IBM julkisti kehittyneimmän tekoälysovelluksille optimoidun Power Systems -palvelimensa

Palvelimen sydämenä sykkii uuden arkkitehtuurin POWER9-suoritin ja sen suorituskyky on 4 x parempi x86-järjestelmään verrattuna.

ARMONK, NY - 22.1.2017: IBM esitteli joulukuussa uuden sukupolven Power Systems -palvelimen, joka on optimoitu tekoälysovelluksille. x86-järjestelmiin verrattuna saavutetaan jopa neljä kertaa parempi suorituskyky, joka nopeuttaa syväoppimista ja antaa mahdollisuuden kehittää entistä tarkempia tekoälyyn perustuvia ratkaisuja nopeammin. Power Systems AC922:n sydämenä sykkii täysin uuteen suoritinarkkitehtuuriin perustuva POWER9-suoritin.

Deep learning eli syväoppiminen on tällä hetkellä koneoppimisen voimakkaimmin kehittyviä alueita. Järjestelmän on käytävä läpi miljoonia prosesseja ja murskattava valtavat määrät dataa oppiakseen mitkä asiat ovat merkityksellisiä, ja mitkä taas eivät. Tämä vaihe on aikaa vievää. Vastatakseen kasvavaan kysyntään ja tähän haasteeseen IBM asetti neljä vuotta sitten tavoitteekseen kehittää kokonaan uuden POWER9-suorittimen. Sen arkkitehtuurin tulisi kyetä käsittelemään suuria datamassoja, sensoreilta saatavaa datavirtaa reaaliajassa, tekoälyn tarpeisiin kehitettyjä algoritmeja ja syväoppimiseen liittyviä työkuormia Linux-ympäristössä.

Uuteen arkkitehtuuriin perustuvalla POWER9-suorittimella varustettu Power System AC922 vastaa haasteeseen tuomalla lisää suorituskykyä yleisimmin käytetyille syväoppimisteknologioille, kuten Chainer, TensorFlow ja Caffe tai tietokannoille, kuten Kinetica. Lisäksi avoimeen lähdekoodiin perustuvan PowerAI-paketoinnin ansiosta datatutkijat pääsevät tuottavaan työhön jopa minuuteissa ja syväoppimiseen kuluvaa aikaa on voitu jo nyt kutistaa päivistä tunteihin PowerAI Distributed Deep Learning toolkitin avulla.

Täysin uudelleen suunnitellun suoritinarkkitehtuurin lisäksi Power Systems AC922 käyttää ensimmäistä kertaa sisäänrakennettuja PCIe 4.0-, uuden sukupolven NVIDIA NVLink- ja OpenCAPI-teknologioita. Datan siirto voi olla jopa 9,5 kertaa nopeampaa verrattuna PCIe 3.0 -teknologialla varustettuun x86-järjestelmään. POWER9 tulee vauhdittamaan uusia Yhdysvaltojen energiaministeriön tilaamia Summit- ja Sierra-supertietokoneita.

AI on IBM POWER -tapahtumassa 7.2. Konepajan Brunossa käydään läpi uusi POWER9-julkistus, sekä miten POWER muuttaa AI-maailmaa ja tuo siihen uusia mahdollisuuksia. Ilmoittaudu tapahtumaan tästä.

www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/53452.wss

Lisätietoja POWER9-suorittimesta ja AC922-palvelimesta:

Teppo Seeston
(Ratkaisuarkkitehti, IBM) blogikirjoitus "Uusi POWER9 on nyt täällä!":
www.alykassuomi.fi/2018/01/uusi-power9-nyt-taalla/

IBM
Teppo Seesto
Ratkaisuarkkitehti
seesto@fi.ibm.com

Tutkimusravintola TestEat avattiin Munkkiniemessä25.10.2018 15:01Tiedote

IBM:n tiloissa Helsingin Munkkiniemessä on avattu uudenlainen tutkimus- ja pilottiravintola TestEat. Fazerin, VTT:n ja IBM:n käynnistämä crEATe-innovaatioekosysteemi tutkii ja auttaa kehittämään tulevaisuuden ruokailuun ja ruoantuotantoon liittyviä ratkaisuja oikeassa ravintolaympäristössä muun muassa tekoälyn avulla. Asiakkaille ravintola TestEat tarjoaa arkisin viihtyisän kahvilan sekä herkullista ja terveellistä lounasta.

IBM julkisti vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokset18.7.2018 23:16Tiedote

Revenue Up 4 Percent Year to Year; Strong Profit Performance Highlights GAAP EPS from continuing operations of $2.61; Operating (non-GAAP) EPS of $3.08; both up 5 percent GAAP Pre-tax income up 14 percent; Operating (non-GAAP) pre-tax income up 11 percent -- Pre-tax margins expanded more than 100 basis points year to year Revenue of $20.0 billion, up 4 percent (up 2 percent adjusting for currency) Strategic imperatives revenue of $39.0 billion over last 12 months, up 15 percent (up 12 percent adjusting for currency); represents 48 percent of IBM revenue Cloud revenue of $18.5 billion over last 12 months, up 23 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $11.1 billion in the quarter, up 26 percent year to year (up 24 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations ARMONK, N.Y., July 18, 2018 . . . IBM (NYSE: IBM) today announced second-quarter results. "We delivered str

IBM julkisti vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tulokset17.4.2018 23:36Tiedote

Revenue Up 5 Percent Year to Year; Improving Gross Margin Trajectory Highlights Revenue of $19.1 billion, up 5 percent (flat adjusting for currency) Gross margin reflects broad-based improvement in year-to-year performance compared to fourth quarter GAAP EPS from continuing operations of $1.81; Operating (non-GAAP) EPS of $2.45, up 4 percent Strategic imperatives revenue of $37.7 billion over last 12 months, up 12 percent (up 10 percent adjusting for currency); represents 47 percent of IBM revenue Cloud revenue of $17.7 billion over last 12 months, up 22 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $10.7 billion in the quarter, up 25 percent year to year (up 20 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations. ARMONK, N.Y., April 17, 2018: IBM (NYSE: IBM) today announced first-quarter results. "In the first quarter we maintained momentum in our business, with reported re