Ifo-selvitys: Maailmantalous rikkoo suhdanne-ennätyksiä

Maailmantalous jatkaa vahvistumistaan, osoittaa maailmanlaajuinen Ifo World Economic Survey -talousasiantuntijakysely. Ifo-indikaatori on ylimmillään euroalueella sitten vuoden 2000 ja maailmantaloudessa sitten vuoden 2007.

Alkuvuonna tehdyn kyselyn mukaan talousodotukset myös seuraavalle kuudelle kuukaudelle ovat vahvoja niin Euroopassa kuin muuallakin, Pohjois-Amerikka ja Aasia mukaan lukien. Ainoastaan Latinalaisen Amerikan osalta odotukset heikkenivät hieman.

“Ifon ennustama, investointivetoisen talouskasvun kiihtyminen tietää erittäin hyvää myös Suomen vientivetoiselle taloudelle”, Ifo -selvitykseen perehtynyt Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori toteaa.

Maailmantalouden Ifo-indikaattori nousi vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin aikana 17,1:stä 26,00 pisteeseen. Euroalueen Ifo-indikaattori hyppäsi 37,0:stä 43,2:een. Vuoren mukaan Suomessa ja muualla Euroopassa olisi nyt vahvan korkeasuhdanteen aikana syytä jatkaa välttämättömiä rakenneuudistuksia ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamista.

”Valitettavasti lähestyvät vaalit Suomessa ja Euroopassa voivat houkutella poliittisia päättäjiä käymään käsiksi kasvavaan jakovaraan, vaikka se ei julkisen talouden ja kotitalouksien pitkän aikavälin kestävyyden kannalta olisi suotavaa”, toteaa Vuori.

Inflaatio kasvussa, hinnat nousevat

Vuoren mukaan julkisen ja yksityisen sektorin velkaantuminen nousuhuumassa voi vielä käydä kalliiksi. Ifo-kyselyn mukaan lyhyet ja pitkät korot ovat maailmanlaajuisesti nousemassa, samoin inflaatio. Euroalueen inflaation ennustetaan tämän vuoden aikana nousevan 1,5 prosentista 1,7 prosenttiin. Samalla hintojen uskotaan nousevan.

Ifo World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 14.2.2018 klo 08.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World Economic Survey”. Siihen sisältyvä Ifo Euro Area Economic Survey julkaistiin 8.2.2018. Suomessa kysely julkaistaan yhteistyössä Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n kanssa. Kyselyyn vastasi 1119 talousasiantuntijaa 119 maasta tammi-helmikuussa 2018.

Lisätietoja:

Timo Vuori, timo.vuori@chamber.fi, p. 050 5535 319