IdeaLab-innovaatiokilpailu on nyt avattu – HSL tarjoaa miljoona euroa kehitysrahaa tulevaisuuden liikkumisratkaisujen pilotointiin

HSL etsii innovaatiokilpailulla uusia liikkumisen palveluita metropolialueelle. Kilpailuun voi osallistua 4.9. asti.

HSL on avannut IdeaLab-kilpailun, jolla etsitään uusia palveluita tulevaisuuden liikkumisen ja liikkumista tukevien palveluiden alueella. Kilpailulla pyritään  tuomaan nopeasti älykkäitä liikkumispalveluita kaikkien HSL-alueella liikkuvien hyödyksi. Kilpailuun voi osallistua valmiilla palvelulla tai konseptilla, joka on nopeasti pilotoitavissa yhdessä HSL:n kanssa .

”Etsimme palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden ja muiden täällä liikkuvien arjesta ja liikkumisesta sujuvaa. Haluamme kilpailulla uudistaa ja täydentää HSL:n palveluita”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.

Kilpailukutsu ja osallistumisohjeet löytyvät osoitteesta https://www.hsl.fi/idealab. Kilpailuehdotuksia voi jättää 4.9.2018 asti.

Kilpailussa etsitään vähintään  2-3 uutta palvelua, joiden pilotointiin HSL tarjoaa miljoona euroa. Pilottikumppanit ja HSL toteuttavat 3-6 kuukauden pituiset pilotit tämän vuoden lopussa ja ensi vuonna.

”Uudet palvelut  voivat liittyä esimerkiksi last mile –haasteiden ratkaisemiseen, matkaketjujen yhdistelyyn, kyydinjakoon tai ne voivat vähentää ihmisten tarvetta liikkua. Ratkaisu voi olla myös jotain aivan uutta. Tärkeää on, että palvelu tuo jotain uutta nimenomaan HSL-alueelle”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

HSL:n asiakkaat tekevät miljoona matkaa päivässä. Helsingin seutu voi toimia pilottimarkkinana, josta kokeiluja voi skaalata myös suurempaan mittakaavaan.
”Haluamme tukea älykkäiden liikkumispalvelujen vikkelää kehittämistä. Pääsemme parhaaseen tulokseen, kun teemme yhdessä. Uudet arkea helpottavat palvelut löytyvät yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on, että pilotin jälkeen sekä pilotoivalla yrityksellä, HSL:llä että HSL:n jäsenkunnilla on yhteinen tahto jatkaa palveluiden tarjoamista”, Uusitalo sanoo.

Lue lisää ja osallistu kilpailuun 4.9.2018 mennessä osoitteessa https://www.hsl.fi/idealab.

HSL:n hallituksen päätöksiä 30.10.201830.10.2018 15:45Tiedote

Talousarvion 2018 muuttaminen joukkoliikenteen infrakustannusten osalta Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että se hyväksyy joukkoliikenteen infralaskutukseen tehdyn muutoksen siten, että infrakustannukset HSL:n muutetussa talousarviossa 2018 ovat yhteensä 141 230 934 euroa. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-2 Matkalippujen hinnat, alennusperusteet ja muut maksut vuonna 2019 Hallitus päätti vyöhyketariffin mukaisista matkalippujen hinnoista vyöhykemalliin siirryttäessä, opiskelija-alennuksesta, koululaislipuista, kertalippujen vaihtoajoista ja palvelupistemaksuista. Hallitus päätti myös esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksu nousee 100 euroon vyöhykeuudistuksen yhteydessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-3 Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän t

Liikenteen hiilidioksidipäästöt leikataan puoleen, ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan 2,4 miljardin investoinneilla ja uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain30.10.2018 14:32Tiedote

Helsingin seudusta tehdään vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Seudulla asuu vuonna 2050 kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja on yli miljoona. Seudun elinvoimaisesta kasvusta huolimatta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt leikataan seudulla puoleen vuoden 2005 tasosta 2030 mennessä. Koko seudun yhteistyönä tehty maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma osoittaa, miten Helsingin seudun kunnat ja valtio toteuttavat nämä asettamansa tavoitteet 12 vuodessa. HSL:n hallitus lähetti suunnitelman luonnoksen omalta osaltaan lausuntokierrokselle tänään tiistaina.