IBM mukana kehittämässä Atlantin ylittävää miehittämätöntä ja itseohjautuvaa laivaa

Lontoo, U.K. – IBM THINK - 17.10.2019: Syyskuussa vuonna 2020 miehittämätön ja täysin itseohjautuva The Mayflower Autonomous Ship (MAS) purjehtii Atlantin yli seuraten alkuperäisen Mayflowerin reittiä. Lähes 400 vuotta sitten Mayflower-niminen purjealus nosti ankkurinsa Englannin Plymouthissa ja saapui nyky-Amerikan edustalle mukanaan yli 100 matkustajaa, jotka loivat perustan Yhdysvalloille.

Onnistuessaan MAS on ensimmäinen täyden mittakaavan autonominen alus, joka ylittää Atlantin. Projektia johtaa voittoa tavoittelematon merien tutkimusta edistävä organisaatio ProMare. Mayflower Autonomous Ship hyödyntää IBM:n tekoäly- ja pilviratkaisuja sekä palvelinosaamista navigoidessaan reitin Englannin Plymouthista Yhdysvaltojen Massachusettsiin.

”IBM auttoi aikoinaan ihmisen kuuhun. On hieno haaste kehittää  edistynyttä teknologiaa valtamerten ylittämiseen ja tutkimukseen. Osallistumalla aluksen kehitystyöhön antamalla sille aivot, mahdollistamme merkittävimpien ympäristöhaasteiden käsittelyn uudella tavalla tieteen ja autonomisten teknologioiden keinoin”, sanoo IBM:n Englannin teknologiajohtaja Andy Stanford-Clark.

IBM auttaa ProMarea kehittämään syväoppimismalleja, joiden avulla MAS osaa tunnistaa sen kameroiden välittämästä näkymästä etenemiseen vaikuttavia asioita tai mahdollisia vaaroja. MAS pystyy esimerkiksi tunnistamaan poijut, vedessä kelluvan roskan ja muut alukset.

MASilla on jatkuva tilannetietoisuus sen tutkajärjestelmän, alusten tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen tarkoitetun AIS-järjestelmän ja laserkeilaukseen perustuvan LiDAR-tutkan ansiosta. LiDAR antaa alukselle kyvyn nähdä edessä olevat esteet. Kun vaara tai este havaitaan, MAS käyttää IBM:n Operational Decision Manager -järjestelmää päättääkseen vaihdetaanko kurssia tai muutetaanko nopeutta tilanteen selvittämiseksi. Yhdistämällä merikarttojen, anturien ja sääennusteiden tietoja MAS pystyy määrittämään optimaalisen reitin ja nopeuden Atlantin yli.

Alus toimii myös inspiraation lähteenä uusien itseohjautuvien valtamerten tutkimusalusten kehittämiselle. MAS kantaa mukanaan kolmea tutkimuskapselia, jotka sisältävät joukon antureita ja tieteellisiä instrumenttejä. Tutkijat käyttävät niitä ymmärtääkseen paremmin esimerkiksi merenkulun tietoturvakysymyksiä, kartoittaakseen valtameren pintaa ja muovijätetilannetta. Esimerkiksi Plymouthin yliopisto on mukana projektissa ja johtaa tutkimusta mikromuovijätteen kertymisestä valtameriin. MAS ottaa edetessään vesinäytteitä ja lisää myös ymmärrystä valtameren mikromuovien alkuperästä, levinneisyydestä ja mahdollisista vaikutuksista.

MASin runkoa rakennetaan parhaillaan Gdanskin satamassa Puolassa ja se laivataan myöhemmin tänä vuonna Plymouthiin. Lisätietoja projektin etenemisestä ja yhteistyökumppaneista ProMaren sivuilla osoitteessa www.promare.org/.

Aiheesta THINK blogissa: "Rethinking the Mayflower: How I Came to Build an Autonomous Ship to Cross the Atlantic"

Mervi Airaksinen nimitetty IBM Suomen toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2020 alkaen5.12.2019 15:00:25 EETTiedote

HELSINKI, SUOMI - 5.12.2019: Mervi Airaksinen on on nimitetty IBM Suomen toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2020 alkaen. Hän seuraa tehtävässä Mirva Antilaa, joka siirtyy uuteen tehtävään talon sisällä. Mervi Airaksinen on työskennellyt teknologia-alalla yli 15 vuotta, erikoistuen liiketoiminnan kehitykseen, myyntiin ja konsultointiin. Hän toimi aiemmin Suomen ja Baltian Ciscon maajohtajana. Mervi Airaksinen on muun muassa Amcham Finlandin varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsen sekä kuuluu Nordic Morning Groupin hallitukseen ja Vaasan yliopiston digitaalisen talouden tutkimusalustan neuvonantajaryhmään. Mervi Airaksinen on valmistunut taloustieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2004.

IBM muuntaa ohjelmistonsa toimimaan kaikissa pilvipalveluissa yhdessä Red Hatin kanssa5.8.2019 15:11:13 EESTTiedote

ARMONK, N.Y., 5.8.2019 – IBM (NYSE: IBM) julkisti, että se on muuntanut ohjelmistoportfolionsa pilvinatiiviksi sekä optimoinut sen toiminnan Red Hat OpenShiftillä. Yritykset pystyvät nyt rakentamaan tehtäväkriittisiä sovelluksia kertaalleen ja käyttämään niitä kaikissa julkisissa ja yksityisissä pilvipalveluissa, mukaan lukien AWS, Microsoft Azure, Google Cloud Platform, Alibaba ja IBM Cloud. Uudet pilvinatiivi-kyvykkyydet tullaan tarjoamaan esi-integroiduilla ratkaisuilla, IBM Cloud Pakseilla. IBM-sertifioitu ja kontitettu ohjelmisto tulee tarjoamaan sekä yleisen toiminnallisen mallin että yleissarjan palveluita, kuten identiteettijohtamisen, turvallisuuden, valvonnan ja kirjautumisen palvelut. Ohjelmisto tarjoaa myös parannetun näkyvyyden ja hallinnan eri pilvipalveluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että IBM ohjelmistotuotteet ovat nyt natiivisti pilvessä julkisille ja yksityisille pilvipalveluille; tämä vähentää kehittämisaikaa 84 prosenttiin saakka sekä toiminnallisia kustan