If & Abloy: Avainturvallisuudessa yleinen heikkous – lähes 60 % pientaloasujista piilottaa kodin vara-avaimen pihalleen

Yli puolet suomalaisista pientaloasujista kertoo piilottavansa kotinsa vara-avaimen tontilleen joko lähes aina tai toisinaan, käy ilmi Abloyn teettämästä tutkimuksesta. Avaimen piilottaminen tontille muodostaa kuitenkin turvallisuusriskin, sillä Ifin vahinkotilastojen mukaan vara-avaimella tehtyjä murtoja sattuu säännöllisesti.

Nainen piilottaa avainta kukkaruukkuun

Yli neljäsosa suomalaisista pientaloasujista pitää lähes aina kodin vara-avainta piilotettuna omalla tontilla, selviää Abloyn teettämästä älylukkomarkkinaa koskevasta kyselytutkimuksesta* (Dagmar 2023). Toisinaan näin kertoo tekevänsä pientaloasujista kolmannes (33 %).

Vara-avaimia on siis ainakin silloin tällöin piilossa enemmän kuin joka toisen (59 %) suomalaisen pientalon pihalla. Yllättävää on, että myös kerrostaloasujista yli neljännes (28 %) kertoo piilottavansa avaimen tontille ainakin toisinaan.

Abloyn tutkimuksen mukaan perheenjäsenten suurempi määrä ja asuminen pienemmällä paikkakunnalla houkuttelevat piilottamaan avaimen useammin. Tutkimuksesta ilmenee myös, että peräti 66 prosenttia suomalaisista on vähintään joskus huolissaan avaimen hukkumisesta tai unohtamisesta. Lapsiperheissä asiasta ollaan keskimääräistä useammin huolissaan.

- On ymmärrettävää, että mitä enemmän perheessä on jäseniä, sitä suurempi riski on avaimen unohtamiselle. Avainturvallisuus on kuitenkin tärkeä osa kodin turvallisuutta. Siksi unohdusriskiä pitäisi minimoida muilla keinoin, kuten vaikka koodillisella avainsäilöllä, älylukolla tai vara-avaimella luotetussa naapurissa, sanoo kodinturvallisuuden asiantuntija ja Yale-tuotepäällikkö Markku Ryynänen Abloy Oy:sta.

Vara-avaimia käytetään myös murroissa – mitä sanoo kotivakuutus?

Ifin vahinkotilastojen mukaan omistajien omilla vara-avaimilla tehtyjä murtoja sattuu säännöllisesti sekä pientaloissa että mökeillä. Jos tontille piilotettua vara-avainta käytetään murrossa, korvaa kotivakuutus pääsääntöisesti näitäkin vahinkoja, mutta vakuutusyhtiö voi tehdä korvauksesta vähennyksen.

Kotivakuutuksen suojeluohjeissa neuvotaan, että avaimia ei saa jättää eikä piilottaa asunnon tai säilytystilojen läheisyyteen. Suojeluohjeen vastainen toiminta voi vähentää korvausta useita kymmeniä prosentteja.

-    Pahimmillaan korvaus voisi jäädä saamatta, jos toimii erityisen huolimattomasti, kuten säilyttämällä avainta näkyvällä paikalla oven vieressä. Nämä arvioidaan aina tapauskohtaisesti, kertoo Ifin omaisuusvakuutusten vakuutuspäällikkö Ismo Ruokoselkä

Vinkit avainturvallisuuden varmistamiseen:

• Älä jätä avainta vartioimatta pihallesi tai muualle.
  • Älä merkitse avaimeen nimeäsi tai osoitetta.
  • Huolehdi, että tiedät, montako avainta oveesi on, ja kenellä ne ovat hallussa.
  • Vaihda lukot tai tee uudelleensarjoitus, jos avain joutuu ulkopuolisen haltuun.
  • Tarkista, onko avainjärjestelmän patentti voimassa. Patentti takaa, että lisäavainten valmistus on rajattua ja valvottua, eikä avaimia voi teettää esimerkiksi suutarilla.
  • Varmista pääsy kotiisi avaimen unohtamisen varalta esimerkiksi avaimettomalla älylukolla, koodilla varustetulla avainsäilöllä tai antamalla vara-avaimen luotetun naapurin tai tutun haltuun.

Lue Ifin blogista lisää vinkkejä avainturvallisuuteen

Jos video ei näy, voit katsoa sen myös täältä.

*Abloyn teettämän kyselytutkimuksen (n=823) toteutti Dagmar maaliskuussa 2023.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Piilotettuja vara-avaimia käytetään myös murroissa – mitä sanoo kotivakuutus?

Yllättävän moni piilottaa kodin vara-avaimen omalle pihalleen. Kuva: If

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 7 900 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,9 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

ABLOY on turvallisuuden ja lukituksen suunnannäyttäjä, jonka tavoitteena on lisätä luottamusta maailmassa. Yhdistämällä digitaalisen ja mekaanisen osaamisensa Abloy Oy kehittää nykyaikaisia, alan johtavia turvallisuusratkaisuja ihmisten, omaisuuden ja liiketoiminnan suojaamiseksi. Abloy on osa ASSA ABLOY -konsernia, joka on maailman johtava kulunhallintaratkaisujen toimittaja. Kuluttajille suunnatut Yale-älylukot kuuluvat Abloyn tuotevalikoimaan ja ovat Secured by ABLOY. Yale on ASSA ABLOY -konserniin kuuluva globaali kuluttajabrändi, jota Suomessa edustaa Abloy Oy.