IdeaLab-innovaatiokilpailu on nyt avattu – HSL tarjoaa miljoona euroa kehitysrahaa tulevaisuuden liikkumisratkaisujen pilotointiin

HSL etsii innovaatiokilpailulla uusia liikkumisen palveluita metropolialueelle. Kilpailuun voi osallistua 4.9. asti.

HSL on avannut IdeaLab-kilpailun, jolla etsitään uusia palveluita tulevaisuuden liikkumisen ja liikkumista tukevien palveluiden alueella. Kilpailulla pyritään  tuomaan nopeasti älykkäitä liikkumispalveluita kaikkien HSL-alueella liikkuvien hyödyksi. Kilpailuun voi osallistua valmiilla palvelulla tai konseptilla, joka on nopeasti pilotoitavissa yhdessä HSL:n kanssa .

”Etsimme palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden ja muiden täällä liikkuvien arjesta ja liikkumisesta sujuvaa. Haluamme kilpailulla uudistaa ja täydentää HSL:n palveluita”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.

Kilpailukutsu ja osallistumisohjeet löytyvät osoitteesta https://www.hsl.fi/idealab. Kilpailuehdotuksia voi jättää 4.9.2018 asti.

Kilpailussa etsitään vähintään  2-3 uutta palvelua, joiden pilotointiin HSL tarjoaa miljoona euroa. Pilottikumppanit ja HSL toteuttavat 3-6 kuukauden pituiset pilotit tämän vuoden lopussa ja ensi vuonna.

”Uudet palvelut  voivat liittyä esimerkiksi last mile –haasteiden ratkaisemiseen, matkaketjujen yhdistelyyn, kyydinjakoon tai ne voivat vähentää ihmisten tarvetta liikkua. Ratkaisu voi olla myös jotain aivan uutta. Tärkeää on, että palvelu tuo jotain uutta nimenomaan HSL-alueelle”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

HSL:n asiakkaat tekevät miljoona matkaa päivässä. Helsingin seutu voi toimia pilottimarkkinana, josta kokeiluja voi skaalata myös suurempaan mittakaavaan.
”Haluamme tukea älykkäiden liikkumispalvelujen vikkelää kehittämistä. Pääsemme parhaaseen tulokseen, kun teemme yhdessä. Uudet arkea helpottavat palvelut löytyvät yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on, että pilotin jälkeen sekä pilotoivalla yrityksellä, HSL:llä että HSL:n jäsenkunnilla on yhteinen tahto jatkaa palveluiden tarjoamista”, Uusitalo sanoo.

Lue lisää ja osallistu kilpailuun 4.9.2018 mennessä osoitteessa https://www.hsl.fi/idealab.

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.9.201811.9.2018 12:48Tiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2017 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon tarkastuslautakunnan vuotta 2017 koskevan arviointikertomuksen johdosta. Tarkastuslautakunnan keskeisimmät havainnot koskivat HSL:n strategian toteutumista, asiakastyytyväisyyskyselyjen johtopäätöksiä, talousarvion 2017 toteutumista, henkilöstöä ja talouden keskeisten tunnuslukujen tulkintaa ja seurantaa sekä LIJ-hanketta ja länsimetron viivästymistä. Tarkastuslautakunnan suositukset ja kehittämisehdotukset on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon vuoden 2018 toiminnassa ja ne huomioidaan lopullisen toiminta- ja taloussuunnitelman 2019-2021 laadinnassa. Hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee HSL:n hallituksen lausunnon tiedoksi. Linkki tarkastamattomaan pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018530-2 Sähköbussien latauspalvelun hankinta Hallitus päätti valita kokona