä.

Kasvavan kysynnän vuoksi IBM myös laajentaa lohkoketjuekosysteemiä ja panostaa osaajien kouluttamiseen erilaisten maksuttomien koulutus- ja kumppaniohjelmien kautta. Esimerkiksi yli 1000 IBM Academic Initiative -aloitteessa mukana olevaa yliopistoa pääsee hyödyntämään puoli vuotta IBM Blockchain cloud sandboxia, jonka avulla opiskelijat pääsevät hiomaan taitojaan pilvi- ja lohkoketjuteknologioissa.

www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/53013.wss

Kuva- ja videomateriaalit:

Katso videolta esimerkki IBM:n ja Walmartin aiemmasta blockchain-yhteistyöstä elintarviketurvallisuudessa
"Walmart's Food Safety Solution Built on the IBM Blockchain Platform"

IBM
Teknologiajohtaja