Ict-alan ylempien toimihenkilöiden työehdoista sopu

Ylemmät toimihenkilöt YTN ja Palvelualojen työnantajat PALTA saavuttivat neuvottelutuloksen ict-alan ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksesta.

Sopimuskausi on kaksivuotinen ja se sisältää option vuodelle 2020. Sopimus nostaa ansioita 3,2 prosentilla kahden vuoden aikana. Palkkaratkaisut neuvotellaan lähtökohtaisesti paikallisesti. Jos paikallisia ratkaisuja ei synny, sopimus sisältää sekä yleiskorotuksen että työnantajan jakaman erän liittojen sopimalla tavalla. Tekstimuutokset ovat vähäisiä.

Ict-alan luottamusmiehistä koostuva taustaryhmä käsitteli tulosta omassa kokouksessaan keskiviikkona. YTN:n hallitus hyväksyi sopimuksen kokouksessaan niin ikään tänään keskiviikkona.

– Alalla olisi enemmänkin palkanmaksuvaraa, mutta tällä kierroksella vientialojen linjan ylittäminen ict-alalla ei ollut mahdollista, sanoo ict-alan vastuullinen asiamies ja neuvottelija Kosti Hyyppä.

Ict-alalla työskentelee yli 3 000 ylempää toimihenkilöä. He ovat muun muassa teleoperaattoreilla, puhelinyhtiöissä, verkonrakennus- ja ylläpitoyrityksissä sekä lisäksi muutamissa it-alan yrityksissä.

Teleoperaattorit Telia, Elisa, DNA ja Finnet-yhtiöt vastaavat lähes kaikesta puhelin- ja internetliikenteestä Suomessa. Muita alalla toimivia yrityksiä ovat muun muassa verkkoyhtiöt Relacom ja Eltel Networks sekä Empower.

Lisätietoja:
neuvottelija Kosti Hyyppä,

Tärkeimpänä tavoitteenamme on ylempien toimihenkilöiden ansiotason ja työehtojen parantaminen muun muassa vahvistamalla teollisuuden ja palvelualojen sopimustoimintaa.

YTN: Työaikalaissa hyviä avauksia, toteutumista valvottava nykyistä paremmin7.7.2017 13:22Tiedote

Tänään julkistetussa luonnoksessa uudeksi työaikalaiksi on hyviä avauksia: soveltamisala laajenisi hieman ja työntekijöille avautuisi uusia mahdollisuuksia vaikuttaa itse oman työaikansa sijoitteluun työaikapankin ja joustotyöajan avulla. Jatkovalmistelussa on huomioitava se, ettei lain soveltamisalan laajennusta vesitetä erilaisilla poikkeuksilla. Samoin työtehtävissä matkustamiseen käytetty aika on noteerattava selvästi työhön sidonnaiseksi ajaksi.

YTN: Muuntokoulutus ratkaisu suunnittelu- ja konsulttialan osaajapulaan15.6.2017 15:50Tiedote

Tänään julkistetun selvityksen mukaan suunnittelu- ja konsulttialalla on kasvava työvoiman tarve. Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry arvioi alalle syntyvän osaamisvajeen olevan vähintään 9000 korkeakoulutetun verran vuosina 2017-2025. Ratkaisuksi esitetään alan koulutusmäärien merkittävää lisäystä. Ylemmät Toimihenkilöt YTN esittää tämän sijaan muuntokoulutusohjelmaa, mikä vastaisi nopeammin osaajapulaan.