ICT-teko-palkinto Raisioagro Oy:lle

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta on päättänyt myöntää ICT-teko 2017 -palkinnon Raisioagro Oy:lle. Yritys on toiminnallaan edistänyt digitalisaatiota perinteisellä toimialalla, ja on siksi valiokunnan mielestä toiminut edistyksellisesti. Turun kauppakamarin ICT-valiokunta palkitsee vuosittain henkilön, yrityksen tai teon esimerkillisestä toiminnasta digitalisaation parissa.

Raisioagro Oy:n toimitusjohtaja Perttu Eerola vastaanotti palkinnon tänään ICT-valiokunnan järjestämässä TEEMA2018-seminaarissa.

Palkinnon valintaperusteluissa todetaan, että Raisioagro on esimerkillisesti onnistunut digitalisoimaan perinteistä toimialaa kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Tuotantoprosessiin on tuotu analytiikkaa ja prosessia automatisoitu. Lisäksi tuottajan kykyä seurata taloutta ja tehdä päätöksiä dataan pohjautuen on parannettu.

”Raisioagron kehittämä digitaalinen tuotannonseurantaohjelma Tuotostutka on oiva esimerkki digitalisaation hyödyntämisestä perinteisellä toimialalla. Jokaisen yrityksen kannattaa etsiä ideaa omasta ”tuotostutkastaan”, jolla parantaa kilpailukykyä liiketoiminnassaan”, sanoo ICT-valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo.

Raisioagron Tuotostutka toimii jo 240 tilalla. Näin ollen noin 20 000 lehmää eli lähes 8 % Suomen lehmistä on Tuotostutkan piirissä. Tuotostutkan avulla tila saa tukea omaan toimintaansa ja mahdolliset ruokinnan ongelmakohdat voidaan havaita nopeasti ja siten parantaa tilan taloudellista kannattavuutta. Lypsyrobottitiloille suunnitellun palvelun avulla voidaan seurata maitotuotosta, maidon pitoisuuksia, lehmien syöntiä ja tuotannon kannattavuutta. Eurokorjattu maito -mittari suhteuttaa yhden tunnusluvun taakse maidon pitoisuuksien taloudellisen arvon.

”Kalankasvattajille olemme kehittäneet Kasvuluotain-sovelluksen, joka on ”sukua” Tuotostutkalle. Kasvuluotaimen avulla kalankasvattaja voi tarkkailla ja ohjata kalankasvatusta älypuhelimella tai tabletilla. Anturit mittaavat veden lämpötiloja eri syvyyksissä, ja sovellus laskee päivän rehuannoksen mitatun lämpötilan ja kalan koon mukaan”, kertoo Raisioagron toimitusjohtaja Perttu Eerola.

Myös hevoset ovat saaneet oman osansa digitalisaatiosta. Raisioagro on kehittänyt hevosten omistajille kätevän ruokinnansuunnitteluohjelman, joka tunnetaan nimeltä Norra Menu.

ICT-teko-palkinto on jaettu vuodesta 2004 lähtien, ja aiempina vuosina palkittuja ovat muun muassa Trinitas Lääkäripalvelut Oy, Nextfour Group, Boost Turku (Windows Phone Hackathon) sekä meripelastustoiminta. Henkilöinä palkinnon on saanut muun muassa Antti Tuomisto, Jukka Rinnevaara sekä Teemu Brunila ja The Crash -yhtye.

Lisätiedot:

Harri Salo, ICT-valiokunnan puheenjohtaja, p. 050 557 3760, harri.salo@turkuenergia.fi
Perttu Eerola, toimitusjohtaja, Raisioagro Oy, p. 050 653 75, perttu.eerola@raisio.com

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtajaksi Kaisa Leiwo7.2.2018 15:21Tiedote

Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajana viime marraskuusta alkaen toiminut kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwo jatkaa tästä eteenpäin Turun kauppakamarin toimitusjohtajana. Kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihkon mukaan päätös oli selkeä. ”Hallitus on ollut tyytyväinen Leiwon toimintaan vt. toimitusjohtajana ja halusi näin vakinaistaa hänet”, Rihko kertoo. Kaisa Leiwo aloitti marraskuussa vt. toimitusjohtajana kauppakamarin entisen toimitusjohtajan Minna Arven siirryttyä Turun kaupunginjohtajan tehtäviin. Leiwo on iloinen saamastaan luottamuksesta. ”Olen tehnyt työtäni vt. toimitusjohtajana täydellä innolla, ja on hienoa jatkaa työtä koko alueen elinkeinoelämän menestyksen eteen Turun kauppakamarin toimitusjohtajana”, hän sanoo. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa.