Ifille pohjoismainen tulosennätys
If päätti vuoden 2021 vahvasti 4,3 prosentin maksutulon kasvulla. Yhdistetty kulusuhde 81,3 prosenttia on Pohjoismaiden suurimman vakuutusyhtiön kaikkien aikojen alhaisin. Myös Suomessa Ifin viime vuoden tulos on vahva, kasvua viimeisellä neljänneksellä saavutettiin 4,2 prosenttia.
Ennätyskorkea asiakastyytyväisyys ja erittäin korkea asiakaspysyvyys ovat perustana vakuutusyhtiö Ifin ennätystulokselle vuonna 2021.
– Panostamme voimakkaasti hyvään asiakaspalveluun ja nykyaikaisiin digitaalisiin ratkaisuihin sekä pyrimme aidosti ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja arkea. Tämä luo pohjan uudelle, vahvalle tulokselle. Olen erittäin tyytyväinen tänään esittämiimme lukuihin, sanoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
Digitalisaatio kiihtyi Ifissä entisestään viime vuoden aikana. Yksityisasiakkaiden vakuutusten reaktiivisesta myynnistä puolet tehtiin viime vuonna verkossa ja yli puolet yksityisasiakkaiden korvauksista raportoitiin digitaalisesti.
– Asiakaspysyvyytemme on korkea: yhdeksän asiakasta kymmenestä uudistaa vakuutuksensa Ifissä vakuutuskauden päätyttyä. Tästä kaikki ifläiset voivat olla erittäin ylpeitä, Thorsrud sanoo.
If-konsernin tulos
Vuoden 2021 tulos osoittaa Ifin vahvan kehityksen. Tulokseen vaikutti myönteisesti ajoneuvo- ja matkavahinkojen vähentyminen. Pandemiatilanne vaikutti yhdistettyyn kulusuhteeseen myönteisesti arviolta noin kaksi prosenttiyksikköä.
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2021 oli 81,3 (82,1 vuonna 2020).
- Tekninen tulos vuonna 2021 oli 902 miljoonaa euroa (811).
- Bruttomaksutulo vuonna 2021 oli 5 134 miljoonaa euroa (4 823).
Ifin tulos Suomessa
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2021 oli 81,8 (88,0 vuonna 2020).
- Tekninen tulos vuonna 2021 oli 175 miljoonaa euroa (114 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo (GWP) vuonna 2021 oli 1 005 miljoonaa euroa (996 miljoonaa euroa.
– Neljännen vuosineljänneksen vahvan kasvun lisäksi haluan nostaa esiin suomalaiset asiakkaamme, jotka ovat Pohjoismaiden parhaimpia hyödyntämään digitaalisia ratkaisujamme. Yksityisasiakkaat tekivät jopa 75 prosenttia korvausvaatimuksista verkkopalveluiden kautta. Tämä tekee korvausten käsittelystä helpompaa meille ja asiakkaat saavat päätökset nopeasti, toimitusjohtaja Morten Thorsrud sanoo.
– Vuonna 2021 If palkittiin Suomen vakuutusalan parhaasta asiakaskokemuksesta. Digitaaliset ratkaisumme ovat suurelta osin tämän palkinnon perusta, Thorsrud lisää.
Asiakkaat arvostavat sujuvaa digiasiointia ja asiantuntevaa puhelinpalvelua
Ifin henkilöasiakkaiden määrä Suomessa kasvoi viime vuonna tasaisesti ja asiakkaat antoivat Ifille erittäin hyvän arvosanan asiakas- ja korvauspalvelusta. Myös Ifin yritysasiakkaiden määrä Suomessa kasvoi ja asiakaspysyvyys parani merkittävästi.
– Korona-aika on kiihdyttänyt asiointitottumusten muutosta. Digitaaliset palvelut yhdistettynä asiantuntevaan ja välittävään puhelinpalveluun korostuvat vakuutusalalla entistä enemmän. Esimerkiksi Ifin kotivakuutuksista Suomessa jo lähes puolet myydään digitaalisesti. Monimutkaisemmissa asioissa asiakkaat kaipaavat tukea osaavilta asiantuntijoiltamme, ja meille onkin tärkeää, että eri asiointitavat nivoutuvat sujuvasti yhteen asiakkaalle sopivalla tavalla, sanoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista vastaava johtaja Tommi Palmu.
Pandemia hiljensi matkailun ja vähensi liikennettä
Vaikka vuosi 2021 oli suotuisa sääilmiöiden suhteen, tapahtui suurvahinkoja kuten tulipaloja ja myrskytuhoja henkilöasiakkaillemme hieman edellistä vuotta enemmän.
– Ilahduttavaa oli, että liikenteessä sattuneiden henkilövahinkojen määrä laski edellisestä vuodesta. Tähän kehitykseen osaltaan vaikuttivat etätyön ja vähentyneen liikkumistarpeen tuoma liikennemäärien lasku. Matkailun vähentyminen on luonnollisesti vaikuttanut matkavakuutusvahinkoihin ja myyntiin, mutta viimeisellä vuosineljänneksellä näimme jo selkeää piristymistä matkavakuutusten myynnissä, Palmu kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ainomaija Pippuriviestintäjohtaja
Puh:010 514 4217ainomaija.pippuri@if.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Kovaa ajavat autot huolestuttavat koulunsa aloittavia lapsia – vanhemmat kokevat pitkät koulumatkat vaarallisiksi9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote
Jopa kolmasosa lapsista kertoo pelkäävänsä koulumatkoilla kovaa ajavia autoja. If teetti kyselyn tänä kesänä sekä vuonna 2016 ja tulos oli molemmissa sama. Kyselytutkimuksista selvisi myös, että lasten kännykänkäyttö on kuudessa vuodessa yli tuplaantunut.
If jatkoi vahvaa kasvua haastavista olosuhteista huolimatta3.8.2022 09:39:27 EEST | Tiedote
”Ifin bruttomaksutulo kasvoi 8,4 prosenttia toisella kvartaalilla. Meille kevät ja kesä toivat mukanaan vaihtelevan markkinatilanteen, pandemian jälkeisen ”uuden normaalin” sekä kasvaneen tarpeen vakuutuksille”, kommentoi Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud yhtiön vuoden 2022 toisen neljänneksen tulosta.
Millainen on hyvä kotilatauspiste ja uskaltaako kesämökillä ladata? Näin lataat sähköautosi turvallisesti12.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote
Sähköautojen yleistyessä myös latauspisteiden tarve kasvaa. Yhä useamman taloyhtiön ja omakotitalon pihassa komeilee oma latauspiste. Reissussa lataaminen hoituu yleisillä latauspaikoilla, mutta myös kaverin mökillä tilapäinen lataaminen voi onnistua, kunhan sähköverkko ja pistokkeet ovat hyvässä kunnossa. Tärkeimmät turvallisen lataamisen säännöt pätevät latasit sähköautoasi missä tahansa.
If tutki: Heinäkuinen lauantai on matkapuhelimelle kohtalokas – pidä huolta puhelimesta kesäfestareilla4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote
Heinäkuussa matkapuhelimia särkyy ja varastetaan selvästi muita kuukausia enemmän. Parin viime vuoden aikana varkausvahinkoja on tapahtunut alle puolet aiempiin vuosiin verrattuna, mutta alkuvuonna varkaudet ovat jälleen lisääntyneet. Isojen festivaalien ja muiden yleisötapahtumien palatessa rytinällä kesäkalentereihin on syytä olla puhelimen kanssa tarkkana.
If tutki: Palovaroitin reagoi hitaasti ulkona syttyvään paloon – If testasi terassipaloja28.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote
Terassilta ja parvekkeilta alkaneet palot aiheuttavat keskimäärin suurempia palovahinkoja kuin muut kodissa tapahtuvat palot, selviää Ifin vahinkotilastoista. Keskimääräinen korvaus terassipalosta on yli 20 000 euroa. Katso myös video Ifin palotesteistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme