IdeaLab-innovaatiokilpailu on nyt avattu – HSL tarjoaa miljoona euroa kehitysrahaa tulevaisuuden liikkumisratkaisujen pilotointiin

HSL etsii innovaatiokilpailulla uusia liikkumisen palveluita metropolialueelle. Kilpailuun voi osallistua 4.9. asti.

HSL on avannut IdeaLab-kilpailun, jolla etsitään uusia palveluita tulevaisuuden liikkumisen ja liikkumista tukevien palveluiden alueella. Kilpailulla pyritään  tuomaan nopeasti älykkäitä liikkumispalveluita kaikkien HSL-alueella liikkuvien hyödyksi. Kilpailuun voi osallistua valmiilla palvelulla tai konseptilla, joka on nopeasti pilotoitavissa yhdessä HSL:n kanssa .

”Etsimme palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden ja muiden täällä liikkuvien arjesta ja liikkumisesta sujuvaa. Haluamme kilpailulla uudistaa ja täydentää HSL:n palveluita”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.

Kilpailukutsu ja osallistumisohjeet löytyvät osoitteesta https://www.hsl.fi/idealab. Kilpailuehdotuksia voi jättää 4.9.2018 asti.

Kilpailussa etsitään vähintään  2-3 uutta palvelua, joiden pilotointiin HSL tarjoaa miljoona euroa. Pilottikumppanit ja HSL toteuttavat 3-6 kuukauden pituiset pilotit tämän vuoden lopussa ja ensi vuonna.

”Uudet palvelut  voivat liittyä esimerkiksi last mile –haasteiden ratkaisemiseen, matkaketjujen yhdistelyyn, kyydinjakoon tai ne voivat vähentää ihmisten tarvetta liikkua. Ratkaisu voi olla myös jotain aivan uutta. Tärkeää on, että palvelu tuo jotain uutta nimenomaan HSL-alueelle”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

HSL:n asiakkaat tekevät miljoona matkaa päivässä. Helsingin seutu voi toimia pilottimarkkinana, josta kokeiluja voi skaalata myös suurempaan mittakaavaan.
”Haluamme tukea älykkäiden liikkumispalvelujen vikkelää kehittämistä. Pääsemme parhaaseen tulokseen, kun teemme yhdessä. Uudet arkea helpottavat palvelut löytyvät yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on, että pilotin jälkeen sekä pilotoivalla yrityksellä, HSL:llä että HSL:n jäsenkunnilla on yhteinen tahto jatkaa palveluiden tarjoamista”, Uusitalo sanoo.

Lue lisää ja osallistu kilpailuun 4.9.2018 mennessä osoitteessa https://www.hsl.fi/idealab.

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen: Osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan24.6.2018 13:30Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.