Ifin tutkimus: Täyssähkö suomalaisten mielestä auton ympäristöystävällisin voimanlähde

Joka neljäs suomalainen (26 prosenttia) uskoo täyssähkön olevan ympäristöystävällisin auton voimanlähde. Sen jälkeen ympäristöystävällisimmäksi koetaan kaasu (15 prosenttia) sekä itselataava hybridi tai kevythybridi (14 prosenttia) selviää Ifin laajasta kyselytutkimuksesta, jossa kartoitettiin suomalaisten näkemyksiä auton käyttövoimasta.

18-29-vuotiaat kokevat täyssähkön muita ikäluokkia useammin ympäristöystävällisimmäksi. Heistä lähes neljännes (23 %) valitsisikin täyssähköauton, jos hankintahinta olisi kaikissa käyttövoimavaihtoehdoissa sama.

Ympäristöarvoilla on selkeä yhteys auton valintaan. Täyssähkön seuraavaksi autokseen valitsevista 86 % on sitä mieltä, että ympäristöystävällisyys on tärkein tai yksi tärkeimmistä auton valintakriteereistä. Samoin ajattelee myös 79 % niistä, joiden seuraava auto on hybridi.

Hinta, latausmahdollisuudet ja akun kestoikä mietityttävät

Vaikka täyssähköauto ja ladattava hybridi koetaan ympäristöystävällisiksi, niiden valinnassa mietityttää moni asia. Täyssähköllä toimiva auto on edelleen kallis hankkia, ja yli puolet (54 %) vastaajista kertoikin, että se jää ostamatta hankintahintansa vuoksi.

- Erilaiset hybridit ja sähköautot ovat hinnaltaan yleensä kalliimpia kuin perinteiset bensamallit, mutta toisaalta myös käyttökulut ovat alhaisemmat. Kulujen ja päästöjen lisäksi käyttövoiman valinta vaikuttaa ratkaisevasti autoilijan arkeen ja ajankäyttöön: käydäänkö jatkossa bensapumpulla vai ladataanko autoa omassa tallissa, kommentoi Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

Erityisesti puutteet latausmahdollisuuksissa pidemmillä matkoilla (59 %) ja kotona tai työpaikalla (53%) ovat painavia syitä olla valitsematta ladattavaa autoa.

– Esimerkiksi Helsingin kantakaupungin vanhoissa kaupunginosissa useimmat autot ovat kadunvarsipysäköinnissä. Niiden kohdalla latausmahdollisuudet ovat ainakin toistaiseksi hyvin heikot.

Näissä tapauksissa bensa- ja dieselmallit tai ei-ladattavat hybridit vaikuttavat ainakin tällä hetkellä järkevimmiltä ratkaisuilta, Färkkilä neuvoo.

Myös akkujen kestoikä ja toimintamatka ovat joka toiselle (51 %) syitä olla valitsematta täyssähköautoa tai hybridiä.

– Tyypillinen suomalainen auton ostaja harvoin hankkii auton pelkästään kaupunkiajoon, vaan sillä halutaan ainakin tarvittaessa päästä myös mökille tai matkalle. Kesken matkan tapahtuva akkujen lataus on aina tankkausta työläämpi toimenpide, toteaa Färkkilä.

Kolmasosa kokee sähköautojen lataamiseen liittyvän turvallisuusriskejä ja ympäristöhaittoja. Yleistä epäluottamusta uutta teknologiaa kohtaan kokee miltei joka neljäs.

Ifin Autokyselyssä haastateltiin helmikuun 2020 alussa 1 500 suomalaista autoilijaa autojen käyttövoimasta.  Kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland Ifin toimeksiannosta. Tarkemmat tulokset ja Ifin julkaisema opas auton ostajalle ovat luettavissa Ifin verkkosivuilla.

Ifin verkkokaupassa voit laskea hinnan vakuutukselle jo ennen auton ostoa eri käyttövoimilla kulkeville autoille.