ICT-teko-palkinto Raisioagro Oy:lle

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta on päättänyt myöntää ICT-teko 2017 -palkinnon Raisioagro Oy:lle. Yritys on toiminnallaan edistänyt digitalisaatiota perinteisellä toimialalla, ja on siksi valiokunnan mielestä toiminut edistyksellisesti. Turun kauppakamarin ICT-valiokunta palkitsee vuosittain henkilön, yrityksen tai teon esimerkillisestä toiminnasta digitalisaation parissa.

Raisioagro Oy:n toimitusjohtaja Perttu Eerola vastaanotti palkinnon tänään ICT-valiokunnan järjestämässä TEEMA2018-seminaarissa.

Palkinnon valintaperusteluissa todetaan, että Raisioagro on esimerkillisesti onnistunut digitalisoimaan perinteistä toimialaa kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Tuotantoprosessiin on tuotu analytiikkaa ja prosessia automatisoitu. Lisäksi tuottajan kykyä seurata taloutta ja tehdä päätöksiä dataan pohjautuen on parannettu.

”Raisioagron kehittämä digitaalinen tuotannonseurantaohjelma Tuotostutka on oiva esimerkki digitalisaation hyödyntämisestä perinteisellä toimialalla. Jokaisen yrityksen kannattaa etsiä ideaa omasta ”tuotostutkastaan”, jolla parantaa kilpailukykyä liiketoiminnassaan”, sanoo ICT-valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo.

Raisioagron Tuotostutka toimii jo 240 tilalla. Näin ollen noin 20 000 lehmää eli lähes 8 % Suomen lehmistä on Tuotostutkan piirissä. Tuotostutkan avulla tila saa tukea omaan toimintaansa ja mahdolliset ruokinnan ongelmakohdat voidaan havaita nopeasti ja siten parantaa tilan taloudellista kannattavuutta. Lypsyrobottitiloille suunnitellun palvelun avulla voidaan seurata maitotuotosta, maidon pitoisuuksia, lehmien syöntiä ja tuotannon kannattavuutta. Eurokorjattu maito -mittari suhteuttaa yhden tunnusluvun taakse maidon pitoisuuksien taloudellisen arvon.

”Kalankasvattajille olemme kehittäneet Kasvuluotain-sovelluksen, joka on ”sukua” Tuotostutkalle. Kasvuluotaimen avulla kalankasvattaja voi tarkkailla ja ohjata kalankasvatusta älypuhelimella tai tabletilla. Anturit mittaavat veden lämpötiloja eri syvyyksissä, ja sovellus laskee päivän rehuannoksen mitatun lämpötilan ja kalan koon mukaan”, kertoo Raisioagron toimitusjohtaja Perttu Eerola.

Myös hevoset ovat saaneet oman osansa digitalisaatiosta. Raisioagro on kehittänyt hevosten omistajille kätevän ruokinnansuunnitteluohjelman, joka tunnetaan nimeltä Norra Menu.

ICT-teko-palkinto on jaettu vuodesta 2004 lähtien, ja aiempina vuosina palkittuja ovat muun muassa Trinitas Lääkäripalvelut Oy, Nextfour Group, Boost Turku (Windows Phone Hackathon) sekä meripelastustoiminta. Henkilöinä palkinnon on saanut muun muassa Antti Tuomisto, Jukka Rinnevaara sekä Teemu Brunila ja The Crash -yhtye.

Lisätiedot:

Harri Salo, ICT-valiokunnan puheenjohtaja, p. 050 557 3760, harri.salo@turkuenergia.fi
Perttu Eerola, toimitusjohtaja, Raisioagro Oy, p. 050 653 75, perttu.eerola@raisio.com

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta27.8.2018 00:15Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna, Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen sekä Kirjalansalmen sillan korjaaminen yhdistettynä Kaarinan läntisen ohikulkutien suunnitteluun. Kauppakamarit muistuttavat listalla, että niin vientireittien sujuvuus kuin työssäkäynti kärsii, mikäli luvattu rahoitustason nosto lykkääntyy.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi