IBM:ltä uusi lanseeraus: lisää läpinäkyvyyttä tekoälyn toimintalogiikkaan

ARMONK, N.Y. - 19.9.2018: IBM julkaisi uuden pilvipohjaisen palvelun, joka tarjoaa yrityksille aivan uudenlaisen näkymän tekoälyn päätöksentekomalleihin, eli prosessiin, jolla tekoäly päätyy ratkaisuunsa. Prosessien läpinäkyvyyden kasvun myötä yritykset voivat hyödyntää tekoälyyn perustuvia ratkaisujaan liiketoiminnassa aiempaa tehokkaammin. Lisäksi uusi visuaalinen dashboard madaltaa tarvetta erityisosaamiseen.

Tuoreen IBM Institute for Business Value:n (IBV) toteuttaman AI 2018 -tutkimuksen mukaan on tapahtumassa merkittävä käänne siinä, millaisina yritysten päättäjät näkevät tekoälyn mahdollisuudet tuoda lisäarvoa liiketoiminnalle ja kasvattaa liikevaihtoa. Tutkimus muun muassa paljastaa, että vaikka 82 prosenttia yrityksistä harkitsee AI-teknologioiden käyttöönottoa liikevaihdon kasvattamiseksi, niin 60 prosenttia pelkää vastuukysymyksiä tekoälyteknologioiden käyttöönotossa. 63 prosentilla vastanneista ei ole yrityksen sisäistä osaamista käytettävään tekoälyteknologiaan, jotta siitä saataisiin täysi hyöty irti. IBM:n AI 2018 -tutkimukseen osallistui 5 000 yritysjohtajaa.

Nyt julkaistu palvelu perustuu IBM:n pitkäjänteiseen tekoälyn tutkimukseen ja on konkreettinen askel viedä IBM AI -keskusteluun tuotu luottamus ja läpinäkyvyys käytäntöön. Palvelu auttaa esimerkiksi vastaamaan AI 2018 -tutkimuksessa esiin tulleeseen haasteeseen vastuukysymyksestä otettaessa käyttöön tekoälyteknologioita. Palvelu antaa uudenlaisen läpinäkyvyyden tekoälyn päätöksentekomalleihin, jolloin kontrolli päätöksenteosta ja sen oikeudenmukaisuudesta säilyy yrityksillä.

Täysin automatisoitu palvelu analysoi tekoälyn päätöksentekomallia reaaliajassa tunnistaen mahdolliset vinoumat (bias). Havaitessaan mallissa olevan vinouman palvelu ehdottaa korjaustoimenpiteitä parantaen näin tekoälyn kokonaisvaltaista suorituskykyä ja päätöksentekoprosessia. Lisäksi palvelu ehdottaa datan lisäämistä päätöksentekomalliin tai mallin muuttamista vinouman korjaamiseksi.

Visuaalinen dashboard-näkymä tarjoaa käyttäjälle raportin tekoälyn päätöksentekoprosessista helposti ymmärrettävässä ja käsiteltävässä muodossa. Siinä kerrotaan mitkä tekijät ovat painottaneet päätöstä mihinkin suuntaan, kuinka suurella todennäköisyydellä annettuun suositukseen voi luottaa ja mihin tekijöihin annettu suositus perustuu. Myös päätöksentekomallin tarkkuus, tehokkuus ja oikeudenmukaisuus näkyvät raportissa. Palvelun avulla käytetyt AI-järjestelmät ovat helposti jäljitettävissä esimerkiksi asiakaspalvelutilanteita tai esimerkiksi GDPR-tarkistuksia varten. Visuaalinen dashboard-näkymä vähentää riippuvuutta erikoisosaamisesta ja parantaa huomattavasti kykyä ymmärtää ja selittää tekoälyn toimintaa.

Oikeudenmukaisemman tekoälyn kehitystyön vauhdittamiseksi IBM Research julkaisee avoimen lähdekoodin yhteisöille IBM AI Fairness 360 -työkalun. AI Fairness 360 on uusien algoritmien, koodien ja opetusmateriaalien kirjasto. Se antaa yliopistoille, tutkijoille ja tietojenkäsittelytieteilijöille työkaluja ja tietämystä vinoumien (bias) havaitsemiskyvykkyyden integroimisesta rakennettaessa ja otettaessa käyttöön koneoppimismalleja. Muiden avoimen lähdekoodin resurssien keskittyessä ainoastaan vinoumien tarkistamiseen harjoitusdatasta, IBM AI Fairness 360 -työkalu auttaa tarkistuksen lisäksi lieventämään AI-mallien vinoumia. IBM AI Fairness 360 kutsuukin maailmanlaajuista avoimen lähdekoodin yhteisöä tekemään yhteistyötä tieteellisen työn edistämiseksi ja helpottamaan tekoälymalleissa esiintyvien vinoumien käsittelyä.

Kimmo Kaskikallio
Ohjelmistoarkkitehti
kimmo.kaskikallio@fi.ibm.com

IBM esittelee 127-kubittisen kvanttisuorittimen ja uuden sukupolven kvanttijärjestelmän16.11.2021 14:01:53 EET | Tiedote