Icelandair juhlii kansainvälistä naistenpäivää ja jatkaa pitkäaikaisia ponnistelujaan vuoden 2025 tasa-arvotavoitteiden saavuttamiseksi

Icelandair on järjestänyt tänään kansainvälisen naistenpäivän 2022 kunniaksi yhtiön pitkäaikaista perinnettä kunnioittavan, ainoastaan naishenkilöstöllä toteutettavan lennon. Perinne ulottuu yli 20 vuoden taakse vuoteen 1999.

Lento FI528 lähti tänä aamuna Reykjavikista (KEF) klo 7.40 ja laskeutuu Berliinin Brandenburgin lentoasemalle (BER) noin klo 12.10.

Ensimmäisen kerran Icelandairin kokonaan naishenkilöstöllä lennetty lento nousi ilmaan kansainvälisenä naistenpäivänä vuonna 1999. Tänä vuonna lennolla on jälleen naisista koostuva henkilöstö matkustamossa, ohjaamossa ja lähtöportilla.

Lennolla Icelandair juhlistaa Islannin asemaa tasa-arvon ja naisten vaikutusvallan lisäämisen edelläkävijänä. Viimeisten 12 vuoden ajan Islanti on ollut Maailman talousfoorumin vuosittaisen sukupuolten tasa-arvoa mittaavan indeksin kärjessä. Osana sitoumustaan tuoda Islannin henki maailmalle Icelandair pyrkii olemaan maailmanlaajuinen edelläkävijä sukupuolten välisen tasa-arvon parantamiseksi ilmailualalla.

Kymmenen vuotta sitten viidestä Icelandairin hallituksen jäsenestä vain yksi oli nainen, ja johtoryhmässä oli yksinomaan miehiä. Nykyään naisia on 40 prosenttia hallituksen jäsenistä, 33 prosenttia johtoryhmästä, jossa aloittaa lähiaikoina kaksi uutta jäsentä, 41 prosenttia muissa johtotehtävissä toimivista ja 40 prosenttia kaikissa johtotehtävissä toimivista.

Icelandair on viime vuosina pyrkinyt järjestelmällisesti edistämään sukupuolten tasa-arvoa aktiivisen tasa-arvo-ohjelman ja samapalkkaisuussertifioinnin avulla. Osana IATAn (International Air Transport Association, Kansainvälinen ilmakuljetusliitto) 25by2025-tasa-arvohanketta Icelandair on asettanut seuraavat tavoitteet:

• ​​Varmistetaan sukupuolten tasapuolinen edustus johtotehtävissä – kumpaakaan sukupuolta ei saa olla alle 40 prosenttia johtotehtävissä toimivista.
  • Lisätään naispuolisten lentäjien määrää 25 prosentilla.
  • Lisätään matkustamohenkilökunnan miespuolisten paikkojen määrää 25 prosentilla.
  • Lisätään naispuolisten lentokonehuoltoteknikoiden määrää edistämällä ammatin ja koulutuksen tarjoamista tytöille.

Lisätietoja matkustamisesta Islantiin ja voimassaolevista maahantulosäännöksistä: https://www.icelandair.com/en-gb/blog/iceland-is-open-faq/.

Icelandairin joustava varauskäytäntö

Varaa luottavaisin mielin! Icelandairin Simply Travel -käytäntö tarjoaa lisäjoustavuutta, joka ylittää Icelandairin vakioehdot.

Tietoa Icelandairista

Lisätietoja: www.icelandair.com